ادامه حملات روسیه به زیرساخت‌های بخش انرژی اوکراین

«سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین روز پنجشنبه دست‌کم دو موشک کروز و پنج پهپاد انفجاری ساخت ايران را سرنگون کردند»

بازرسی یک واحد مین زدایی پلیس اوکراین از یک انبار غلات در استان میکولائیف - Ihor Tkachov / AFP

حملات هوایی روسيه، روز پنجشنبه ۱۷ نوامبر (۲۵ آبان)‌، بار دیگر تاسيسات انرژی اوکراين را هدف قرار داد. اگر حملات موشکی مسکو در طول زمستان ادامه یابد، اوکراینی‌ها از عواقب آن رنج خواهند برد.

روسیه در برابر شکست‌هایش در میدان جنگ، به طور فزاینده‌ای به حملات هوایی به زیرساخت‌های انرژی و دیگر اهداف غیرنظامی در اوکراین متوسل شده است.

دور جدید بمباران در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از اوکراینی‌ها با خاموشی‌های منظم و کمبود وسایل گرمایی مقابله می‌کنند. با نزدیک شدن زمستان، دمای هوا در کی‌یف در روز پنجشنبه به زیر صفر سقوط کرد.

اداره نظامی اين شهر گفته است که سامانه‌های دفاع هوایی در روز پنجشنبه دست‌کم دو موشک کروز و پنج پهپاد انفجاری ساخت ايران را سرنگون کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژیر‌های حمله هوایی روز پنجشنبه در سراسر اوکراین به صدا در‌آمد. به گفته مقام‌ها، دست‌کم چهار نفر در حملات هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی کشته و بیش از ۲۴ نفر دیگر زخمی شدند. یکی از این موشک‌ها به یک ساختمان مسکونی اصابت کرد.

اولکسی چرنیشوف، رئیس شرکت دولتی انرژی نفت و گاز در اوکراین، در بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه «حمله گسترده‌ای به زیرساخت‌های تولید گاز در شرق اوکراین را آغاز کرده است.» او جزئیاتی بیشتری ارائه نداد.

آندری یرماک، رئيس دفتر رياست جمهوری اوکراين، نیز حملات به صنعت انرژی این کشور را «ترفندهای ساده‌لوحانه از بازنده‌های بزدل» ناميد.

یرماک نوشت: «اوکراین در حال حاضر حملات بسیار سختی از سوی دشمن را تحمل کرده است که هیچ‌کدام به نتایجی که بزدلان روسی به آن امیدوار بودند، منجر نشد.»

این حملات همچنین به فرود یک موشک در لهستان منجر شد و دو نفر جان خود را از دست دادند. مقام‌ها هنوز در تلاش‌اند تا مشخص کنند که این موشک از کجا شلیک شده است. لهستان عضو اتحادیه نظامی ناتو یا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است و اعضای ناتو به دفاع از یکدیگر در برابر تهدیدها متعهدند.

در هفته‌های اخیر، نیروهای روسیه در میدان جنگ دچار یک سری شکست‌های راهبردی شده‌اند. آخرین عقب‌نشینی روسیه، از دست دادن شهر جنوبی خرسون بود. مقام‌های اوکراینی می‌گویند یکی از دلایل حملات روسیه به زیر‌ساخت‌های اوکراین، این شکست‌ها در میدان جنگ است.

از سوی دیگر، سازمان ملل متحد اعلام کرد که یک معامله را برای اطمينان از صادرات غلات و کود از اوکراين، تمديد کرده است. صادراتی که بر اثر جنگ مختل شده بود. در صورت مسدود شدن صادرات غلات از اوکراین، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات جهان، احتمال بحران مواد غذایی جهانی تجدید می‌شود. در حالی که همه طرف‌ها موافقت کردند که این معامله تمدید شود، حملات به شهرهای اوکراین همچنان ادامه دارد.

بیشتر از جهان