محققان دریافتند موش‌‌ها با موسیقی موتزارت می‌رقصند

 برای موش‌ها سونات موتزارت برای دو پیانو را در گام دی (D) ماژور با چهار ضرباهنگ مختلف نواختند

موش نیز به اندازه هر کس دیگر عاشق رقصیدن به ریتم موسیقی است - canva

محققان دریافته‌اند که موش‌ها بنا به غریزه هماهنگ با موسیقی حرکت می‌کنند و می‌توانند همزمان با [ضرباهنگ] موسیقی موتزارت برقصند.

پیش‌تر گمان بر این بود که واکنش هماهنگ و به‌موقع به ضربه‌های موسیقی، توانایی مختص انسان است اما محققان ژاپنی حالا دریافته‌اند موش نیز به اندازه هر کس دیگر عاشق رقصیدن به ریتم موسیقی است.

در آزمایشی، برای موش‌ها سونات پیانو موتزارت را با چهار ضرباهنگ مختلف نواختند. محققان دانشگاه توکیو به موش‌ها تجهیزاتی وصل کردند که می‌توانست حتی کوچکترین حرکت سر آن‌ها را هم ردیابی کند.

آنان دریافتند موش‌ها می‌توانند سر خود را به‌موقع با موسیقی حرکت بدهند.

دکتر هیروکازو تاکاهاشی از دانشگاه توکیو در مصاحبه با گاردین گفت: «موش ذاتا- یعنی بدون آموزش یا در معرض موسیقی قرار گرفتن قبلی- توانایی هماهنگی زمانی با ضربه‌های موسیقی [از خود] نشان دادند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«موسیقی برای مغز بسیار خوشایند است و اثرات عمیقی بر احساسات و توانایی شناختی دارد.»

برای موش‌ها ترانه‌های «از بدو تولد چنین بودم» (Born This Way) لیدی گاگا، «یکی دیگر زمین می‌خورد» (Another One Bites the Dust) کویین، «بزن به چاک» (Beat It) مایکل جکسون، و «شکر» (Sugar) مارون فایو را نیز پخش کردند. اما محققان درباره واکنش این حیوانات به موسیقی پاپ نتیجه‌ای نگرفتند.

۱۰ موش در این آزمایش شرکت داشتند و برای همه آن‌ها قطعه‌های یک دقیقه‌ای از سونات موتزارت با دو پیانو را در گام ر ماژور نواختند. این قطعه‌ها را با ۷۵ ، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ درصد سرعت اصلی نواختند.

۲۰ انسان نیز در این تحقیق شرکت کردند. محققان دریافتند که هم انسان‌ها و هم موش‌ها در بازه ۱۲۰ تا ۱۴۰ ضربه در دقیقه به‌موقع و به بهترین وجه به موسیقی واکنش نشان می‌دهند.

دکتر تاکاهاشی نتیجه گرفت: «نتایج ما نشان می‌دهد سرعت بهینه در هماهنگی زمانی با ضربه‌های موسیقی، به ثابت زمانی مغز وابسته است.»

© The Independent

بیشتر از علوم