پیروزی اکوادور بر قطر در بازی افتتاحیه

تیم میزبان بازی اول را بی‌امتیاز و بی‌گل ترک کرد 

هر دو گل اکوادور را انر والنسیا، کاپیتان تیم، در نیمه اول به ثمر رساند- Odd ANDERSEN / AFP

در نخستین بازی جام جهانی، تیم ملی اکوادور ۲- صفر بر قطر پیروز شد تا تیم میزبان از اولین بازی نه امتیازی بگیرد و نه به گلی دست یابد. این شروعی بسیار خوب برای اکوادور محسوب می‌شود که برای چهارمین بار در تاریخ خود، در جام جهانی حاضر می‌شود. هر چهار حضور این تیم، در قرن بیست و یکم بوده است. اما با حضور هلند و سنگال، دو تیم دیگر گروه الف، صعود از این گروه کار دشواری است. برخی از طرفداران تیم اکوادور در رسانه‌های اجتماعی، در طول بازی می‌گفتند که این تیم آمریکای جنوبی باید گل‌های بیشتری می‌زد تا در صورت تساوی، امتیاز تفاضل گل بهتری داشته باشد. هلند و سنگال فردا بازی می‌کنند.

هر دو گل اکوادور را انر والنسیا، کاپیتان تیم، در نیمه اول به ثمر رساند. گل اول در دقیقه ۱۶ پنالتی بود و گل دوم در دقیقه ۳۱ با یک ضربه سر به یادماندنی به ثمر رسید. قطر در دقایق باقی‌مانده از بازی موفق شد گلی نخورد، اما دیگر به‌نظر نمی‌رسید که امکان بازگشت و تصاحب بازی را داشته باشد. 

اکوادوری‌ها در همان دقایق نخست بازی گل دیگری هم زده بودند که پس از تماشای ویدیو طی روند «وار»، به علت آفساید بودن، پذیرفته نشد. این تصمیم در نگاه اول عجیب به نظر می‌رسید و باعث شوخی‌ها و اتهاماتی در رسانه‌های اجتماعی شد، اما بررسی دقیق کارشناسان نشان می‌دهد که تصمیم صحیحی گرفته شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راب اسمیت، تحلیلگر ورزشی روزنامه «گاردین»، در مورد بازی اول جام نوشت: «بازی فراموش‌شدنی و کمی عجیب‌و‌غریب که اکوادور قاطعانه در آن پیروز شد.» اندرو داس، گزارشگر روزنامه‌ «نیویورک‌تایمز» که به قطر رفته است، این بازی را «آغازی مایوس‌کننده برای قطر» دانست و یادآوری کرد که برگزاری جام جهانی «۱۰ سال برنامه‌ریزی، ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و پرسش‌های بیشماری در مورد حقوق بشر» به همراه داشته است. 

این نخستین حضور قطر در جام جهانی است و باید منتظر دو بازی دیگر مقابل دو حریف قدرتر، یعنی هلند و سنگال، باشیم تا ببینیم که سرمایه‌گذاری‌های کلان این سال‌ها چقدر نتیجه داده است.

بازی بعدی جام بین ایران و انگلستان در گروه ب، فردا، دوشنبه، ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، چهار و نیم بعدازظهر به وقت تهران برگزار می‌شود و بسیاری آن ‌را «افتتاح واقعی» جام می‌دانند. هلند و سنگال، دو تیم دیگر گروه الف، نیز ساعت هفت و نیم بعدازظهر به وقت تهران، بازی می‌کنند. سپس آمریکا و ولز، دو تیم هم‌گروه ایران، ساعت ده و نیم به وقت تهران به مصاف یکدیگر می‌روند. 

بیشتر از فوتبال