وقوع چند انفجار و درگیری مسلحانه در شمال کابل

بر اساس گزارش‌ها، درگیری تا پاسی از شب ادامه داشت

منابع طالبان تاکنون در مورد این انفجارها و درگیری در منطقه توضیحی به رسانه‌ها نداده‌اند- AFP

منابع محلی در کابل می‌گویند در نخستین ساعات بامداد یکشنبه در ناحیه پانزدهم کابل و در منطقه‌ای موسوم به خیرخانه، چندین انفجار و درگیری رخ‌ داده است. شاهدان عینی وقوع دست‌کم سه انفجار در کوچه خراسان در منطقه خیرخانه را تایید کرده‌اند و می‌گویند پس از آن، تیراندازی با سلاح‌های سبک و سنگین هم در منطقه ادامه پیدا کرده است.

به گفته منابع محلی و ساکنان این منطقه، درگیری‌ها تا پاسی از شب ادامه داشته است و ده‌ها تن از نیروهای مسلح طالبان تمامی مسیرهای منتهی به محل درگیری را مسدود کرده‌اند و به کسی اجازه نمی‌دهد در این منطقه تردد کند. همچنین، گفته می‌شود طالبان بر بام تعدادی از خانه‌های مشرف به محل درگیری سنگر گرفته‌اند.

منابع طالبان تاکنون درمورد این انفجارها و درگیری در منطقه توضیحی به رسانه‌ها نداده‌اند. با این حال عبدالنافع تکور، یکی از سخنگویان وزارت داخله طالبان، به خبرنگاران گفت که این گروه در منطقه موسوم به ۵۰۰ فامیلی در خیرخانه عملیات پاکسازی انجام داده‌اند. تا زمان نوشتن این خبر، طالبان جزئیات بیشتری از این حادثه در اختیار رسانه‌ها نگذاشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کابل روز شنبه هم صحنه دو انفجار بود. این دو انفجار در نزدیکی مرکز شهر و نزدیک بیمارستان جمهوریت رخ دادند. منابع وزارت کشور طالبان وقوع این انفجارها را تایید کردند ولی گفتند که تلفاتی درپی نداشته‌اند. خالد زدران، سخنگوی پلیس کابل، به رسانه‌ها گفت که یکی از این انفجارها ناشی از انفجار مخزن گاز بیمارستان جمهوریت بوده است.

طالبان می‌کوشند اخبار حوادثی نظیر انفجار و درگیری را تا حد زیادی سانسور کنند. آنان با ادعای اینکه امنیت در سراسر افغانستان تامین است، درباره درگیری‌ها و انفجارها اطلاعات چندانی به رسانه‌ها نمی‌دهند؛ به همین دلیل، هنوز از تلفات یا خسارات ناشی از حوادث شب و روز گذشته (شنبه) در کابل گزارشی منتشر نشده است.

طالبان درگیری‌ها در شمال شهر کابل را به گروهی که آن‌ها را «خوارج» می‌نامند، ربط می‌دهند؛ اما شمال کابل عموما محل استقرار و نفوذ نیروهای وابسته به جبهه مقاومت ملی است و احتمال دارد درگیری شنبه‌‌شب هم ناشی از حمله جبهه مقاومت ملی به پاسگاه‌های طالبان باشد؛ زیرا جبهه مقاومت پیش از هم اعلام کرده بود که در شمال شهر کابل چندین عملیات علیه طالبان صورت داده است.