ایران محور نشست امنیتی منامه؛ از اعتراضات تا دخالت در جنگ اوکراین

رئیس اتحادیه اروپا در این نشست درباره نقش ایران در افزایش تهدیدهای منطقه‌ای و بین‌المللی هشدار داد

نشست منامه بستری برای بحث در مورد آخرین چالش‌ها در سیاست خارجی و مسائل دفاعی و امنیتی در خاورمیانه است‌ـ AFP

نشست منامه با محوریت دخالت تهران در جنگ اوکراین و اعتراضات حکومتی در ایران، برگزار شد.

در نشست سه روزه منامه، مجمعی که میزبان مقامات دولتی و تصمیم‌گیرندگان ارشد کشورها است، بحث‌های گسترده‌ای درباره تظاهرات گسترده ضد رژیم در ایران تا جنگ در اوکراین، صورت گرفت.

در این رویداد سه روزه که در ۲۰ نوامبر در بحرین پایان یافت، اورزولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا، جیمز کلورلی وزیر امور خارجه بریتانیا، ژنرال مایکل کوریلا، رئیس سنتکام و ولید الخریجی معاون وزیر خارجه عربستان عربستان، شرکت کرده‌اند.

این رویداد را که موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) از سال ۲۰۰۴ برگزار می‌کند، بستری برای بحث در مورد آخرین چالش‌ها در سیاست خارجی و مسائل دفاعی و امنیتی در خاورمیانه است. هجدهمین دوره این رویداد امسال با موضوع «قوانین و رقابت در خاورمیانه» برگزار شد.

این رویداد به‌دنبال ایجاد هماهنگی و قدرت جمعی بیشتر بین بازیگران موثر در خاورمیانه و رسیدن به راه‌حلی جمعی برای چالش‌های جهانی و منطقه‌ای است. محور رویداد امسال تهدیدات ایران برای خاورمیانه و اثرات بی‌ثبات‌کننده جنگ اوکراین بر منطقه بود.

نقش ایران در صلح منطقه‌ای و بین‌المللی

اورزولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا، روز جمعه، ۱۸ نوامبر، در سخنرانی خود در منامه، درباره نقش ایران در افزایش تهدیدهای منطقه‌ای و بین‌المللی هشدار داد.

فون در لاین در بحرین گفت: «چند کشوردر خلیج‌فارس سال‌هاست درباره خطر جمهوری اسلامی در مجهز کردن کشورهای سرکش در سراسر جهان با پهپادهای تهاجمی و بدون سرنشین هشدار می‌دهند.»

او افزود: «درک این واقعیت بسیار ساده برای ما بسیار طول کشید. همانطور که برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کنیم، باید بر سایر اشکال گسترش سلاح‌های ایران، از پهپاد گرفته تا موشک‌های بالستیک نیز تمرکز کنیم.»

او در نشست بحرین گفت: «رفتار ایران یک خطر امنیتی نه تنها برای خاورمیانه، بلکه برای همه ما است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس اتحادیه اروپا همچنین به تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت که کشورهای اتحادیه اروپا  تحریم‌هایی را علیه مقامات ارشد امنیتی ایران و «گشت ارشاد» اعمال کرده‌اند و گفته‌اند که این نیرو، از تهدید به بازداشت و خشونت برای کنترل لباس زنان ایرانی و نحوه رفتار آنها در ملاءعام استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه بریتانیا هم روز شنبه، ۱۹ نوامبر در نشست منامه، ایران را به «اشاعه خونریزی و خشونت» متهم کرد و تعهد داد که بریتانیا با متحدان خود برای مقابله با تهران همکاری کند.

جیمز کلورلی گفت: «سلاح‌هایی که ایران به کشورهای دیگر می‌دهد امنیت کل منطقه را تهدید می‌کند. رژیم ایران به روسیه پهپادهایی نظامی می‌فروشد که در اوکراین غیرنظامیان را می‌کشند.»

او افزود: «جنگ پوتین رنج بیشتری را به سوری‌ها و یمنی‌ها وارد می‌کند؛ کشورهایی که از قبل محرومیت‌های فراوانی را تحمل می کردند و یا علیه مردم عادی لبنان است که در یک بحران اقتصادی گرفتار شده‌اند.»

کلورلی تاکید کرد: «پوتین در حال شکست است. روسیه باید برای رژیم‌های دیگر، که ممکن است وسوسه شوند که رفتار مشابهی داشته باشند، درس عبرتی شود و این کشورها باید بدانند که تجاوز نظامی نتیجه‌ای ندارد.»

گفت‌وگو درباره امنیت منطقه‌ای

کالین کال معاون وزیر دفاع آمریکا در نشست منامه گفت: «کاری که ایالات متحده در خاورمیانه انجام می‌دهد، ساختن یک معماری منطقه‌ای جدید با همکاری شرکای خود، به منظور تقویت همکاری‌ها، جلوگیری از حملات دشمنان و فراهم آوردن شرایطی برای آینده ای باثبات‌تر و یکپارچه‌تر برای خاورمیانه است.»

او اعلام کرد که سنتکام تا سال آینده بیش از ۱۰۰ کشتی بدون سرنشین را در آب‌های خلیج فارس مستقر خواهد کرد تا از تهدیدات دریایی در این منطقه جلوگیری کند.

کال اقدامات پوتین را تسریع‌کننده خشونت در سایر نقاط جهان دانست و گفت: «پوتین نه تنها صلح و امنیت فراآتلانتیک را تهدید می‌کند. اقدامات روسیه اگر کنترل نشود، متجاوزان احتمالی را در دیگر مناطق، به ویژه در خاورمیانه و هند و اقیانوس آرام، جسور می‌کند.»

کال گفت که واضح‌ترین یادآوری اینکه مشکلات یک منطقه، فقط در آن منطقه باقی نمی‌ماند، انتقال پهپادهای تهاجمی و احتمالا موشک‌های ایران به میدان نبرد در اوکراین است.

 کال در سخنرانی خود افزود: «پهپادهای ایرانی غیرنظامیان اوکراینی را می‌کشند، همانطور که به اهدافی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی حمله کردند، نیروهای اسرائیلی، آمریکایی و کشتی‌های بین‌المللی را هدف قرار دادند.

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، اظهارات رئیس اتحادیه اروپا را تکرار کرد و رفتار ایران را در حمایت از حوثی‌ها در یمن و نقشی کلیدی داشتن در «بی‌ثبات‌سازی» صلح جهانی را، محکوم کرد.

او تاکید کرد: «بازگرداندن صلح، امنیت و رفاه در خاورمیانه مستلزم احترام به حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی است. همکاری با یکدیگر در این راه امری ضروری است.»