فعالان کرد از برقراری حکومت نظامی در شهرهای کردنشین خبر می‌دهند

هم‌زمان با تداوم جو شدید امنیتی در شهرهای کردنشین، اعتصابات و اعتراضات در دیگر نقاط ایران ادامه دارد

آخرین گزارش‌ها از ادامه سرکوب‌های گسترده در شهرهای کردنشین ایران حکایت دارند. گروه حقوق بشری هه نگاو، می گوید که هلیکوپترهای نظامی از اولین ساعات روز سه شنبه در در ارتفاع پایین در حال گشت زنی در آسمان شهرهای کردنشین هستند. برخی از فعالان و روزنامه نگاران کرد می گویند که جو حاکم بر بسیاری از شهرهای کردنشین، خصوصا در جوانرود و مهاباد، شباهت زیادی به حکومت نظامی دارد. 

به گفته هه نگاو تنها در روز دوشنبه، پنج شهروند کرد در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی در شهر جوانرود کشته شده اند. 

تصاویر دریافتی از سرکوب معترضان در جوانرود نشان می دهند که از کلاشنیکف، ژ ۳ و مسلسل نیمه سنگین علیه شهروندان استفاده شده است. 

به گفته این گروه حقوق بشری کرد، دست کم صد نفر نیز در جریان سرکوب های گسترده معترضان در جوانرود زخمی شده اند. بسیاری از زخمی‌ها به دلیل ترس از بازداشت در حال مداوا در خانه هایشان هستند.

گزارش‌های منتشر شده همچنین حکایت از آن دارد که نیروهای سرکوبگر، روز دوشنبه مانع از انتقال خون از کرمانشاه به جوانرود شدند. این در حالی است وضعیت بیمارستان های جوانرود بحرانی است و نیاز شدیدی به خون در این شهر وجود دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته هه نگاو در فاصله روزهای ۲۵ تا ۳۰ آبانماه، دست کم ۴۰ نفر جانشان را در جریان سرکوب های گسترده شهروندان کرد از دست داده‌اند. این کشته‌ها از بوکان، سنندج، پیرانشهر، مهاباد، سقز، کامیاران، بانه، دیواندره، دهگلان، مریوان و جوانرود هستند. هم‌زمان گفته می شود که اعتصاب بازاریان در اغلب شهرهای کردنشین ادامه دارد. 

تجمعات دانشجویی

روز سه شنبه دانشجویان در دست کم ۴۰ دانشگاه در سراسر کشور دست به تجمعات اعتراضی زدند و از رفتن به سر کلاس درس خودداری کردند.

دانشجویان معترض در حمایت از کردستان و نیز دانشجویان بازداشتی شعار سر دادند.

استادان و دانشجویان دانشگاه سنندج نیز با انتشار بیانیه‌ای، خواستار اعتصاب سراسری دانشگاه‌ها در حمایت از کردستان شدند.

ادامه اعتراضات ضدحکومتی در تهران و برخی از شهرها

دوشنبه شب، اعتراضات در دیگر شهرهای ایران ازجمله در تهران بصورت پراکنده جریان داشت. ویدئوهای منتشرشده در شبکه های اجتماعی نشان می دهند که معترضان در برخی از مناطق تهران و کرج از شکست تاریخی تیم ملی فوتبال ایران در مقابل انگلستان اظهار خشنودی کرده و به سرکوب های گسترده شهروندان کرد معترض هستند. 

خبرگزاری هرانا وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در تازه ترین گزارش خود شمار جان باختگان اعتراضات را ۴۳۴ نفراعلام کرد.

به گفته این خبرگزاری دست کم ۶۰ کودک نیز در جریان سرکوب های حکومتی در دو ماه اخیر جانشان را از دست داده اند. به گفته هرانا شمار بازداشتی ها از هفده هزار نفر فراتر رفته است و در میان آنها نام ۵۴۴ دانشجو دیده می شود. 

اعتصاب‌های کارگری

به گفته فعالان کارگری صبح سه شنبه برخی از کارکنان بهمن موتور، مجتمع گاز پارس جنوبی و پارس آمپول ساوه دست به اعتصاب زده اند. تصاویری از اعتصاب، گروهی از کارکنان خودروسازی بهمن موتور، در شبکه های اجتماعی منتشرشده است.

رانندگان پایانه باربری اکبرآباد تهران نیز دست از کار کشیده‌اند و با شعار «راننده اعتصاب کن» خواستار اعتصاب رانندگان کامیون‌ها شدند.