«آمازون اروپا» در سراشیبی ویرانی

آدمکشی و فساد آخرین جنگل‌های بزرگ اروپا را دستخوش تهدید کرده است

جنگل‌بانان در راهپیمایی اعتراضی نسبت به کشته شدن همکاران خود در بخارست- اکتبر Daniel MIHAILESCU / AFP۲۰۱۹

جنگل‌‌های تا قبل از این آرام رومانی که بزرگ‌ترین گستره‌های جنگلی دست‌نخورده و دیرینه اروپا را دارد به بستری شاید نامحتمل برای یک رشته آدمکشی‌‌های و صحنه‌ی تقابل «مافیای چوب» و کوشندگان حفاظت از زیست‌بوم‌های باستانی تبدیل شده است.

این «آمازون اروپا» در کل در بردارنده حدود هفت میلیون هکتار پوشش جنگلی است که حدود نیم میلیون آن قدیمی است و در آن بزرگ‌ترین جمعیت «خرس قهوه‌ای» اروپا و گوشت‌خوارانی چون «گرگ‌ها» و «سیاه‌گوش‌ها» زندگی می‌کنند.

اما این وحش‌بوم تا حد زیادی بکر که با تهدید چوب‌بُری‌های غیرقانونی مواجه بوده است اکنون به آوردگاه خشونت و فساد تبدیل شده است که اوج آن به قتل رسیدن اخیر دو جنگل‌بان است.

جنگل‌بان «لیویو پوپ» ۳۰ ساله دو هفته قبل و هنگام تحقیق در مورد گزارش چوب‌بُری غیرقانونی در «مارامورس» واقع در شمال رومانی به ضرب گلوله از پا درآمد. پوپ که پدر سه فرزند بود دومین جنگل‌بان به قتل رسیده در عرض فقط یک ماه است. در ماه سپتامبر، «رودوکو گورسیوایا» ۵۰ ساله در بخش جنگلی پاسکانی بر اثر ضرب و شتم جان باخت. از او نیز سه فرزند بر جای مانده است.

به نظر می‌رسد این قتل دوباره این معضل را در کانون توجه قرار داده است و آخر هفته پیش حدود چهارهزار معترض در خیابان‌های بخارست دست به راه‌پیمایی زدند. بسیاری از آن‌ها شعار«دزدها، دزدها» سر داده بودند و برخی هم با در دست داشتن شعارنوشته‌های «جلوی مافیای چوب را بگیرید» اصل درخواست‌شان را مطرح کرده بودند.

این قتل‌های بی‌رحمانه سبب شده است جنگل‌بان‌ها بابت حفظ جان خودشان بیم‌ناک شوند و تحقیقات پلیس در مورد هر دو پرونده ادامه دارد.

در پرونده «گورسیوایا» سه نفر شامل یک مرد ۵۰ ساله و دو نوجوان دستگیر شده‌اند و تحقیقات ادامه دارد. طبق اخبار منتشره دو مظنون پرونده پوپ نیز تحت آزمایش دروغ‌سنجی قرار گرفته‌اند و دادستان منتظر نتیجه است.

کنش‌گران هوادار محیط‌زیست که تظاهرات اخیر را سازمان داده بودند خواهان افزایش اقدامات دولت برای حفاظت از جنگل‌ها و پایان دادن به خشونت شدند.

«سیرپریان گالوسکا» هماهنگ‌کننده کارزار حفاظت از جنگل در گروه صلح‌سبز رومانی می‌گوید: «در ۱۲ سال گذشته نزدیک به ۱۴۰هکتار از جنگل‌های بکر و دست‌نخورده را از دست داده‌ایم و خشونت به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت».

فعالان محیط زیست خواهان آن هستند که دولت فوری استفاده از سامانه ردگیری ماهواره‌ای را برای حفاظت جنگل‌های رو به نابودی از سر گیرد. به کمک این فناوری می‌توان چوب‌بری‌های غیرقانونی و وسعت تخریب جنگل را تشخیص داد، حمل‌ونقل چوب را ردگیری کرد و برای مقامات هشدارهای خودکار فرستاد.

این فناوری را اواخر سال ۲۰۱۶ به کار گرفته بودند ولی دولت در اوایل سال ۲۰۱۷ با این ادعا که هشدارهای نادرست خیلی زیادی ارسال می‌کند استفاده از آن را ناگهان متوقف کرد.

اما فعالان محیط زیست می‌گویند واقعیت این است که با آن فناوری می‌شد به چوب‌بری غیرقانونی پایان داد.

گالوسکا می‌گوید: «مردم می‌دانند که جنگل‌های زیبا جلوی چشم‌ ما و آشکارا رو به نابودی هستند. همه جنگل‌ها در خطر هستند باید کاری بکنیم».

کاستل آلکس وزیر جدید محیط زیست رومانی این هفته با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد با استفاده از تمام اختیارات‌اش جلوی چوب‌بری غیرقانونی را خواهد گرفت و هم‌چنین گفت که جنگل‌بانان را باید مجهز کرد تا «چوب‌دزدها» نتوانند دست به قتل‌های بیش‌تری بزنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرعت نابودی جنگل‌های رومانی که بیش‌ترشان در کوه‌های کارپات قرار دارند بیش از برآوردهای قبلی است.

طبق داده‌هایی که به تازگی از گزارش ۱۰ ساله دولت به نام ذخایر جنگلی ملی به بیرون درز کرده است هر سال ۳۸ میلیون متر مکعب چوب از جنگل‌های این کشور بریده می‌شود که ۲۰ میلیون متر مکعب آن غیرقانونی است.

ارزش تخمینی  این ۲۰ میلیون متر مکعب چوب غیرقانونی حدود یک میلیارد یورو است در حالی که فقط «یک درصد» از آن یعنی ۲۰۰ هزار متر مکعب به طور رسمی ثبت شده است.

فعالان محیط‌زیست در اروپا می‌گویند باید با چوب‌برها برخورد قانونی کرد

این آمار نگران‌کننده به خشم معترضانی که روز یک‌شنبه راه‌پیمایی کردند دامن زده است و مهاجران رومانیایی در بروکسل، مادرید و لندن نیز تظاهرات موسوم به راه‌پیمایی جنگل برگزار کردند.

«آنکا جیورجیو» ۳۵ ساله و سازمان‌دهنده تجمع اعتراضی ده‌ها نفر در بیرون بنیاد فرهنگی رومانی در نایتزبریج لندن گفت: «این اعتراض در همبستگی با راه‌پیمایی جنگل در رومانی و آگاه کردن جهانیان از نگرانی‌های شدیدی است که در مورد از دست رفتن جنگل‌های بکر و خشونت علیه محافظان جنگل وجود دارد».

او می‌گوید: «در روزگاری زندگی می‌کنیم که دستخوش بحران‌های بی‌سابقه‌ی زیست‌محیطی است و کشورهای راجع به فوریت‌های اقلیمی هشدار داده‌اند. در رومانی هم چوب‌بری غیرقانونی و بریدن درختان بوستان‌های طبیعی آهنگی بی‌سابقه پیدا کرده است».

هفته پیش نامه‌ای سرگشاده با امضای بیش از ۴۰ سازمان مردم‌نهاد(سمن) به دست «کلاوس یوهانیس» رییس جمهور رومانی و دولت وی رسید و در آن آمده بود که قتل جنگل‌بان‌ها را در ملاءعام محکوم کنند.

در این نامه همچنین از دولت رومانی خواسته بودندکه «برای نابود کردن شبکه مافیای چوب اقدامات عینی انجام دهند».

در سال ۲۰۱۸ نیز گروهی از مردان، جنگل‌بان ۵۴ ساله‌ای به نام «لئونتین مالیتا» را که سعی داشت از بریدن درخت جنگل‌های «تیمیس کانتی» در غرب رومانی جلوگیری کند بی‌رحمانه و تا حد مرگ کتک زده بودند. مالیتا حدود دو ماه در بیمارستان بستری بود و هنوز هم برای مجازات مهاجمان تلاش می‌کند. مظنون‌هایی برای این پرونده وجود دارد اما مالیتا از کندی روند رسیدگی گله دارد.

مالیتا به ایندپندنت گفت: «جنگل‌بان‌ها از ترس چشم به روی کارهای غیرقانونی درون ادارات می‌بندند. بیش از همه می‌ترسند که جان‌شان را از دست بدهند و دومین هراس‌شان هم این است که درآمدشان را از دست بدهند»

طبق ادعای «مالیتا» جنگل‌بانان وقتی دچار خشونت می‌شوند که از دستورهای رؤسا پیروی نکنند و بخش جنگل‌داری به شدت دچار فساد است. به اعتقاد وی پلیس و حتی برخی از جنگل‌بان‌ها به خاطر چشم‌پوشی کردن، با چوب‌برهای غیرقانونی همدست هستند.

او افزود: «هر کسی در فکر آن است که گلیم خودش را از آب بیرون بکشد»

فقط جنگل‌بان‌ها نیستند که از به اصطلاح «مافیای چوب» هراس دارند.

به گفته «گالوسکا» از گروه صلح سبز، در بسیاری از روستاهای سراسر رومانی «به خاطر شدت فسادی که وجود دارد مردم هراس دارند راجع به چوب‌بری غیرقانونی حرف بزنند و پای افراد بسیار زیادی در میان است».

طبق اخبار منتشره، خواهرزاده دادستان عالی رومانی یکی از مظنون‌های اولیه پرونده قتل پوپ است. طبق ادعای اهالی محلی این مظنون یک روز بعد از قتل پوپ برای خانه عمه‌اش هیزم برده بود.

مادر پوپ به رسانه‌های محلی گفت خانواده‌اش احساس امنیت نمی‌کنند و نگران است که مبادا به پرونده مرگ فرزندش رسیدگی نکنند.

هفته قبل انجمن اتحادیه کارگری سیلوا که نماینده کارکنان شرکت دولتی جنگل‌داری(رومسیلوا)، متولی نگه‌داری حدود نیمی از جنگل‌های رومانی است، تجمع ۲۰۰ نفری نیرومندی در بیرون ساختمان مجلس در بخارست برپا کرد تا به مرگ همکاران‌شان اعتراض کنند.

این اتحادیه خواهان آن است که بیش از ۱۶ هزار جنگل‌بان عضو آن به تفنگ مسلح شوند اما به اعتقاد مالیتا تفنگ‌ها که افزایش یابد به چرخه خشونت دامن می‌زند.

اکنون نبرد برای نجات آخرین وحش‌بوم بکر اروپا پرخطر شده است.

جیورجیو افزود: در کشوری اروپایی دارند آدم می‌کشند که باید جلوی آن را گرفت و وقت‌مان دارد تمام می‌شود».

© The Independent

بیشتر از جهان