کره شمالی دبیرکل سازمان ملل را «دست‌نشانده آمريکا» ناميد

کره شمالی در سال جاری میلادی تعداد زیادی موشک بالیستیک شلیک کرده است

پرتاب‌های اخیر این کشور بسیار تحریک‌آمیز بوده است؛ به‌ويژه پرتاب موشکی که از آسمان ژاپن عبور کرد و تهدیدی جدی برای حریم هوایی این کشور بود- Anthony WALLACE/AFP

چوئه سون هوی، وزير امور خارجه کره شمالی، از آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل متحد، به دلیل پیوستن او به محکوميت اخير پرتاب موشک‌های بالیستيک بين‌قاره‌ای کره شمالی انتقاد کرد و او را «دست‌نشانده آمريکا» ناميد.

چوئه سون هوی در بیانیه‌ای که رسانه‌های دولتی کره شمالی انتشار دادند، گفت: «من اغلب مواقع دبیرکل سازمان ملل متحد را با یکی از اعضای کاخ سفید آمریکا یا وزارت امور خارجه این کشور اشتباه می‌گیرم.» او آنتونيو گوترش را متهم کرد که طرف آمریکا و متحدانش را گرفته است. او افزود: «این امر به وضوح ثابت می‌کند که او یک عروسک خیمه‌شب‌بازی برای ایالات متحده است.»

به گزارش اسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش پیش از این با صدور بیانیه‌ای، پرتاب موشک‌های بالیستیک بین‌قاره‌ای کره شمالی در روز جمعه را محکوم کرده بود. دبيرکل سازمان ملل بار دیگر تاکید کرد که «باید بلافاصله از انجام هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر دست کشید». بیانیه گوترش پس از آن منتشر شد که آمریکا و برخی دیگر از کشورها انتقادهای مشابهی از آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک بین‌قاره‌ای کره شمالی مطرح کرد‌ند. به نظر می‌رسد که این موشک‌ها از قابلیت حمله به هر نقطه از قاره آمریکا برخوردارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای امنيت سازمان ملل متحد به درخواست ژاپن، یک جلسه اضطراری برای روز دوشنبه، ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، برنامه‌ريزی کرده است. موضوع این جلسه، آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک بین‌قاره‌ای کره شمالی خواهد بود، اما معلوم نیست که بتواند تحریم‌های اقتصادی جدیدی را بر کره شمالی اعمال کند، چرا که چین و روسیه، دو عضو از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت، با اقدامات قبلی آمریکا و متحدانش در اوایل سال جاری میلادی برای سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه کره شمالی بر سر آزمایش‌های ممنوعه موشک‌های بالیستیک، مخالفت کرده بودند.

روز يکشنبه، ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان)، ديپلمات‌های ارشد کشورهای دمکراتیک و صنعتی عمده جهان با انتشار بيانيه مشترکی، خواستار برخورد شديد شورای امنيت سازمان ملل متحد با آزمایش‌های پرتاب موشک کره شمالی شدند.

بیانیه وزیران امور خارجه گروه هفت- شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا- می‌گوید: «جامعه بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در مقابل اقدامات کره شمالی واکنشی متحد و مستحکم داشته باشند.»

از زمانی که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در ماه سپتامبر این کشور را «یک قدرت هسته‌ای انکارنشدنی» نامید، واشنگتن همکاری‌های امنیتی-نظامی، از جمله رزمایش‌های نظامی مشترک، را با متحدان منطقه‌ای خود افزایش داده و جویای راه‌هایی برای تقویت حفاظت از ژاپن و کره جنوبی برابر تهدیدهای کره شمالی است.

کره شمالی در سال جاری میلادی تعداد زیادی موشک بالیستیک شلیک کرده است. پرتاب‌های اخیر این کشور بسیار تحریک‌آمیز بوده است؛ به‌ويژه پرتاب موشکی که از آسمان ژاپن عبور کرد و تهدیدی جدی برای حریم هوایی این کشور بود.

بیشتر از جهان