تولید برق خورشیدی؛ هفت کشور آسیایی ۳۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی کردند

پنج اقتصاد از ۱۰ اقتصاد برتر از نظر ظرفیت‌های برق خورشیدی در آسیا واقع شده‌اند

چین در آغاز دهه پیش یعنی سال ۲۰۱۰، فقط از یک گیگاوات برق خورشیدی بهره‌مند بود - Canva

بر اساس یک گزارش جدید، تولید برق خورشیدی موجب شده است هفت کشور آسیایی بتوانند فقط در نیمه اول سال ۲۰۲۲، میلیاردها دلار در هزینه‌های سوخت فسیلی صرفه‌جویی کنند.

این گزارش را اندیشکده انرژی امبر (Ember) و مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (سی‌آرئی‌ای) به‌طور مشترک تهیه کرده‌اند و در آن آمده است که هفت کشور بزرگ آسیایی از جمله چین، هند و ژاپن از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲، حدود ۳۴ میلیارد دلار در هزینه‌های احتمالی سوخت فسیلی خود صرفه‌جویی کرده‌اند.

این مبلغ معادل ۹ درصد کل هزینه‌های سوخت فسیلی در این مدت است.

این هفت کشور عبارت‌اند از چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، فیلیپین و تایلند.

در این گزارش، همچنین میزان رشد تولید برق خورشیدی در دهه اخیر تحلیل و اعلام شد پنج اقتصاد از ۱۰ اقتصاد برتر از نظر ظرفیت‌های برق خورشیدی حالا در آسیا واقع شده‌اند؛ از جمله چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و ویتنام.

یک دهه پیش، فقط دو کشور در آسیا به این فهرست راه یافته بودند؛ در حالی که کشورهای اروپایی در صدر فهرست جهانی کشورهای پرظرفیت از نظر برق خورشیدی بودند. از آن زمان تاکنون، هند، ویتنام و کره جنوبی به فهرست ۱۰ کشور اول راه یافته‌اند.

در هند، تولید برق از انرژی خورشیدی به صرفه‌جویی چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری در هزینه‌های سوخت در نیمه اول سال منجر شد. این کشور همچنین از مصرف ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن زغال‌سنگ که می‌توانست بر منابع داخلی تحت فشار هند فشاری مضاعف وارد کند، بی‌نیاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین در آغاز دهه پیش یعنی سال ۲۰۱۰، فقط از یک گیگاوات برق خورشیدی بهره‌مند بود اما در پایان دهه در سال ۲۰۲۱، ظرفیت خود را به ۳۰۷ گیگاوات ارتقا داد و از جمله در همان سال، با تاسیس تجهیزات جدید [برای تولید] ۵۳ گیگاوات برق خورشیدی رکودشکنی کرد.

انتظار می‌رود چین در سال ۲۰۲۲ رکورد پارسال را بشکند و بتواند ۷۵ تا ۹۰ گیگاوات ظرفیت جدید برق خورشیدی به شبکه اضافه کند.

در این صورت، آمار راه‌اندازی ظرفیت برق خورشیدی در همین تک‌سال به سرجمع ظرفیت برق خورشیدی موجود در ایالات متحده نزدیک می‌شود؛ معادل ۱.۵ برابر ظرفیت موجود آلمان و بیش از چهار برابر ظرفیت موجود استرالیا.

دکتر اچمد شهرام ادیانتو، تحلیلگر برق شرکت امبر در آسیا، گفت: «کشورهای آسیایی نشان دادند راه‌اندازی سریع برق خورشیدی شدنی است؛ آن‌ها سرمشق چشمگیری ارائه داده‌اند و همتایانشان در این منطقه می‌توانند از آن‌ها درس‌های باارزشی بیاموزند.»

«با توجه به آنکه بهای برق خورشیدی و ذخیره‌سازی کاهش یافته و صرفه‌جویی‌های هزینه‌ای بالقوه شروع به تحقق کرده است اکنون به نظر می‌رسد خیلی زودتر از آنچه در گذشته انتظار می‌رفت، سیطره یافتن برق خورشیدی در آسیا محقق می‌شود.»

گذار به انرژی خورشیدی که منبعی پاک و تجدیدپذیر است، برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی مثل زغال‌سنگ که زیان‌بار و باعث گرمایش سیاره زمین‌اند، اهمیت حیاتی دارد. آسیا به دلیل وسعت زیاد و میزان جمعیتش، تقریبا نیمی از تقاضای انرژی جهان را به خود اختصاص داده است. بنابراین از تمام مناطق جهان هم بیشتر گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کند.

اما در این گزارش خاطرنشان شده است که برق خورشیدی در آسیا قابلیت آن را دارد تا طی دهه آینده به‌سرعت رشد کند. طبق هدف‌گذاری ملی موجود در پنج اقتصاد مهم این قاره، انتظار می‌رود که ظرفیت برق خورشیدی در این منطقه بتواند تا سال ۲۰۳۰ به طور متوسط سالی ۲۲ درصد رشد کند.

لازمه این رشد هم نوآوری هدفمند در خط‌مشی ملی، سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی و انعطاف‌پذیری انرژی و همکاری جمعی در حوزه اقتصاد و فناوری در مقیاس وسیع است.

این گزارش با بورس خبرنگاری عدالت آب‌وهوایی کاپ ۲۷ سازمان ردگیری آب‌و‌هوایی حمایت و منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از جهان