برگزیت به سبک سوئیسی؛ بریتانیا می‌تواند چنین توافقی داشته باشد؟

رابطه سوئیس و اتحادیه اروپا ساده نیست

سوئیس خارج از اتحادیه اروپا است، اما رابطه نزدیکی با این اتحادیه دارد - AFP

اگر تصور می‌کردید برگزیت تمام شده است، تجدیدنظر کنید. رکود اقتصادی پیش رو، روابط بریتانیا با اتحادیه اروپا را دوباره در دستورکار قرار داده است.

شواهدی قوی وجود دارد که نشان می‌دهد روابط سخت کنونی برگزیت که بوریس جانسون بر سر آن‌ها چانه زنی کرده موجب آسیب جدی به اقتصاد بریتانیا و ایجاد موانعی برای تجارت شده است.

به این ترتیب، چندان بعید نبود که آخر همین هفته، گزارش‌هایی بخوانیم که می‌گوید برخی افراد درون دولت می‌خواهند بریتانیا در مسیر توافق برگزیت به سبک سوئیس قرار بگیرد.

سوئیس با اتحادیه اروپا چه توافقی دارد؟

سوئیس خارج از اتحادیه اروپا است، اما رابطه نزدیکی با این اتحادیه دارد: در بخش‌هایی از بازار واحد مشارکت می‌کند، از رفت‌وآمد آزاد بهره‌مند است، به بودجه اتحادیه اروپا کمک می‌کند و عضو منطقه سفر آزاد شنگن است.

این کشور برخلاف نروژ و ایسلند عضو منطقه اقتصادی اروپا (EEA) نیست و برخلاف ترکیه اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا ندارد.

اما معاهده‌های سفارشی‌اش با این اتحادیه قسمت‌هایی از بازار واحد را در بخش‌های منتخب تکرار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درعمل، این بدان معنا است که سوئیس قوانین اتحادیه اروپا را در بخش‌هایی خاص اجرا می‌کند. بخش‌های تحت پوشش این قوانین عبارتند از: کشاورزی، تدارکات عمومی، آمار و حمل‌ونقل.  

اداره این وضعیت بسیار پیچیده است: بیش از ۱۰۰ توافق دوجانبه مختلف بین دو نهاد تحت پوشش ۲۰ کمیته مشترک وجود دارد.

اما نتیجه این است که در بحث تجارت، کسب و کارهای سوئیسی در بخش‌هایی خاص از برخی مزایا بهره‌ می‌برند.

آیا بریتانیا می‌تواند چنین چیزی داشته باشد؟

احتمالش کم است. از یک سو، اتحادیه اروپا از توافق سوئیس منزجر است و مدت‌ها است که سعی می‌کند از شر آن خلاص شود.

این اتحادیه سال‌ها است که اصرار می‌کند سوئیس به سمت یک توافقنامه استانداردتر نزدیک شود و به‌تازگی، درمورد این مسئله سختگیری‌های دیپلماتیکی را آغاز کرده – و این یکی از دلایلی است که [اتحادیه اروپا] سوئیس را از برنامه پژوهشی هورایزن (Horizen) خود محروم کرده است.

اما دلیل اصلی بیزاری اتحادیه اروپا از نظام سوئیس این است که اداره چنین سیستمی مصیبت است.

با این حال از دیدگاه بریتانیا، مهم این است که قرارداد سوئیس موارد بسیار زیادی را شامل می‌شود که دولت بریتانیا خواهان آن نیست.

مثلا، این دولت به بازگشت رفت‌وآمد آزاد افراد رغبتی ندارد، که این بخش اساسی بازار واحد و مدل سوئیس است. چنین به نظر می‌رسد که میلی به همسویی با قوانین اتحادیه اروپا ندارد. این‌ها بخش‌های اصلی این معاهده‌اند و به سختی می‌توان فهمید که با حذف این قوانین، دیگر چه چیزی باقی می‌ماند.

واقعیت این است که توافقنامه به سبک سوئیس نیز بسیاری از بزرگ‌ترین مشکلاتی را که کسب‌وکارهای بریتانیا با آن‌ها درگیرند حل نمی‌کند. هنوز کاغذبازی‌های گمرکی که بریتانیا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند باید حفظ شود، چون این کشور همچنان خارج از بازار واحد است.

پس کار ابلهانه‌ای است؟

شاید. اما بیانگر این واقعیت است که برخی افراد در درون دولت مشکلات روابط کنونی اتحادیه اروپا و بریتانیا را به رسمیت می‌شناسند. طبق نظرسنجی‌ها، افکار عمومی نیز درمورد رابطه با اتحادیه اروپا درحال دگرگونی است. بعید است که بریتانیا به رابطه‌ای به سبک سوئیسی برسد، اما ممکن است درنهایت به رابطه نزدیک‌تری ختم شود، هر طوری که به نظر برسد.

© The Independent

بیشتر از جهان