زلنسکی نبردها در دونتسک را «جهنمی» خواند

نیروهای روسیه قبل از فرار از خرسون، زیرساخت‌های حیاتی مانند ارتباطات، آب، گرما و برق را نابود کردند

موفقیت اوکراین در خرسون ناشی از مقاومت در منطقه دونتسک با وجود حملات مکرر روسیه بود - AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین، گفت نیروهای روسیه قبل از فرار، زیرساخت‌های کلیدی شهر خرسون در جنوب اوکراین را نابود کرده‌اند. او تاکید کرد که وضعیت انسانی در خرسون نابسامان است.

به گزارش رویترز، زلنسکی نبردها در منطقه شرقی دونتسک را «جهنمی» توصیف کرد؛ جایی که نیروهای طرفدار مسکو پس از اینکه روسیه روز جمعه تنها پایتخت منطقه‌ای را که از زمان آغاز جنگ به تصرف درآورده بود، رها کرد، نبرد بسیار سختی را با ارتش اوکراین آغاز کردند.

به گفته زلنسکی، در حالی که ساکنان خوشحال خرسون از ورود سربازان اوکراینی استقبال می‌کردند، ارتش این کشور با نزدیک به دو هزار مین و گلوله‌ منفجرنشده به جا مانده از روس‌های در حال خروج از منطقه مواجه شد.

 زلنسکی روز شنبه در یک سخنرانی ویدیویی، گفت: «اشغالگران قبل از فرار از خرسون، تمام زیرساخت‌های حیاتی مانند ارتباطات، آب، گرما و برق را نابود کردند. روس‌ها همه جا یک هدف دارند: تحقیر مردم تا آنجا که ممکن است؛ اما باور کنید که ما همه‌چیز را بازسازی خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 زلنسکی افزود: «موفقیت اوکراین در خرسون ناشی از مقاومت در منطقه دونتسک با وجود حملات مکرر روسیه بود. آنجا فقط جهنم است. در آنجا، هر روز نبردهای شدیدی درمی‌گیرد اما نیروهای ما شجاعانه دفاع می‌کنند. آن‌ها با مقاومت در برابر فشار وحشتناک مهاجمان، خطوط دفاعی ما را حفظ می‌کنند.»

زلنسکی روز پیروزی در خرسون را یک «روز تاریخی» نامید و اگرچه شهردار خرسون تاکید کرد که وضعیت شهر به دلیل کمبود آب، دارو و نان وخیم است، مردم شهر آزادی خود از اسارت روس‌ها را جشن گرفتند.

 کرملین روز شنبه اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌جمهوری ایران، در تماسی تلفنی، بر افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی از جمله بخش حمل‌ونقل و لجستیک تاکید کرده‌اند.

روسیه در طول جنگ اخیر، تلاش‌هایش برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی و سایر کشورهای غیرغربی را افزایش داد. در همین زمینه، یک مقام ارشد امنیتی روسیه روز چهارشنبه با رهبران جمهوری اسلامی ایران در تهران دیدار کرد. این دیدار پس از اتهام‌های اوکراین و غرب مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ساخت حکومت ایران به‌منظور هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی اوکراین صورت گرفت.

جمهوری اسلامی ایران مدعی است که قبل از شروع جنگ، تعداد کمی پهپاد به روسیه فرستاده است. ماه گذشته، دو مقام ارشد و دو دیپلمات حکومت ایران به رویترز گفتند جمهوری اسلامی ایران قول داده است به روسیه موشک‌های زمین‌به‌زمین بدهد.

در چنین شرایطی، شماری از فعالان ایرانی و اوکراینی، عصر روز شنبه با همراهی گروهی از کنشگران اجتماعی کانادا، مقابل ساختمان سفارت روسیه در اتاوا تجمع اعتراضی برگزار کردند. شبکه خبری سی‌بی‌سی کانادا بامداد یکشنبه ۲۲ آبان‌، در گزارشی نوشت که تجمع‌کنندگان با سر دادن شعارهای «شرم بر شما» به حمایت جمهوری اسلامی ایران از روسیه و ادامه تهاجم نظامی مسکو در اوکراین اعتراض کردند. آن‌ها تاکید کردند که ایرانی‌ها و اوکراینی‌ها با سرکوبگرانی مشترک مواجه‌اند.

 مسکو تهاجم خود به اوکراین را «عملیات نظامی ویژه» می‌داند؛ در حالی که کی‌یف و متحدانش می‌گویند تهاجم روسیه که ده‌ها هزار نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده، یک تجاوز نظامی و غیرقانونی است.

بیشتر از جهان