تکرار درگیری مرزی و مسدود ماندن گذرگاه سپین بولدک میان افغانستان و پاکستان

بعد از ظهر شنبه، اعضای طالبان در شهرستان دند پتان پکتیا برای سومین ‎بار طی یک هفته اخیر، با مرزبانان پاکستانی درگیر شدند

مسدود شدن مرز، باعث سرگردانی هزاران نفر و همچنین آسیب رسیدن به بازرگانان شده است-BULENT KILIC / AFP

گذرگاه سپین بولدک-چمن میان پاکستان و افغانستان، از یک هفته پیش به این‌ سو مسدود بوده است. صدها کامیون حامل اقلام تجاری و صدها نفر از شهروندان افغانستان در دو سوی مرز، منتظر باز شدن این مسیرند. مولوی نور احمد سعید، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در قندهار، روز شنبه ۲۸ آبان، به ایندیپندنت فارسی گفت تلاش‌ها برای بازگشایی دوباره این گذرگاه جریان دارد، اما تاکنون این تلاش‌ها نتیجه نداده است.

گذرگاه اسپین بولدک، روز یکشنبه ۲۲ آبان و پس از تیراندازی یک عضو طالبان به مرزبانان پاکستانی، مسدود شد. پس از وقوع این درگیری، دولت پاکستان از طالبان خواست که عامل تیراندازی به سربازان پاکستانی را بازداشت و به این کشور بسپارد، اما سخنگوی طالبان دست داشتن اعضای این گروه در این حمله را رد کرد و گفت عامل تیراندازی یک فرد ناشناس بوده است.

مولوی نور احمد سعید، از به‌اشتراک‌گذاشتن اطلاعات در مورد عامل تیراندازی به سربازان پاکستانی خودداری کرد، اما گفت مسدود شدن مرز، باعث سرگردانی هزاران نفر و همچنین آسیب رسیدن به بازرگانان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ویدیوهایی که از دوربین‌های مداربسته نیروی مرزبانی پاکستان در مرز چمن-سپین بولدک منتشر شده دیده می‌شود که یک مرد، در حضور اعضای طالبان، با اسلحه کمری به سربازان پاکستانی تیراندازی می‌کند. دو روز پس از این حادثه، برخی از کاربران افغان در توییتر، ویدیویی از صحبت‌های مردی به نام بلال منتشر کردند که می‌گوید او به سربازان پاکستانی حمله کرده است و به این کارش افتخار می‌کند. این مرد مدعی است که سربازان پاکستانی به مسافران افغان توهین کردند و او به همین دلیل، به آن‌ها تیراندازی کرد. طالبان و منابع مستقل صحت این ویدیو را تایید نکرده‌اند، اما خبرنگاران محلی در قندهار گفتند حمله‌کننده عضو طالبان است و این گروه از سپردن او به دولت پاکستان خودداری کردند.

روز سه‌شنبه گذشته، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، با انتشار بیانیه‌ای گفت امارت طالبان از وقوع حادثه در مرز سپین بولدک متاسف است و تلاش می‌کند پس از این، چنین حوادثی رخ ندهد. او همچنین افزود که هیئتی از طرف طالبان تعیین شده است تا در مورد جزئیات حادثه تحقیق کند. مولوی نور احمد سعید، رئیس اطلاعات و فرهنگ استان قندهار، نیز گفت هیئت‌های طالبان و حکومت پاکستان در این زمینه گفت‌وگو می‌کنند و جزئیات گفت‌وگوها بعدا با رسانه‌ها به‌اشتراک گذاشته خواهد شد.

مسافران افغان که منتظر باز شدن گذرگاه سپین بولدک و ورود به پاکستان‌اند با انتشار ویدیوهایی در توییتر گفتند اوضاع شماری از بیماران که برای معالجه به پاکستان می‌روند وخیم است. در این ویدیوها دیده می‌شود که زنان، کهنسالان و کودکان در فضای باز، شب و روزشان را می‌گذرانند و منتظر باز شدن مرزند. شماری از مسافران در روزهای گذشته از مسیرهای فرعی و غیرقانونی وارد پاکستان شده‌اند، اما پلیس طالبان در سپین بولدک با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد افرادی که برای عبور از مسیرهای غیررسمی تلاش کنند، بازداشت می‌شوند.

گذرگاه سپین بولدک از جمله مرزهای پرتردد میان پاکستان و افغانستان است که روزانه صدها تن از شهروندان افغانستان با هدف تجارت، معالجه و سفر سیاحتی ازطریق آن وارد پاکستان می‌شوند. همچنین، شماری از شهروندان افغانستان و به‌ویژه ساکنان استان‌های جنوب این کشور، در پاکستان تجارت و فعالیت اقتصادی دارند و پیوسته میان افغانستان و پاکستان در رفت و آمدند.

وقوع سومین درگیری مرزی در یک هفته

بعد از ظهر شنبه ۲۸ آبان، اعضای طالبان در شهرستان دند پتان استان پکتیا در شرق افغانستان، با مرزبانان پاکستانی درگیر شدند. این سومین درگیری میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در یک هفته اخیر است. محمد جوادیار، سخنگوی ارتش طالبان در پکتیا، در صحبت با طلوع نیوز وقوع درگیری را تایید و از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

روز‌ سه‌شنبه هفته گذشته نیز، میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در دند پتان درگیری رخ داده بود. سخنگویان طالبان از افشای جزئیات این درگیری‌ها جلوگیری می‌کنند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، روز چهارشنبه به رسانه‌ها گفت اوضاع در شهرستان دند پتان عادی است و رهبری این گروه می‌کوشد از تکرار درگیری مرزی جلوگیری کند.

شماری از اعضای طالبان، ویدیوهایی از کاروان‌های نظامی این گروه در توییتر منتشر کردند و نوشتند که نیروهای مسلح امارت طالبان در حال اعزام به خطوط مرزی پاکستان، برای مقابله با نیروهای پاکستانی‌اند.

در یک‌سال گذشته، طالبان چندین بار با مرزبانان کشورهای همسایه افغانستان از جمله ایران، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان درگیر شده‎‌اند.

درگیری مرزی میان طالبان و نیروهای مرزبانی پاکستان در حالی افزایش یافته است که دولت پاکستان در ماه‌های اخیر، از حضور اعضای تحریک طالبان پاکستان در شرق افغانستان و به‌ویژه در نوار مرزی میان دو کشور ابراز نگرانی کرده است. تاکنون مشخص نشده که در این درگیری‌ها، تحریک طالبان پاکستان نیز به‌عنوان گروهی که علیه دولت پاکستان می‌جنگند نقش داشته است یا خیر.

بیشتر از جهان