رویای مسی بر باد می‌رود؟

شکست مقابل عربستان سعودی به ستاره آرژانتین هشدار داد که قهرمانی جام جهانی ۲۰۲۲ ماموریت بسیار دشواری خواهد بود

آرژانتین بازی را خیلی خوب شروع کرد و در دقیقه دهم با پنالتی مسی به گل رسید-ANTONIN THUILLIER / AFP

پیش از شروع جام جهانی ۲۰۲۲، آرژانتین در کنار برزیل و فرانسه، یکی از مدعیان اصلی قهرمانی بود. فتح کوپا آمریکا و ۳۶ بازی بدون شکست هم هواداران آرژانتینی را امیدوار کرده بود که در قطر قرار است انتظار طولانی برای قهرمانی جهان به پایان برسد. آن‌ها منتظر یک برد پرگل مقابل عربستان سعودی در شروع رقابت‌ها بودند، ولی برد غیرمنتظره حریف آسیایی باورهای آن‌ها را فروریخت.

آرژانتین بازی را خیلی خوب شروع کرد و در دقیقه دهم با پنالتی مسی به گل رسید. انتظار می‌رفت که این افتتاحیه یک برد پرگل باشد، ولی خط حمله پرستاره آرژانتین در ادامه بازی ناکام ماند. مسی و لائوتارو مارتینز، مهاجمان آماده‌ای‌اند، ولی گرفتار تله آفسایدگیری خط دفاع عربستان سعودی شدند.

نکته نگران‌کننده‌تر برای لیونل اسکالونی، ضعف خط دفاع و خط میانی آرژانتین بود. دست این مربی برای انتخاب مهاجمان تیمش کاملا باز است، ولی مدافعان و خط میانی آرژآنتین در سطح پایین‌تری نشان دادند. اسکالونی بعد از دریافت دو گل متوالی عربستان سعودی در شروع نیمه دوم، سه تعویض متوالی داشت تا نارضایتی‌اش را از عملکرد خط دفاع و میانی نشان بدهد. کریستیان رومرو، مدافع تاتنهام که در جریان گل‌های عربستان سعودی اشتباه داشت، و لئاندرو پاردس، هافبک یوونتوس که در طراحی حملات ناکام بود، از زمین بیرون رفتند، ولی مشکل تغذیه خط حمله در ادامه بازی برطرف نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این شکست، تردیدهای زیادی درباره بخت قهرمانی آرژانتین به‌وجود آمده است، ولی آن‌ها پیش از فکر کردن به فینال، باید بتوانند از این گروه سخت که شامل مکزیک و لهستان هم می‌شود، صعود کنند. آرژانتین امید داشت در گروه C، سرگروه شود، ولی بعد از این شکست ممکن است در رده دوم بایستد که این تیم را به مسیر سخت‌تری می‌فرستد.

این آخرین جام جهانی مسی ۳۵ساله است و او با امید اضافه‌کردن قهرمانی جام جهانی به ویترین افتخاراتش به قطر رفته، ولی تیم آرژانتین در بازی مقابل عربستان سعودی، با کیفیت یک مدعی قهرمانی فاصله داشت.

«لاناسیون»، مشهورترین روزنامه ورزشی آرژانتین، نوشت: «این شکست برای بازیکنان طعم غریبی دارد، چون سه سال بود که آن را تجربه نکرده بودند و زمانی اتفاق افتاد که کسی انتظارش را نداشت. همه در اولین بازی جام جهانی انتظار درخشش تیم را داشتند، ولی هیچ چیز خوب پیش نرفت. این شکست مثل یک طوفان شن بود که افق تیم ملی آرژانتین را تیره‌وتار کرد. نه مسی راه حلی برای فرار از شکست داشت، نه تعویض‌های اسکالونی توانست فرمولی برای تغییر سرنوشت بازی باشد.»
آرژانتین در جام جهانی ۱۹۹۰ هم سناریوی مشابهی را تجربه کرد و در بازی اول مغلوب کامرون شد، ولی توانست تا فینال پیش برود. آیا مسی می‌تواند کار بزرگ مارادونا در آن سال را تکرار کند؟

بیشتر از فوتبال