ارتباط آشپزی در فضای بسته روی آتش چوب با مرگ‌و‌میر در دوره بارداری

۹۴ درصد از مرگ‌و‌میر مادران در کشورهایی با درآمد کم و متوسط ​​رخ می‌دهد که تقریبا یک چهارم آن در نتیجه بیماری‌های فشارخون بالا مانند اکلامپسی است

اکلامپسی یک بیماری جدی با خطر جانی است که در آن فشار خون بالا در زنان باردار، منجر به تشنج می‌شود-CANVA

پژوهش جدیدی نشان داد که دود آزادشده از پخت‌و‌پز روی آتش در داخل فضای بسته ممکن است برای بعضی از زنان باردار خطر جانی داشته باشد.

این مطالعه که کینگز کالج لندن آن را انجام داد، کشف کرد که آلودگی فضای داخلی خانه به دلیل سوختن چوب یا زغال، می‌تواند به پیامدهای بارداری نامناسب برای زنانی منجر شود که در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط ​​زندگی می‌کنند.

پژوهشگران ارتباط بین میزان «اکلامپسی»‌ و تعداد مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی فضای بسته خانه‌ها را بررسی کردند.

اکلامپسی یک بیماری جدی با خطر جانی است که در آن فشار خون بالا در زنان باردار، منجر به تشنج می‌شود - و زنانی که سابقه تشنج ندارند، ممکن است به این بیماری نادر مبتلا شوند.

این اختلال شدید «پره اکلامپسی» است، و بیماری دیگری است که بعضی از زنان باردار از سر می‌گذرانند، و شاخص‌های اولیه‌ای مانند پروتئین در ادرار و فشارخون بالا دارد.

اندرو شنان، از نویسندگان ارشد این گزارش، گفت: «آشپزی در فضای بسته خانه و آلودگی [هوای] خانگی ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد. ما بر این باوریم که اکسیژن کمتری به مغز مادر می‌رسد و این امر ممکن است در زنانی تشدید شود که پیش از آن پره اکلامپسی داشته‌اند.»

پروفسور شنان که در کینگز کالج لندن کار می‌کند، گفت که آن‌ها خوش‌اقبال بوده‌اند که «چنین مجموعه داده بزرگی از زنان مبتلا به اکلامپسی دارند، زیرا این بیماری فقط در یک درصد از زنان مبتلا به پره اکلامپسی رخ می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «این موضوع به ما امکان داد که این یافته جدید را کشف کنیم. این مطلب می‌تواند به توضیح نابرابری‌های مشاهده‌شده در مراقبت‌های بهداشتی مادران در کشورهایی با درآمد کم- و متوسط ​​کمک کند.»

مطالعه قبلی [کالج] کینگ نشان داد که ۹۴ درصد از مرگ‌و‌میر مادران در کشورهایی با درآمد کم و متوسط ​​رخ می‌دهد که تقریبا یک چهارم آن در نتیجه بیماری‌های فشارخون بالا مانند اکلامپسی است.

پروفسور شنان گفت: «دانستن اینکه چرا زنان دچار این پیامدهای شدید می‌شوند، به ما امکان می‌دهد تا خطر ابتلا به اکلامپسی را کاهش دهیم و برای یافتن راه‌هایی برای نجات جان افراد تلاش کنیم.»

«ما برنامه‌های کاری بزرگی در هند، سیرالئون و زامبیا داریم؛ جاهایی که بسیاری از زنان مشکلاتی مرتبط با پیامدهای مربوط به فشارخون بالا دارند.»

«هدف پژوهش فعلی ما شناسایی زنان در معرض خطر است، اما اکنون ما به دنبال روش‌هایی برای کاهش خطریم؛ از جمله زایمان زودرس. این داده‌ها به ما کمک می‌کند تا در مورد جلوگیری از خطر در خانه توصیه‌هایی ارائه دهیم.»

تازه‌ترین مطالعه‌ای که در مجله بین‌المللی بیماری‌های زنان و زایمان (International Journal of Gynecology & Obstetrics) منتشر شد، مبتنی بر مطالعه پژوهشگران در مورد بیش از دو هزار ۶۹۰ مورد اکلامپسی در هند، اتیوپی، هائیتی، مالاوی، سیرالئون، زامبیا، زیمبابوه و اوگاندا بود.

این مطالعه ارتباط چشمگیری بین مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی فضای بسته خانه‌ها و میزان اکلامپسی کشف کرد- واین ارتباط زمانی شدیدتر بود که [ابتلا به] اکلامپسی در خانه رخ داده بود.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که کشورهای دارای درآمد کم و متوسط ​، مشکلات بیشتری با آلودگی فضای بسته خانگی دارند، زیرا احتمال استفاده از چوب و زغال برای پخت‌و‌پز و گرم کردن خانه در آن‌ها بیشتر است- و شواهد نشان می‌دهد که چنین آلودگی‌هایی احتمال پیامدهای منفی تولد را افزایش می‌دهد.

© The Independent