زلنسکی: موشکی که به لهستان اصابت کرد «روسی» است

رئیس جمهوری اوکراین: «هیچ تردیدی ندارم که این موشک ما نیست. بر اساس گزارش‌های مقام‌های ارتش، باور دارم که موشک روسی بوده است»

اظهارات تازه زلنسکی می‌تواند به اختلاف‌نظرها درباره منشا این موشک در اتحادیه اروپا و ناتو دامن بزند_ AFP

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر (۲۵ ابان)، گفت موشکی که به لهستان اصاب کرده است، یک موشک «روسی» است. رئیس جمهوری اوکراین در اظهارنظری تلویزیونی گفت: «هیچ تردیدی ندارم که این موشک ما نیست. بر اساس گزارش‌های مقام‌های ارتش، باور دارم که موشک روسی بوده است.»

اظهارات تازه رئیس جمهوری اوکراین می‌تواند به اختلاف‌نظرها درباره منشا این موشک در اتحادیه اروپا و ناتو دامن بزند.

روز سه‌شنبه موشکی به روستایی در خاک لهستان در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین اصابت کرد که در جریان آن دو نفر کشته شدند. از زمان برخورد این موشک به خاک لهستان، روسیه هرگونه مسئولیتی را در این زمینه رد کرده است. ادعای ولودیمیر زلنسکی درباره «روسی» بودن موشکی که در لهستان فرود آمد، در حالی مطرح می‌شود که لهستان، عضو ناتو، روز چهارشنبه گفت که به نظر می‌رسد حمله موشکی به زمین‌های کشاورزی لهستان که منجر به کشته شدن دو نفر شد، عمدی نبوده و احتمالا موشک پدافند هوایی همسایه [اوکراین] بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه روز سه‌شنبه مشغول بمباران اوکراین بود که در جریان آن شبکه برق این کشور دچار اختلال شد. آندری دورا، رئیس جمهوری لهستان، گفت که پدافند اوکراین موشک‌های خود را به جهت‌های مختلف پرتاب می‌کرد و به احتمال زیاد یکی از این موشک‌ها متاسفانه در خاک لهستان سقوط کرده است. او همچنین تاکید کرد که مطلقا هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه این حادثه، حمله‌ای عمدی به لهستان بوده باشد، در دست نیست.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در نشست ائتلاف نظامی ۳۰ کشور عضو ناتو در بروکسل، یافته‌های اولیه منتشرشده از سوی لهستان را تکرار کرد. ارزیابی‌های اولیه از موشکی که در لهستان فرود آمد، مانع افزایش تنش‌ها در منطقه شد، زیرا اگر روسیه عمدا لهستان را هدف قرار داده بود، ممکن بود ناتو را به درگیری‌های اوکراین بکشاند. با این حال، استولتنبرگ و دیگر مقام‌های غربی در یک نتیجه‌گیری کلی، جنگی را که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، آغاز کرده است، مقصر این وضعیت دانستند. دبیرکل ناتو گفت که شلیک این موشک تقصیر اوکراین نیست؛ روسیه مسئولیت نهایی را برعهده دارد.

پیش از انتشار ارزیابی لهستان و ناتو، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفته بود بعید است که روسیه موشک را شلیک کرده باشد، اما همچنین افزوده بود که در بررسی‌های بیشتر، «مطمئن خواهیم شد که دقیقا چه اتفاقی افتاده است».

بیشتر از جهان