مصرف الکل خطر سکته مغزی در جوانان را افزایش می‌دهد

با افزایش سابقه نوشیدن الکل به مقدار متوسط یا زیاد، خطر سکته مغزی نیز افزایش می‌یابد

جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ سال که مقادیر متوسط تا زیاد الکل می‌نوشند بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند - Canva

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد جوانان در دهه ۲۰ و ۳۰ سالگی که مقادیر متوسط تا زیاد الکل می‌نوشند، نسبت به افرادی که مقدار کمی الکل می‌نوشند یا اصلا نمی‌نوشند، بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند.

براساس این پژوهش که در نورولوژی (Neurology)، نشریه پزشکی آکادمی عصب‌شناسی آمریکا منتشر شده است، هر چقدر افراد سال‌های بیشتری به مقدار متوسط یا زیاد الکل نوشیده بودند، خطر سکته مغزی در آن‌ها بالاتر بود.

ایوه-که‌اون چوی، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه ملی سئول کره جنوبی، گفت: «میزان سکته مغزی بین جوانان در چند دهه اخیر افزایش یافته است و باعث مرگ و معلولیت جدی جوانان می‌شود.»

دکتر چوی گفت: «اگر با کاهش مصرف الکل بتوانیم جلوی سکته مغزی جوانان را بگیریم، این امر احتمالا تاثیر شگرفی بر سلامت افراد می‌گذارد و از بار کلی سکته مغزی در جامعه  می‌کاهد.»

دانشمندان در این مطالعه، سوابق پایگاه داده ملی سلامت کره را برای افراد در دهه ۲۰ و ۳۰ سالگی که سالانه چهار آزمایش سلامت انجام دادند، بررسی کردند.

سپس به صورت میانگین شش سال آن‌ها را دنبال کردند و هر سال میزان مصرف الکل را از آن‌ها پرسیدند.

بار تجمیعی مصرف الکل و خطر سکته مغزی در جوانان: یک مطالعه‌ ملی مبتنی بر جمعیت

از شرکت‌کنندگان در این مطالعه پرسیدند در هفته چند روز الکل می‌نوشند و هر بار چه تعداد نوشیدنی‌ استاندارد مصرف می‌کنند.

آن‌هایی را که هفته‌ای ۱۰۵ گرم یا بیشتر می‌نوشیدند، مصرف‌کننده متوسط یا سنگین در نظر گرفتند – معادل روزی حدودا ۱۵ گرم، یا کمی بیش از یک نوشیدنی در روز و نزدیک به ۳۴۰ گرم آبجو، ۱۴۱ گرم شراب یا ۴۲ گرم لیکور.

در این مطالعه، آن‌هایی که روزی کمتر از ۱۵ گرم می‌نوشیدند را کم‌مصرف محاسبه کردند.

در این مطالعه، داده‌های بیش از ۱.۵ میلیون نفر را ارزیابی کردند که درمجموع سه هزار و ۱۵۳ نفر از آن‌ها طی آن مدت سکته مغزی کردند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند آن‌هایی که در مدت دو سال یا بیشتر از این مطالعه، به مقدار متوسط یا زیاد الکل نوشیدند، نسبت به آن‌هایی که کم نوشیدند یا اصلا ننوشیدند، حدود ۲۰ درصد بیشتر در معرض سکته مغزی قرار داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ارتباط در اصل با سکته مغزی هموراژیک – نوعی سکته مغزی ناشی از خونریزی در مغز‌– پیدا شد.

آن‌ها این موضوع را نیز دریافتند، افرادی که دو سال به‌طور متوسط یا زیاد الکل نوشیدند، تقریبا ۲۰ درصد و افرادی که سه سال به این شکل الکل نوشیدند، ۲۲ درصد بیشتر در معرض خطر قرار داشتند.

به گفته دانشمندان، آن‌ها در این مطالعه سایر عوامل موثر بر خطر سکته مغزی، ازجمله فشار خون بالا، مصرف دخانیات و شاخص توده بدنی نیز را در نظر گرفتند.

دکتر چوی گفت: «چون بیش از ۹۰ درصد از بار کلی سکته مغزی به عوامل خطر احتمالی اصلاح‌پذیر، ازجمله مصرف الکل ربط دارد و چون سکته مغزی در جوانان به دلیل محدود کردن فعالیت آن‌ها در پربارترین سال‌های عمرشان به شدت بر فرد و جامعه تاثیر می‌گذارد، باید بر کاهش مصرف الکل به جای اعتیاد به نوشیدن زیاد بین جوانان به مثابه بخشی از هر راهبردی برای جلوگیری از سکته مغزی تاکید شود.»

پژوهشگران با اشاره به محدودیت این تجزیه‌وتحلیل گفتند که این مطالعه صرفا  کره‌ای‌ها را در برمی‌گیرد.

به گفته آنان، مطالعات بیشتر ازجمله روی نژادها و قومیت‌های بیشتر خطرهای احتمالی  را روشن‌تر می‌کند.     

© The Independent

بیشتر از علوم