تغییرات اقلیمی بیماری‌های اعصاب را تشدید کرد

تغییرات اقلیمی به ایجاد «شرایط مطلوب» برای شیوع بیماری‌های عفونی-عصبی از قبیل ویروس نیل غربی، مننژیت مننگوکوکی و آنسفالیت (التهاب مغز) ناشی از کنه منتهی شده است

قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا با وقوع و شدت سکته و سردرد، خطر ابتلا به زوال عقل و پارکینسون و وخامت ام‌اس ارتباط دارد- AFP

محققان هشدار داده‌اند با گرم‌تر شدن سیاره زمین، علائم افراد مبتلا به بیماری‌های اعصاب مثل سردردها، زوال عقل، مالتیپل اسکلروزیس (ام‌‌اس) و پارکینسون ممکن است تشدید شود.

بررسی تحقیقات منتشرشده با موضوع تغییرات اقلیمی و بیماری‌های اعصاب نشان داد وقوع رخدادهای اقلیمی شدید و نوسانات دمایی با شیوع بیشتر سکته، سردردهای میگرنی، افزایش بستری شدن مبتلایان به زوال عقل و وخیم‌تر شدن حال بیماران مبتلا به ام‌اس ارتباط دارد.

محققان دریافتند رویدادهای آب‌وهوایی شدید و نوسانات دما با تشدید این علائم ارتباط ویژه‌ای دارد.

این بررسی که روز چهارشنبه در نشریه نورولوژی فرهنگستان عصب‌شناسی آمریکا (Neurology journal of the American Academy of Neurology) منتشر شد، همچنین نشان داد تغییرات اقلیمی به ایجاد «شرایط مطلوب» برای شیوع بیماری‌های عفونی-عصبی از قبیل ویروس نیل غربی، مننژیت مننگوکوکی و آنسفالیت (التهاب مغز) ناشی از کنه منتهی شده است.

این مقاله می‌گوید چنین عوارضی به دلیل گرمایش جهانی، «به خارج از مناطق جغرافیایی معمول و قدیم خود» گسترش یافته‌اند و این بیماری‌ها که حیوانات و حشرات آن‌ها را منتقل می‌کنند، گروه‌های جدیدی از مردم جهان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

این بررسی می‌افزاید که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا از قبیل نیترات‌ها و ذرات ریز معلق نیز با وقوع و شدت سکته و سردرد، خطر ابتلا به زوال عقل و پارکینسون و وخامت ام‌اس ارتباط دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر اندرو دهاوان، از درمانگاه کلیولند در ایالت اوهایو و نویسنده این مطالعه، گفت که علی‌رغم تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای کاهش میزان افزایش دمای جهان به زیر دو درجه سانتی‌گراد، «هم‌اکنون تغییرات زیست محیطی بازگشت‌ناپذیری رخ داده است».

او افزود: «از آنجا که ما آثار گرمایش زمین بر سلامت انسان‌ها را شاهدیم، ضروری است متخصصان اعصاب چگونگی تغییر بیماری‌های اعصاب را پیش‌بینی‌کنند.»

در این بررسی که روی مطالعات انتشاریافته درباره تغییرات اقلیمی، آلاینده‌ها، تغییرات شدید دما و بیماری‌های اعصاب در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲ انجام گرفت، ۳۶۴ مطالعه مرتبط در سه حوزه شناسایی شد.

این مطالعات [مرتبط] عبارت بودند از ۲۸۹ مطالعه درباره اثر آلودگی، ۳۸ مطالعه درباره رویدادهای شدید آب‌وهوایی و نوسان‌های دما و ۳۷ مطالعه در مورد بیماری‌های عصبی‌ـ‌عفونی نوظهور.

اما دکتر دهاوان گفت در مورد برخی چالش‌هایی که تغییرات اقلیمی برای انسان پدید آورده، «خوب مطالعه نشده است».

او توضیح داد: «برای مثال، ما در بررسی خود نتوانستیم درباره اثرگذاری فقدان امنیت غذایی و آب بر سلامت اعصاب مقاله‌ای پیدا کنیم؛ در حالی که‌ این‌ها به‌وضوح با سلامت اعصاب و تغییرات اقلیمی ارتباط دارند.»

«برای شناخت روش‌های کاهش انتقال بیمار‌ی‌های اعصاب، چگونگی اثرگذاری آلودگی هوا بر دستگاه عصبی و چگونگی بهبود ارائه خدمات مراقبت اعصاب در مواجهه با اختلالات مرتبط با آب‌وهوا، مطالعات بیشتری لازم است.»

© The Independent