رئیس پارلمان اروپا: طالبان می‌خواهند زنان دیده نشوند، ما می‌خواهیم آن‌ها رشد کنند

روبرتا متسولا: تا زمانی که زنان افغان به جایگاه شایسته خود در اجتماع نرسیده‌اند، اتحادیه اروپا صدای آن‌ها خواهد بود

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، روز دوشنبه ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر)، در سخنرانی‌ خود در مقر این پارلمان، وضعیت زنان در افغانستان را وخیم توصیف کرد و گفت که اتحادیه اروپا با مردم افغانستان همسو است نه با حاکمان آن‌ها (طالبان). متسولا تاکید کرد که زنان افغانستان در ۱۵ ماه گذشته، «از زندگی عمومی و مشارکت در اجتماع» بیرون رانده شده‌اند.

رئیس اتحادیه اروپا به وعده‌های طالبان در مورد زنان سر میزهای گفت‌وگو با مقام‌های غربی اشاره کرد و گفت که با وجود همه آن وعده‌ها، اکنون در زمینه زنان و حقوق آن‌ها، فقط عقب‌گرد به چشم می‌خورد. او تصریح کرد: «اکنون می‌بینیم که دستاوردهای سال‌های گذشته همه از بین رفته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متسولا موضع پارلمان اروپا در مورد برخورد طالبان با زنان افغانستان را به‌صراحت اعلام کرد و گفت: «طالبان می‌خواهند زنان دیده نشوند اما ما می‌‌خواهیم آن‌ها رشد کنند و تا زمانی که آن‌ها (زنان) به جایگاه شایسته خود در جامعه دست نیافته‌اند، ما صدای آن‌ها خواهیم بود.»

این در حالی است که در آغاز به قدرت رسیدن طالبان در اوت ۲۰۲۱، جامعه جهانی و از جمله اتحادیه اروپا، به وعده‌های طالبان سر میزهای مذاکره دلگرم بودند و امید داشتند که این گروه در زمینه حقوق بشر، زنان، و آزادی بیان، دست‌کم دستاوردهای ۲۰ سال گذشته را حفظ کنند؛ اما اکنون پس از گذشت ۱۵ ماه از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، همه امیدواری‌ها، چه در داخل و چه در خارج از این کشور، به یاس بدل شده است؛ زیرا طالبان در این مدت، تمام آزادی‌های زنان را یکی پس از دیگری سلب کردند. دستورهای طالبان که در آغاز با تعطیل کردن مدارس متوسطه و دبیرستان‌های دخترانه آغاز شد، با منع سفر بدون محرم و حجاب اجباری ادامه یافت و اکنون به منع از خانه بیرون رفتن زنان رسیده و حتی فرمان شلاق و سنگسار نیز رسمی شده است.

آخرین دستور ملا هیبت‌الله، رهبر طالبان، در مورد اجرای حکم حد و قصاص که ۲۱ آبان صادر شد، جامعه جهانی را شوکه کرد. روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، با اشاره به دشوار شدن زندگی برای زنان در افغانستان، در توییتر نوشت: «آینده زنان در افغانستان کاملا نامشخص است و زندگی آن‌ها به نحوی به حالت تعلیق درآمده است.»

البته طالبان پیش‌تر از این نیز چنین احکامی را به شکل غیرعلنی و غیررسمی اجرا می‌کردند؛ اما با فرمان اخیر، شلاق زدن و اعدام در ملاعام جزو قوانین طالبان شد. با دستورهای سختگیرانه‌ای که طالبان برای زنان صادر کرده‌اند، به نظر می‌رسد زنان بیشتر از مردان و با کوچک‌ترین سرکشی از قواعد طالبان، قربانی اجرای این احکام خواهند شد.

بیشتر از جهان