فرار کی‌روش تا کی ادامه دارد؟

همراه نبودن با مردم ایران، حتی چهره بین‌المللی کی‌روش را مخدوش می‌کند

اگر کی‌روش با مردم معترض ایران همدلی نشان ندهد، شاید محبوبیت ورزشی‌اش را از دست بدهدـCharly TRIBALLEAU / AFP

به‌رغم دودستگی بین هواداران فوتبال ایران در قضاوت شخصیت حرفه‌ای کارلوس کی‌روش در سال‌های اخیر، او مربی محبوبی در تاریخ فوتبال ایران است، اما اگر با مردم معترض ایران همدلی نشان ندهد، شاید محبوبیت ورزشی‌اش را از دست بدهد. این همراه نبودن با مردم ایران، حتی چهره بین‌المللی او را مخدوش می‌کند. مربیان، مسئولیت‌های اجتماعی هم دارند و نمی‌توانند به هر چیزی غیر از فوتبال بی‌توجه باشند. آنچه در خیابان‌های ایران می‌گذرد و رویا و امیدی که مردم دارند، بسیار بزرگ‌تر از پیروزی و شکست تیم فوتبال کشورشان در جام جهانی است.

کارلوس کی‌روش از مدت‌ها قبل خود را برای رقابت با سه حریف تیم ملی ایران در جام جهانی آماده کرده است، ولی خبر نداشت که نشست‌های خبری در قطر هم قرار است برایش به همان اندازه دشوار باشد. فدراسیون فوتبال در هفته‌های گذشته کوشیده بود با اعمال محدودیت‌های رسانه‌ای و مصاحبه‌های گزینشی، کادر فنی و بازیکنان تیم ملی را از پرسش‌های چالشی دور نگه دارد. ولی مربی پرتغالی به محض خروج از این حباب و در اولین نشست خبری‌اش در قطر، مجبور شد با پرسش‌های متنوع و قابل‌پیش‌بینی خبرنگاران بین‌المللی روبه‌رو شود.

نشست خبری با پرسش درباره وضعیت تیم ملی فوتبال ایران شروع شد و کی‌روش مدعی شد که هدف اصلی بازیکنانش در دوحه صعود به مرحله حذفی جام جهانی است، ولی پس از آن مجبور شد به پرسش خبرنگاری پاسخ دهد که از او درباره محدودیت‌های اطرف تیمش پرسید. مربی پرتغالی در پاسخ به این پرسش که آیا بازیکنانش اجازه اظهارنظر درباره اتفاقات داخل ایران دارند، گفت: «بازیکنان ایران مثل بازیکنان بقیه کشورها اجازه دارند در چارچوب قوانین جام جهانی و با حفظ روح فوتبال، به مسائل مختلف اعتراض کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، پرسش دشوارتری در انتظار کی‌روش بود و خبرنگار «اسکای» از او پرسید: «آیا شما مشکلی با نمایندگی کشوری که حقوق زنان را محدود می‌کند، ندارید؟» اما کی‌روش از پاسخ به این پرسش طفره رفت و گفت: «شما از یک شبکه خصوصی‌‌اید، برای پاسخ به این پرسش چقدر به من پول می‌دهید؟ از رئیس خودت بپرس و اگر رقم پیشنهادی خوب باشد، در پایان تورنمنت جوابت را خواهم داد.»

خبرنگار انگلیسی ادامه داد: «آیا به این موضوع افتخار می‌کنید؟» کی‌روش در حالیکه سالن را ترک می‌کرد و عصبانی شده بود، پاسخ داد: «حرف‌هایی که من نزدم، در دهان من نگذار. فکر می‌کنم بهتر است درباره زندگی مهاجران در بریتانیا فکر کنی.»

این مصاحبه جنجالی بازتاب زیادی در رسانه‌های مختلف داشت و پیش‌بینی می‌شود که کی‌روش در روزهای آینده با پرسش‌های مشابهی در نشست‌های خبری روبه‌رو شود. اعتراضات سراسری هفته‌های گذشته در ایران، عملکرد تیم ملی در جام جهانی را کاملا تحت تاثیر قرار داده است و رسانه‌های جهان هم آن را کاملا زیر نظر دارند. زمانی که کی‌روش به تیم ملی ایران برگشت، هنوز جرقه این اعتراضات زده نشده بود، ولی او حالا مجبور است با پرسش‌های گزنده خبرنگاران مواجه شود. کی‌روش مربی حاضرجوابی است، اما نمی‌تواند در دو هفته آینده از پاسخ به تمام پرسش‌های جنجالی شانه خالی کند. فرار او تا کی ادامه دارد؟

تیم ملی عصر روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان)، بازی دوستانه‌ای با تونس داشت، ولی ساعاتی پیش از آن خبر رسید که پرویز برومند، دروازه‌بان ایران در جام جهانی ۱۹۹۸، در جریان اعتراضات ۲۴ آبان بازداشت شده است و پرسش درباره آن، می‌تواند کابوس جدیدی برای کی‌روش باشد.

بیشتر از فوتبال