سرکوب خونین جوانرود؛ مجروحان در وضعیتی بحرانی قرار دارند

نت‌بلاکس، از قطع گسترده اینترنت‌ تلفن همراه بسیاری از کاربران در ایران خبر داد

سرکوب مردم معترض شهرهای کردنشین ایران در شامگاه دوشنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۱، همچنان ادامه دارد و بر اساس اطلاعات موجود نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توان سرکوبِ خود را بر جوانرود، از شهرهای استان کرمانشاه، متمرکز کرده‌اند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، در جریان سرکوب خونین جوانرود به دست نیروهای سپاه پاسداران شمار زیادی از مردم معترض ساکن این شهر یا جانشان را از دست داده‌اند یا به‌شدت مجروح شده‌اند.

برخی شاهدان میدانی، سرکوب مردم جوانرود در روز دوشنبه را اینطور تشریح کرده‌اند: «دور میدان فلسطین قتلگاه بود. یگان ویژه زیاد درگیر نشد، بیشتر سپاه بود. با کلاشینکف، تفنگ ساچمه٬ای و دوشکا به سمت مردم تیراندازی کردند. بیشتر درگیری‌های امروز در خیابان فرهنگان و میدان فلسطین بود.»

برخی منابع خبری دیگر نیز شمار بالای زخمی‌ها در جوانرود را تایید می‌کنند. به‌عنوان مثال در یکی از ویدئوهای مخابره شده از شهر کرمانشاه، که حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» آن را منتشر کرد، مردم در یکی از مراکز انتقال خون این شهر تجمع کرده‌اند تا به امر خون‌رسانی به مجروحان جوانرود کمک کنند؛ تصویری که می‌توان از خلال آن به وضعیت بحرانی حاکم بر جوانرود پی برد.

از سوی دیگر یکی از موضوعات مطرح شده در رسانه‌های اجتماعی استفاده نیروهای سپاه پاسداران از سلاح‌های سنگین است. برخی شاهدان میدانی می‌گویند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با دوشکا، نوعی مسلسل‌ سنگین، معترضان جوانرود را هدف گلوله قرار داده‌ است؛ نوعی کشتار کور معترضان که سپاه پاسداران پیش از این نیز در آبان ۱۳۹۸ آن را علیه معترضان شهر ماهشهر به‌کار برده بود.

با تمامی این تفاسیر برخی منابع می‌گویند شدت سرکوب در ساعات پایانی روز دوشنبه کاهش پیدا کرده است، هرچند همچنان صدای شلیک گلوله در شهر جوانرود به‌گوش می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال، نت‌بلاکس، موسسه جهانی ناظر بر کیفیت اینترنت، با انتشار توییتی از قطعی گسترده شبکه اینترنت‌های همراه در ایران خبر داد. این موسسه در حساب توییتری خود نوشت داده‌های موجود نشان می‌دهد سرویس‌های اینترنت در ایران با اختلال گسترده مواجه شده‌اند؛ امری که از نخستین روزهای تولد جنبش «زن، زندگی، آزادی» جزو اقداماتی به‌حساب می‌آید که جمهوری اسلامی به‌منظور سرکوب تجمع‌های اعتراضی و جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به سرکوب‌های دولتی، از آن استفاده می‌کند.

از این‌رو می‌توان نوشت افکار عمومی داخل و خارج از ایران همچنان تصویر روشنی از گستردگی سرکوب در شهرهای کردنشین ایران و همچنین شمار جانباختگان و مجروحان ندارد، چون، با توجه به اختلال به‌وجود آمده در سرویس‌های ارائه خدمات اینترنتی، شاهدان میدانی امکان انتشار تصاویر و ویدئوهایی که تهیه کرده‌اند را در رسانه‌های اجتماعی یا کلان‌رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور، ندارند.

با این‌وجود برخی چهره‌های شناخته شده در داخل ایران نسبت به سرکوب‌های صورت گرفته در شهرهای کردنشین ایران، خاصه شهر جوانرود، واکنش نشان دادند.

به‌عنوان مثال وریا غفوری، از چهره‌های بنام فوتبال ایران، با انتشار توییتی در حساب کاربری خود خطاب به نیروهای سرکوب وابسته به جمهوری اسلامی چنین نوشت:«کشتار مردم کرد را متوقف کنید؛ کرد خودِ ایران است.»

پیش از این هم علی کریمی، از بازیکنان سابق تیم ملی فوتبال ایران، با اشاره به وضعیت بحرانی مجروحان در شهر جوانرود از مردم ایران خواست تا به بیمارستان‌ها بروند و به مجروحان این شهر خون اهدا کنند.

کمیته «جوانان محلات تهران» نیز با انتشار یک «اطلاعیه فوری» از مردم ساکن تهران خواست تا در حمایت از مردم پیرانشهر و جوانرود به خیابان‌های این شهر بیایند. این کمیته در بخشی از اطلاعیه خود چنین آورده است:«بیایید به خیابان برویم و به حکومتِ قاتل بگوییم که نمی‌گذاریم هموطنان‌مان را بیشتر از این به خون بغلتانید.»