رئیس مجلس اروپا: دیگر با مقام‌های حکومت ایران دیدار نمی‌کنیم

روبرتا متسولا خطاب به مردم ایران:‌ «ما با شماییم و با شما خواهیم ماند»

رئیس مجلس اروپا در سخنان افتتاحیه جلسات این هفته خواهان حفاظت از حقوق زنان در افغانستان و حقوق بشر در ایران شد. روبرتا متسولا گفت، به‌رغم وعده‌های اولیه که حکومت طالبان در مورد پاسداری از حقوق زنان در افغانستان داده بود، سال‌ها پیشرفت در این زمینه به پس‌روی تبدیل شده است. او تاکید کرد که مجلس اروپا به مردم افغاستان متعهد است، نه به حکام آن، و تا زمانی که زنان به جایگاه برحق خود در جامعه نرسیده باشند، این پارلمان به مطرح کردن صدای آن‌ها ادامه می‌دهد. 

خانم متسولا به خیزش ملی در ایران و حکم اعدام برای معترضان دستگیرشده نیز پرداخت و از مقام‌های ایران خواست که «همین‌جا و همین‌حالا» سرکوبگری خود را «متوقف» کنند. او از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا استقبال کرد. ایران برخی از نمایندگان مجلس اروپا را تحریم کرده است، و متسولا گفت که در واکنش به این اقدام، پارلمان اروپا تا اطلاع ثانوی هیچ‌گونه تماس مستقیم با مقام‌های ایران نخواهد داشت. متسولا خطاب به مردم ایران گفت: «ما با شماییم و با شما خواهیم ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متسولا که عضو حزب ناسیونالیست مالت (با گرایش راست میانه) است، به موضوعات چند کشور دیگر در خاورمیانه نیز اشاره کرد. او گفت که حملات ترکیه به شمال سوریه و عراق در پی بمب‌گذاری در استانبول باعث کشته شدن و خونریزی بیشتر شده است، و خواستار پیروی مقام‌های ترکیه از قانون‌ها و موازین بین‌المللی شد. 

متسولا همچنین گفت، انفجارهایی که در لهستان رخ داده است نباید باعث شود که این کشور مقابل روسیه کوتاه بیاید، و بر همبستگی پارلمان اروپا با قربانیان لهستان و اوکراین تاکید ورزید. او به نودمین سالگرد قطحی بزرگ دهه ۱۹۳۰ موسوم به «هولودومور» نیز که بر اثر سیاست‌های حکومت وقت شوروی و استالین رخ داد و به مرگ میلیون‌‌ها نفر انجامید، اشاره کرد. 

رئیس پارلمان اروپا سخنان خود را در مورد ایران، در صفحه توییترش نیز منتشر کرد و به انگلیسی نوشت: «مردم از خیابان‌های ایران به سوی ما نگاه می‌کنند و ما نگاهمان را [به سوی هم] حفظ می‌کنیم. ایران باید سرکوب اعتراضات مشروع را خاتمه دهد.» او همچنین به زبان فارسی نوشت: «زن، زندگی، آزادی».

بیشتر از جهان