تداوم درگیری در مرز افغانستان و پاکستان؛ گذرگاه سپین بولدک-چمن پس از یک هفته باز شد

ملا فاضل مظلوم با هدف ارزیابی مرز افغانستان و پاکستان به شهرستان دند پتان رفت

گذرگاه سپین بولدک، دوشنبه ۲۳ آبان و پس از تیراندازی یک عضو طالبان به مرزبانان پاکستانی مسدود شده بود-JAVED TANVEER / AFP

گذرگاه سپین بولدک-چمن در مرز افغانستان و پاکستان، پس از یک هفته تعطیلی، روز دوشنبه، ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر)، به روی کامیون‌های حامل کالاهای تجاری و مسافران باز شد. این گذرگاه در شهرستان سپین بولدک استان قندهار قرار دارد و از گذرگاه‌های پرتردد مرزی بین افغانستان و پاکستان است.

گذرگاه سپین بولدک-چمن در حالی باز شد که درگیری و تنش میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در شهرستان دند پتان استان پکتیا همچنان جریان دارد.

گذرگاه سپین بولدک روز دوشنبه، ۲۳ آبان، پس از تیراندازی یک عضو طالبان به مرزبانان پاکستانی، مسدود شد. در آن تیراندازی که طالبان مسئولیت آن را برعهده نگرفت، یک مرزبان پاکستانی جان باخت و یک مرزبان دیگر زخمی شد.

روز شنبه، ۲۸ آبان، مولوی نوراحمد سعید، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان، به ایندیپندنت فارسی گفته بود که هیات‌هایی از جانب طالبان و حکومت پاکستان برای گفت‌وگو در مورد بازگشایی مرز و حل تنش‌ها تعیین شده‌اند. در اطلاعیه‌ای که شامگاه یکشنبه، فرماندهی پلیس طالبان در سپین بولدک منتشر کرد، آمده است که در نتیجه مذاکرات و گفت‌وگوها، از روز دوشنبه، ۳۰ آبان، مرز به روی مسافران و خودروهای حامل کالاهای تجاری باز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تصاویری از مرز سپین بولدک که روز دوشنبه منتشر شد، دیده می‌شود که ده‌ها نفر از این گذرگاه عبور می‌کنند. در روزهای گذشته، مسافران و بازرگانان با ابراز نگرانی از متحمل شدن خسارات هنگفت، از طالبان و حکومت پاکستان خواستند که مرز را باز کنند.

برخی رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که طالبان تعهد کردند که عامل تیراندازی به مرزبانان پاکستانی را به این کشور می‌سپارند. پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، عامل تیراندازی را «فردی ناشناس» خوانده بود و بابت کشته شدن مرزبان پاکستانی ابراز تاسف کرده بود.

ادامه درگیری مرزی در پکتیا

با گذشت یک هفته از آغاز درگیری میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در شهرستان دند پتان استان پکتیا در شرق افغانستان، درگیری همچنان ادامه دارد. یکشنبه‌شب، ۲۹ ابان، درگیری شدت گرفت و هم به طالبان و هم به سربازان پاکستانی تلفاتی وارد شد. رسانه‌های حکومتی طالبان، عصر دوشنبه اطلاع دادند که ملا فاضل مظلوم، معاون وزارت دفاع طالبان، با هدف ارزیابی اوضاع شهرستان دند پتان، به آن شهرستان سفر کرده است.

پس از یک هفته درگیری، این نخستین مقام ارشد امنیتی طالبان است که به مرز افغانستان و پاکستان سفر می‌کند. سخنگویان رسمی طالبان از اظهارنظر در مورد درگیری‌های مرزی خودداری می‌کنند، اما اعضای این گروه با انتشار عکس‌ها و ویدیوهایی از شهرستان دند پتان، از آمادگی برای مقابله با نیروهای پاکستانی خبر می‌دهند.

بیشتر از جهان