رئیس‌جمهوری فرانسه با مسیح علی‌نژاد و گروهی از فعالان زن ایرانی دیدار کرد

امانوئل مکرون در این دیدار ضمن «ادای احترام به زنان ایران»، آن‌ها را به دلیل «انقلاب» جاری تحسین کرد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز جمعه، ۲۰ آبان، در کاخ الیزه میزبان تعدادی از فعالان ایرانی حقوق زنان بود. مکرون در این دیدار با مسیح علی‌نژاد، لادن برومند، رویا پیرایی و شیما بابایی دیدار کرد.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون در این دیدار ضمن «ادای احترام به زنان ایران»، آن‌ها را به دلیل «انقلاب» جاری که در حال پیشبرد آن هستند، تحسین کرد.

مکرون هم در سخنرانی خود در نشست صلح پاریس با اشاره به دیدار خود با این کنشگران زن ایرانی گفت: «بر احترام و ستایش خود برای انقلابی که رهبری می‌کنند، تاکید می‌کنم.»

در روز جمعه، مکرون و علی‌نژاد ابتدا دیداری دونفره‌ داشتند. مسیح علی‌نژاد درباره این دیدار در حساب توییتری خود نوشت: «در دیداری دو نفره مکرون رییس جمهور فرانسه گفتم آنچه در ایران اتفاق می‌افتد انقلاب است. فرانسه می‌تواند نخستین کشور باشد برای به رسمیت شناختن این انقلاب. به جای جمهوری اسلامی با چهره‌های اپوزیسیون در آینده دیدار کنید و اتحادیه اروپا را برای پذیرش یک ایران سکولار آماده کنید.»

مسیح علی‌نژاد در گزارش خود از این دیدار نوشته است: «سپس هیئتی از زنان ایرانی، در دیدار دوم تصویر روشنی از جنایت جمهوری اسلامی را به رییس‌جمهور نشان دادند و گفتند جمهوری اسلامی باید برود ؛ رویا پیرایی دختر مینو مجیدی زنی که در انقلاب اخیر کشته شد گفت با قاتل مادرم دست ندهید ما مردم را به رسمیت بشناسید. لادن برومند و شیما بابایی نیز.»

علی‌نژاد در توییت دیگری درباره خواسته اصلی او در دیدار با مکرون در توییتی نوشت: «در این گفت‌وگوی نیم‌ساعته اولیه از امانوئل مکرون درخواست کردم در دیدار آینده با هیئتی از ائتلاف اپوزوسیون جمهوری اسلامی دیدار کند. بسیار استقبال کرد و گفت پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد. همچنین دیدار نیم‌ساعته‌ دیگری با هیئت زنان صورت گرفت که دوشنبه توسط دولت فرانسه اطلاع‌رسانی می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لادن برومند، فرزند عبدالرحمان برومند و از موسسان بنیاد پژوهش‌های برومند، هم در توییتی درباره دیدار با مکرون گفت: «زمانی وزیر خارجه فرانسه حاضر نشد در یک برنامه تلویزیونی در کنار دکتر بختیار حضور یابد مبادا قاتلانی چون ولایتی و رفسنجانی برنجند.امروز رئیس جمهور فرانسه دختر بهترین دوست و پیرو بختیار را پذیرفت و حقانیت بختیار و برومند را یادآوری کرد. این پیروزی را مدیون مهسا و مینو و نیکا هستیم.»

رویا پیرایی، دختر مینو مجیدی از کشته شدگان اعتراضات کرمانشاه، است و تصویر او در کنار مزار مادرش که با صورتی استوار و گیسوی بریده‌ خود در دست، به دوربین نگاه می‌کند یکی از تاثیرگذارترین تصاویر خیزش انقلابی ایران است و بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

مسیح علی‌نژاد در توییتی نوشت: «رویا پیرایی دختر #مینو_مجیدی امروز به چشم‌های رییس‌جمهور فرانسه با همین غم و قدرت نگاه کرد و گفت من می‌خواهم صدای خاموش شده‌ی مادرم باشم و صدای همه کسانی که جان باختند تا این انقلاب به نتیجه برسد. گفت ما به تاریکی برنمی‌گردیم. او سمبل خشم و امید یک ملت است.»

در ویدئویی که در مسیح علی‌نژاد در کنار شیما بابایی و مینو مجیدی منتشر شده است، او می‌گوید: «به رئیس‌جمهور مکرون گفتم فرانسه خمینی را به ایران فرستاد و حالا وقت آن است که او را برگردانید و انقلاب ما را به رسمیت بشناسید. خمینی می‌خواست با نسل‌های بعد انقلاب را حفظ کند اما همان‌ها در حال انقلاب علیه جمهوری اسلامی‌اند.»

کرولین فوستر، نویسنده و کارگردان فرانسوی نیز در توییتی با انتشار تصویر رویا پیرایی در کنار مزار مادرش با اشاره به دیدار مسیح علی‌نژاد و این فعالان زن با امانوئل مکرون، از سازمان «عدالت برای کردها» برای فراهم کردن این دیدار تقدیر کرده است.

دیدار مسیح علی‌نژاد و گروهی از فعالان زن با امانوئل مکرون بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان داشته است و افراد و گروه‌های زیادی از جمله نازنین بنیادی به آن واکنش نشان داده‌اند.

فرانسه در سال‌های بعد از انقلاب ۵۷ یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی بوده و در بسیاری از تنش‌های این رژیم و کشورهای جهان میانجی‌گری کرده است. مکرون در شهریور ماه و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، دیدار کرد. این دیدار با انتقادهای فراوانی روبرو شد.

فرانسه یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و دیدار رئیس‌جمهوری آن با بخشی از اپوزیسیون ایران از اهمیت بالایی در پیش‌برد خیزش انقلابی ایران برخوردار است.