عراق حملات هوایی ترکیه و ایران را به مناطق کردنشین این کشور محکوم کرد

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو: «جمهوری اسلامی در حال ارتکاب نسل‌کشی علیه کردستان است»

وزارت امور خارجه عراق روز دوشنبه، ۲۱ نوامبر(۳۰ آبان)، حملات ایران و ترکیه را به منطقه شمال کردستان این کشور محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی عراق (آی.ان.ای)، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای «حملات مکرر موشکی و پهپادی نیرو‌های ایرانی و ترکیه‌ای به اقلیم کردستان را نقض حاکمیت عراق و قوانین بین‌المللی دانسته است». این بیانیه می‌گوید که با تبدیل شدن خاک عراق به عرصه تسویه‌‌حساب‌های دیگران مخالف است.

ایران در ساعات اولیه روز دوشنبه مقرهای آنچه «گروه‌های مخالف» در کردستان عراق می‌نامد، هدف قرار داد. حملات روز دوشنبه ایران، دومین دور حمله‌های موشکی در یک هفته گذشته است. حمله‌های پیشین ایران «۱۳ نفر - از جمله یک زن باردار - را کشت و ۵۸ نفر را زخمی کرد که بیشتر آن‌ها غیرنظامیان، از جمله کودکان، بودند». جمهوری اسلامی ایران، گروه‌های کرد مخالف خود را به دست داشتن در اعتراضات ضدحکومتی اخیر متهم کرده است.

روز یکشنبه، ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان)، نیز هواپیماهای جنگی ترکیه اهداف مرتبط با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک.) را در سوریه و عراق بمباران کردند. ترکیه این حزب را غیرقانونی  و تروریستی می‌داند. یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه نیز هدف حمله هوایی ترکیه قرار گرفتند. ترکیه این یگان‌ها را وابسته به «پ.ک.ک» می‌داند. وزارت دفاع ترکيه روز يکشنبه گفت که نیروهای این کشور حملات هوایی مرگباری را بر مناطق شمالی سوريه و عراق آغاز کرده و گروه‌های کرد را هدف قرار داده‌اند که آنکارا آن‌ها را مسئول بمب‌گذاری هفته گذشته در استانبول می‌داند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیماهای جنگی به «پایگاه‌های حزب غیرقانونی کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق در سوریه» حمله کردند. بیانیه وزارت دفاع ترکیه، با تصاویری از جت‌های اف-۱۶ در حال برخاستن، و تصاویری از حمله یک پهپاد همراه بود.

حمله گسترده موشکی و پهپادی به مقر احزاب کرد در اقلیم کردستان عراق در حالی انجام شد که اعتراض‌های گسترده در شهرهای کردنشین ایران همچنان ادامه دارد و حکومت ضمن سرکوب شدید معترضان، ده‌ها تن از مردم را کشته یا زخمی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» گزارش داد که همزمان با حملات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران، آژیر خطر در کنسولگری ایالات ‌متحده آمریکا در اربیل نیز به صدا درآمد.

حملات بامداد دوشنبه سپاه پاسداران، واکنش احزاب کرد و ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) را در پی داشت. حزب دموکرات کردستان ایران در بیانیه‌ای، اعلام کرد که حملات پیاپی در زمانی رخ می‌دهد که «رژیم تروریستی ایران» قادر نیست اعتراض‌ها را در کردستان ایران متوقف کند. حزب کومله نیز در اطلاعیه‌ای، از هدف قرار گرفتن مقر خود در اقلیم کردستان عراق خبر داد و اعلام کرد که در آماده‌باش کامل به سر می‌برد. سنتکام نیز با صدور بیانیه‌ای، حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق را محکوم کرد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با تایید حمله‌های سپاه پاسداران، به احزاب کرد هشدار داد که «جمهوری اسلامی در حال ارتکاب نسل‌کشی علیه کردستان است». این سازمان حقوق بشری، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را «جنایتکار جنگی» خواند و اعلام کرد که در حمله‌های موشکی و پهپادی بامداد دوشنبه، مقر غیرنظامیان حزب دموکرات کردستان و بیمارستان داخل آن هدف حمله موشکی قرار گرفته‌اند. بر مبنای این گزارش، شدیدترین حمله، به اردوگاه جژنی کان و گردەچال در نزدیکی فرودگاە بین‌المللی اربیل صورت گرفته است.