گزارشگر حقوق‌بشر سازمان ملل خواستار آزادی ظریفه یعقوبی و همکارانش از زندان طالبان شد

در پی به‌ قدرت رسیدن طالبان، ظریفه یعقوبی در چندین اعتراض خیابانی و دادخواهی‌های زنان علیه آن‌ها شرکت کرده بود 

ظریفه یعقوبی همراه چهار تن از همکارانش روز پنجشنبه ۱۲ آبان، هنگام نشست خبری «جنبش زنان افغانستان برای برابری» بازداشت شد‌ـ اطلاعات روز

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در افغانستان، از طالبان خواست که ظریفه یعقوبی، یکی از فعالان زن افغانستان، و چهار همکارش را از زندان رها کنند.

او روز شنبه، ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر)، در حساب توییتر خود نوشت که این فعال زن با همکارانش از سوم نوامبر به این‌ سو، در بازداشت به‌ سر می‌برند. 

او افزود: «همه افغان‌ها حق تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان و عقیده دارند و طالبان باید این حق را رعایت کند.»

ظریفه یعقوبی با چهار تن از همکاران مردش روز پنجشنبه ۱۲ آبان، هنگام نشست خبری «جنبش زنان افغانستان برای برابری» بازداشت شد.

پیش‌تر دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز با ابراز نگرانی از بازداشت ظریفه یعقوبی و همراهانش، اعلام کرد که با طالبان در مورد آزادی آنان صحبت کرده‌ است.

همزمان، کارن دکر، کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان که در قطر فعالیت دارد، شنبه ۱۴ آبان، در توییتی، خواستار آزادی خانم یعقوبی و همکارانش از بند طالبان شده بود. 

او نوشته بود: «ایالات متحده هرگز از حمایت از حق زنان برای زندگی، کار و تجمع در صلح دست نخواهد کشید.»

با به‌ قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، ظریفه یعقوبی در چندین اعتراض خیابانی و دادخواهی‌های زنان علیه آنان شرکت کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

اما پاسخ طالبان به اعتراض زنان با شعار «نان‌، کار و آزادی» سرکوب بوده است. طالبان در چندین مورد زنان معترض را بازداشت کرده و از آنان تضمین‌هایی مبنی‌ بر شرکت‌ نکردن در اعتراض‌ها گرفته‌اند.

گروه طالبان همچنین از زنان معترض اعتراف‌های اجباری ویدیویی گرفته بود.

طالبان روزبه‌روز محدودیت‌های بیشتری بر زنان وضع می‌کنند. هم‌اکنون دختران بالاتر از کلاس ششم، از رفتن به مدرسه محروم و بخش زیادی از زنان افغان نیز خانه‌نشین و بیکار شده‌اند.

طالبان تاکید دارند که بر اساس «شریعت اسلامی» حکومت‌داری می‌کنند و محدودیت‌ها بر آزادی و فعالیت‌های زنان را بر همین مبنا اتخاذ کرده‌اند. 

دادگاه طالبان روز شنبه ۲۸ آبان، اعلام کرد ۱۹تن از جمله ۹ زن را در استان تخار این کشور به اتهام زنا، فرار از منزل و سرقت شلاق زده‌اند.

زنان معترض افغان از جامعه جهانی می‌خواهند که به‌دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده طالبان بر زنان، حکومتشان را به‌ رسمیت نشناسند و فشار بیشتری بر آنان وضع کنند.

هرچند طالبان بارها برای کسب مشروعیت بین‌المللی تلاش کرده‌اند، تاکنون هیچ کشوری حکومت آنان را به‌ رسمیت نشناخته است.