جنگ روسیه با اوکراین پرده‌های سیم‌خاردار را در مرزهای اروپا بالا می‌برد

فنلاند نسبت به دیگر اعضای اتحادیه اروپا طولانی‌ترین مرز را با روسیه دارد

حالا پس از جنگ اوکراین، رهبران اروپایی از ترس یک بحران مهاجرت دیگر، تامین امنیت مرزهای خود را آغاز کرده‌اند-Wojtek RADWANSKI / AFP

حصارهای مرزی طولانی بین فنلاند و روسیه تنها از چوب ساخته شده‌اند؛ تاکنون این حصارها موانعی بودند برای متوقف کردن گاوهای سرگردان. اما به زودی حصاری قوی‌تر و بلندتر روی بخش‌هایی از مرز نصب می‌شود. سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند، اعلام کرد قصد دارد بخش‌هایی از مرز ۱۳۴۰ کیلومتری کشورش را مستحکم کند. فنلاند نسبت به دیگر اعضای اتحادیه اروپا طولانی‌ترین مرز را با روسیه دارد. مسکو، فنلاند و سوئد را به‌دلیل تقاضای پیوستن به ناتو تهدید کرده است و از «پیامدهای جدی نظامی-سیاسی» آن گفته است. سانا مارین می‌گوید استحکامات مرزی در حال ساخت، از ملت در برابر «تهدید ترکیبی» مهاجرت احتمالی بزرگ و نامنظم که کرملین ترتیب داده است، دفاع خواهد کرد.  

در اوایل ماه جاری سربازان لهستانی نیز در مرز با کالینینگراد شروع به نصب سیم خاردار کردند. کالینینگراد بخشی از خاک روسیه است که از سرزمین اصلی این کشور جدا است و بین لهستان و لیتوانی قرار دارد. چند دوربین‌ و سامانه نظارت الکترونیکی نیز روی این سیم‌خاردارها در مرز نصب خواهند شد. گشت‌های نگهبانان مرزی قبل از جنگ تنها گاه‌به‌گاه از این منطقه محافظت می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از ۳۰ سال پیش، سقوط دیوار برلین نماد امید برای همکاری غرب با مسکو بود. اما اکنون جنگ روسیه در اوکراین، دوره جدیدی را به اروپا آورده است. بالا رفتن موانع مرزی جدید که از فولاد، بتن و سیم خاردار ساخته شده‌اند، نشانه آغاز این دوره است. برخلاف دیوار برلین، این دیوار را غرب می‌سازد. کلاوس دوث، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه رویال هالووی در لندن، گفت: «پرده آهنین از بین رفته است، اما متاسفانه پرده سیم‌خاردار اکنون به واقعیت جدیدی برای بخش عمده‌ای از اروپا تبدیل شده است. «خوش‌بینی‌ که بعد از سال ۱۹۸۹ در اروپا داشتیم، اکنون کاملا از بین رفته است.»

برخی از کشور‌های اتحادیه اروپا ساخت حصارهای مرزی را در سال ۲۰۱۵ آغاز کردند. هدف این امر جلوگیری از ورود یک میلیون پناهنده از خاورمیانه و آفریقا به جنوب اروپا بود. روسیه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هزاران پناهجو را که بیشتر از خاورمیانه بودند، به پاسگاه‌های مرزی در شمال فنلاند فرستاد. روابط غرب با بلاروس پس از ۲۰۲۰ بدتر شد. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری مستبد بلاروس برنده انتخابات سال ۲۰۲۰ که به‌طور گسترده‌ای تقلب در آن گزارش شده است اعلام شد. دولت مینسک هزاران مهاجر را در آنچه «جنگ ترکیبی» نامیده می‌شود به سمت مرزهای اتحادیه اروپا فرستاد. در پاسخ، لهستان و لیتوانی در امتداد مرزهای خود با بلاروس دیوار کشیدند.

حالا پس از جنگ اوکراین، رهبران اروپایی از ترس یک بحران مهاجرت دیگر، تامین امنیت مرزهای خود را آغاز کرده‌اند. موانع جدید مرزی در برابر تهدید موشک یا تانک‌ها حفاظت کاملی ارائه نمی‌دهند. در عوض دولت‌ها انتظار دارند با این حصارها و سامانه‌های الکترونیکی کنترل بیشتری بر مرزهای خود فراهم کنند و موج‌های بزرگ مهاجران را متوقف کنند.

بیشتر از جهان