فهرست پرماجرای کی‌روش برای جام جهانی ۲۰۲۲

آزمون بر خلاف شایعات مسافر قطر شد، ولی جانشینی برای ابراهیمی مصدوم انتخاب نشده است

ایران یکی از معدود تیم‌های جام جهانی است که از سهمیه ۲۶ نفره استفاده نکرده و با یک بازیکن کمتر به قطر می‌رود- Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS 

تیم ملی ایران یکی از آخرین تیم‌هایی بود که فهرست نهایی‌ خود را برای جام جهانی اعلام کرد و سایت فدراسیون فوتبال اسامی ۲۵ بازیکن موردنظر کی‌روش را در آخرین ساعات یکشنبه‌شب، ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر)، منتشر کرد. نخست قرار بود که سرمربی تیم ملی، یک روز بعد از بازی تدارکاتی پنجشنبه مقابل نیکاراگوئه، این اسامی را اعلام کند. موعد بعدی انتشار این فهرست، نشست خبری ظهر یکشنبه کی‌روش بود که ناگهان لغو شد و شایعه شد که دلیل آن، فشارهای بیرونی برای تغییر فهرست و حذف نام سردار آزمون بوده است. سردار همراه با جنبش بزرگ مردم ایران، متن‌هایی را در حمایت از مردم منتشر کرده بود.

کی‌روش در حاشیه تمرین صبح دوشنبه تیم ملی و ساعاتی پیش از پرواز به قطر، در این باره گفت: «همیشه دوروبر ما این شایعات هست. سردار به همراه یکی از مربیان بدنساز ما دیروز وارد قطر شده و این نشان می‌دهد که شایعات درست نیستند.»  او درباره دلیل لغو نشست خبری هم توضیح دقیقی نداد و گفت: «من شرایط را پنهان نکردم. مطمئنا یک سری مسائل و مشکلات هست، اما وظیفه ما این است که مشکلات را حل کنیم.»

ایران یکی از معدود تیم‌های جام جهانی است که از سهمیه ۲۶ نفره استفاده نکرده و با یک بازیکن کمتر به قطر می‌رود. پس از مصدومیت امید ابراهیمی مقابل نیکاراگوئه، پیش‌بینی می‌شد که کی‌روش یک هافبک دیگر را جایگزین او کند، اما او میلاد سرلک و امید نورافکن را که در اردو بودند، خط زد. یکی دیگر از تصمیمات متفاوت کی‌روش، دعوت از چهار دروازه‌بان است؛ در حالیکه همه تیم‌ها با سه دروازه‌بان به قطر می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرمربی تیم ملی درباره انتخاب‌هایش گفت: «ما‌ بعد از آخرین مشاهدات، مخصوصا از کشور ترکیه، لیست ۲۵ نفره را اعلام کردیم. تصمیم گرفتیم چهار دروازه‌بان به جام جهانی ببریم. نه تنها آن‌ها استحقاق حضور در جام جهانی را دارند، که می‌توانند آنجا در تمرینات به کار ما بیایند. هشت مدافع، هفت هافبک و شش مهاجم هم انتخاب کردیم. اعتقاد شخصی من این است که این بازیکنان در حال حاضر تعادل بهتری از وجه گروهی در تیم ما ایجاد می‌کنند.» 

فهرست کی‌روش شامل ۱۶ لژیونر و ۹ بازیکن شاغل در لیگ برتر است. پرسپولیس با چهار بازیکن بیشترین سهمیه را در این فهرست دارد، استقلال سه بازیکن، و سپاهان، الاهلی قطر، کایسری اسپور ترکیه، و آ.ا.ک. یونان، هر یک دو بازیکن دارند.

۱۶ بازیکن از این فهرست در جام جهانی ۲۰۱۸ هم حاضر بودند و این نشان می‌دهد که کی‌روش به دلیل کمبود زمان، ترجیح داده است به شاگردان سابقش اعتماد کند. از این جمع احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، و علیرضا جهانبخش در جام جهانی ۲۰۱۴ هم عضو تیم ملی بودند و در قطر سومین حضور خود را در جام جهانی‌ تجربه می‌کنند تا به رکورد مسعود شجاعی برسند.

فهرست نهایی کی‌روش برای جام جهانی ۲۰۲۲ به شرح زیر است:

دروازه‌بان‌ها: 

علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، حسین حسینی (استقلال)، امیر عابدزاده (پونفرادینا اسپانیا)،  پیام نیازمند (سپاهان)

مدافعان: 

شجاع خلیل‌زاده (الاهلی قطر)، محمدحسین کنعانی‌زاده (الاهلی قطر)، مجید حسینی (کایسری ترکیه)، مرتضی پورعلی‌گنجی (پرسپولیس)، صادق محرمی (دینامو زاگرب کرواسی)، رامین رضاییان (سپاهان)، میلاد محمدی (آ اک آتن)، ابوالفضل جلالی (استقلال)

هافبک‌ها: 

روزبه چشمی (استقلال)، سعید عزت‌اللهی (وایله دانمارک)، احمد نوراللهی (شباب الاهلی امارات)، علی کریمی (کایسری ترکیه)، احسان حاج‌صفی (آ اک آتن)، وحید امیری (پرسپولیس)، سامان قدوس (برنتفورد انگلستان)

مهاجمان: مهدی ترابی (پرسپولیس)، علیرضا جهانبخش (فاینورد هلند)، علی‌ قلی‌زاده (شارلروا بلژیک)، سردار آزمون (بایر لورکوزن)، مهدی طارمی (پورتو پرتغال)، کریم انصاری‌فرد (اومونیا قبرس)

بیشتر از فوتبال