کاظمی قمی: کمیته امنیتی و تبادل اطلاعات با طالبان ایجاد شود

نگرانی ایران و دیگر همسایگان افغانستان از گسترش فعالیت داعش خراسان

کاظمی قمی: مسائل امنیتی در پرتو تهدید تروریستی یک موضوع جدی است، زیرا تروریسم مرز نمی‎شناسد-عکس:خبرگزاری باختر

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌ جمهوری ایران در امور افغانستان، خواستار ایجاد یک کمیته امنیتی و تبادل اطلاعات با مقام‌های طالبان، برای جلوگیری از تهدیدهای تروریستی شد.

قمی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه که روز یکشنبه، ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر)، منتشر شد، گفت: «کشورهای جهان و کشورهای همسایه با افغانستان باید در چارچوب یک کمیته هماهنگ‌کننده یا کمیته امنیتی به افغانستان کمک کنند.»

او افزود که می‌توان از طریق آموزش نظامی، تبادل اطلاعات و تامین تجهیزات، به طالبان کمک کرد. او پیشنهاد کرد که کشورهای همسایه در این زمینه با طالبان همکاری کنند، و تاکید ورزید که مسئولیت حفظ امنیت مردم و سرحدات با کشورهای همسایه، بر عهده طالبان است.

قمی گفت: «مسائل امنیتی در پرتو تهدید تروریستی یک موضوع جدی است، زیرا تروریسم مرز نمی‎شناسد، و این در حالی است که فقدان امنیت و بی‌ثباتی در افغانستان، کشورهای همسایه و کل منطقه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ایرانی در حالی درخواست ایجاد کمیته امنیتی و تبادل اطلاعات با حکومت طالبان را مطرح کرد که در حکومت سابق افغانستان، چنین کمیته‌هایی ایجاد نشده بودند. در سال ۲۰۱۵، پاکستان پیشنهاد ایجاد کمیته‌ تبادل اطلاعات را با شورای امنیت ملی دولت وقت افغانستان مطرح کرده بود، اما دولت افغانستان آن پیشنهاد را رد کرد.

کاظمی قمی در چهارمین دور از نشست‌های «فرمت مسکو» که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شده بود، مدعی شد که آمریکا از گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان حمایت می‌کند تا از آن‌ها برای تامین مقاصد خود در منطقه استفاده کند.

ایران از گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی، به‌ویژه داعش، نگران است. در دوران حاکمیت طالبان بر افغانستان، داعش مسئولیت چندین حمله خونین و مرگبار را در این کشور بر عهده گرفته است. 

گروه داعش در استان هرات، هم‌مرز با ایران، چندین بار به نیروهای طالبان حمله کرده است. هفته گذشته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در توییتر نوشت که شش عضو گروه داعش در هرات کشته شدند. طالبان مدعی شدند که مخفیگاه داعش را در این استان نابود کرده‌اند.

در کنار ایران، کشورهای آسیای میانه و روسیه نیز از قدرت گرفتن داعش و گروه‌های تروریستی در أفغانستان، به‌ویژه در امتداد مرز با این کشور، نگران‌اند. آنان از طالبان خواسته‌اند که در راستای مهار تهدیدات امنیتی اقدام کنند. 

۱۵ ماه است که طالبان در افغانستان قدرت را در اختیار دارند و تاکنون هیچ کشوری حکومت آنان را به رسمیت نشناخته است. از سوی دیگر، در این مدت فعالیت گروه‌های تروریستی که تهدیدی برای امنیت منطقه به‌شمار می‌روند، در افغانستان افزایش یافته است.

بیشتر از جهان