حسن روحانی : در برجام بمانیم، تاجر سلاح می‌شویم

«امید ما اول به خدا و بعد به دست پر برکت ملت است»

حسن روحانی گفت اگر از توافق خارج شویم، تحریم‌ها باز می‌گردد/تسنیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران برای دومین بار در ماه‌های اخیر هدف ایران برای باقی ماندن در برجام را لغو تحریم‌های تسلیحاتی اعلام کرد.

روحانی پس از سخنرانی روز یکشنبه در یزد که با اعتراض مردم مواجه شد، در جمع مردم رفسنجان گفت، «امید ما اول به خدا و بعد دست پر برکت ملت است و آمریکا باید بداند تسلیم فشار نمی‌شویم».

تعیین هدف تجارت اسلحه به عنوان یکی از دستاوردهای برجام در حالی است که ایران هیچگاه سهم قابل توجهی در صادرات قانونی سلاح نداشته و عمده محصولات نظامی خود را به گروه‌های نیابتی فعال در منطقه عرضه می‌کند. روحانی در مردادماه نیز وعده داد بود ایران با باقی ماندن در برجام می‌تواند از مزایای خرید و فروش آزادانه سلاح برخوردار شود.

به گزارش ایرنا، روحانی لغو تحریم‌های تسلیحاتی را یک هدف بسیار بزرگ سیاسی، ‌دفاعی و امنیتی توصیف کرد و گفت، طبق قطعنامه ۲۲۳۱ اگر برجام را نگهداریم، سال آینده به راحتی می‌توانیم سلاح خرید و فروش کنیم و این یکی از آثار مهم توافق است.

او در ادامه این نکته را خاطرنشان کرد از آنجایی که اگر ایران از برجام خارج شود، تحریم‌های شورای امنیت بازمی‌گردد، ‌تهران تصمیم گرفت به طور گام به گام تعهدات خود را کاهش دهد.

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر ۲۰۰۶، تحریم‌هایی را علیه تکنولوزی مرتبط با سیستم‌‌های انتقال سلاح هسته‌ای به ایران اعمال کرد و یک سال بعد ممنوعیت صادرات سلاح از ایران را نیز به آن اضافه کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از دستیابی به توافق هسته‌ای اعلام شد که محدودیت‌های کلی تجارت اسلحه برای ایران هشت سال پس از برجام یعنی ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ برداشته می‌شود و از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ نیز صادرات سلاح از ایران آزاد خواهد شد.

موضوعی که مایک پومپئو، ‌وزیر امور خارجه آمریکا نیز قبلا به آن اشاره کرده و از جامعه بین‌المللی خواسته بود،‌تدبیری برای آن بیاندیشد.

نکته قابل تامل در اظهارات امروز روحانی این است که دستاوردهای برجام از جذب ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد ایران، به لغو تحریم‌های تسلیحاتی تنزل یافته است. روحانی وعده داده بود که دوران پسابرجام، دوران طلایی شکوفایی اقتصادی ایران خواهد بود.

اما نه تنها پس از خروج آمریکا از برجام، بلکه در دو سالی که برجام با مشارکت همه کشورها اجرا می‌شد نیز هیچ یک از وعده‌های دولت روحانی که آنها را به توافق هسته‌ای گره زده بود، تحقق نیافت.

روحانی در ششمین سال ریاست جمهوری خود به مردم وعده می‌دهد که یک سال دیگر صبر کنند تا او در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری‌اش، ایران را به تاجر اسلحه تبدیل کند.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات‌اش گفت، می‌داند مردم از نظر معیشتی و تامین مخارج زندگی تحت فشار هستند.

به گفته او در ایران ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار وجود دارد که از این تعداد ۷ میلیون خانوار زندگی خوبی دارند و ۱۸ میلیون خانوار نیز به کمک دولت نیاز دارند و دولت طرحی برای حمایت از آنها دارد که به زودی اعلام می‌شود. روحانی بارها از طرح یارانه‌های نقدی دوره محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران انتقاد کرده و هزینه‌های آن را سنگین توصیف کرده بود. او در کنفرانس خبری ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ و در پایان چهار سال نخست ریاست جمهوری خود گفت: باید به جایی برسیم که مردم به یارانه نقدی نیاز نداشته باشند.

با این حال دو سال پس از این کنفرانس خبری روحانی و در حالی که نیمی از دوره دوم ریاست جمهوری او سپری شده، بر اساس گفته‌های رئیس‌جمهور ایران، دو سوم خانوارهای ایرانی برای امرار معاش به کمک دولت نیاز دارند. 

بیشتر از