نامه حقوقدان‌ها به سازمان ملل درباره رژیم کودک‌کش جمهوری اسلامی

این ۲۰ حقوقدان از سازمان ملل خواستند جمهوری اسلامی به رعایت قوانین بین‌المللی وادار کند

آنجلینا جولی، بازیگر و فعال اجتماعی سرشناس آمریکایی، با انتشار تصویری از کودکان کشته‌شده در خیزش سراسری مردم ایران، به برخورد جمهوری اسلامی با کودکان اعتراض کرد- AFP

جمعی از حقوقدان‌ها و وکلای ایرانی با ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به دبيركل سازمان ملل، کمیته حقوق کودکان سازمان ملل، شورای حقوق بشر سازمان ملل و صندوق كودكان ملل متحد، از آن‌ها درخواست کردند به اقدام‌های ضدانسانی جمهوری اسلامی در کشتار کودکان فورا رسیدگی کنند.

امضاکنندگان این نامه که ۲۰ وکیل ایرانی‌اند، یادآور شدند: «در جريان جنبش مردمی زن، زندگی، آزادی در ايران كه از سپتامبر ٢٠٢٢ آغاز شد و تاكنون ادامه دارد، نيروهای سركوبگر رژيم جمهوری اسلامی بيش از ۵۰ كودک را كشته، كودكان زيادی را مصدوم و شمار زيادی را هم بازداشت کرده است.»

این وکلای ایرانی از نهادهای بین‌المللی خواستند تا هم‌زمان با محکوم کردن قطعی جمهوری اسلامی به دلیل قتل، مجروح کردن، بازداشت کودکان و نگهداری آنان در شرایط غیرقانونی، «تشکیل فوری سازوکاری بین‌المللی و موثر به منظور مستندسازی موارد نقض حقوق بشر در جریان سرکوب اعتراض‌ها اخیر در ایران» را در اولویت قرار دهند تا امكان فعال شدن سازوکارهای عدالت بين‌المللی در آينده فراهم شود.

امضا‌کنندگان این نامه به‌طور ويژه از يونيسف خواسته‌اند تا از كليه امكانات و ابزارهای در اختيار خود برای مجبور کردن دولت جمهوری اسلامی به رعايت تعهدات بين‌المللی و داخلی‌اش در قبال كودكان و توقف وضعيت وخيم كنونی استفاده کند. در میان امضاکنندگان، نام مهرانگيز كار، نسرين ستوده، حسين احمدی‌نياز، سعید دهقان، محمد اوليایی فرد، معين خزائلی و محمد سيف‌زاده دیده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایگاه حقوق بشری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری ایران تا روز یکشنبه ۲۹ آبان به دست‌کم ۴۱۹ تن افزایش یافته است. از این تعداد، حداقل ۶۰ تن کودک بوده و زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند. همچنین تا پایان روز یکشنبه، دست‌کم ۱۷ هزار و ۴۵۱ تن از معترضان بازداشت شده و ۱۵۵ شهر ایران صحنه تظاهرات ضدحکومتی بوده‌اند.

آنجلینا جولی، بازیگر و فعال اجتماعی سرشناس آمریکایی، هم شامگاه یکشنبه ۲۹ آبان، با انتشار تصویری از کودکان کشته‌شده در خیزش سراسری مردم ایران، به برخورد جمهوری اسلامی با آن‌ها اعتراض کرد. او در اینستاگرام نوشت: «کودکان حق دارند از هر نوع آسیبی محافظت شوند و صدایی داشته باشند.» او با اشاره به کشته شدن ۳۸ کودک در جریان خیزش سراسری، از سازمان عفوبین‌الملل خواست در این باره تحقیق کند.

سکوت سازمان‌های مدافع حقوق کودکان مانند یونیسف درباره کشتار کودکان در خیزش سراسری مردم ایران، انتقاد مردم و فعالان اجتماعی را به دنبال داشته است.

جمهوری اسلامی به‌دلیل کشتار گسترده افراد کم سن‌و‌سال در میان معترضان پرشمار خود، به رژیم کودک‌کش معروف شده است. در حالی که پیش از این، خود جمهوری اسلامی این لقب را به اسرائیل نسبت می‌داد. به‌تازگی ویدیویی از علی‌اکبر رائفی‌پور، از سخنرانانی که همواره برای حامیان جمهوری اسلامی صحبت می‌کند، دوباره پربازدید شده است. او در آن سخنرانی، در مورد علت کودک‌کشی حکومت‌ها گفته بود: «می‌گویند وقتی با یک ارتش روبرو نیستی و با نیروهای مردمی مواجهی، باید مردم را بکشی، باید بچه بکشی، باید زن بکشی، عمدا هم باید بکشی؛ می‌گویند از مردم آن‌قدر بکش تا خود مردم به مردمی که در حال مبارزه‌اند، بگویند بس کنید دیگر!»