جمهوری اسلامی در جست‌وجوی «گردنی برای طناب دار» به الهام افکاری رسید

نهادهای امنیتی خواهر نوید افکاری را به اتهام همکاری با تلویزیون ایران‌ اینترنشنال بازداشت کردند

عملیات ارعاب معترضان و پرونده‌سازی‌ امنیتی برای بازداشتی‌ها از طریق ارتباط دادن آنان به «عوامل خارج از کشور» و «سرویس‌های بیگانه» با دستگیری الهام افکاری، خواهر نوید افکاری، در پنجاه‌وششمین روز خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت، ادامه یافت.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، صبح پنجشنبه ۱۹ آبان، ادعا کرد الهام افکاری یکی از «عوامل اصلی» شبکه ایران‌اینترنشنال است و «سربازان گمنام امام زمان» او را هنگام خروج از مرز دستگیر کرده‌‌اند. سعید افکاری، برادر الهام، در واکنش به این ادعا در توییتی نوشت: «خواهرم الهام افکاری در شیراز بازداشت شد و از شوهر و دختر سه‌ساله‌اش لیانا خبری نداریم.»

خبرگزاری حکومتی تسنیم الهام افکاری را به «فعالیت و اقدام‌های فراوان در سیاه‌نمایی علیه جمهوری اسلامی، دعوت از جوانان و دختران به اغتشاش و ایجاد رعب و وحشت بین مردم» متهم کرد و مدعی شد که همراهی و همکاری مستمر او با «عوامل ضدانقلاب» برای «سربازان گمنام امام زمان» مسجل شده و او در «اغتشاشات» اخیر یکی از «لیدرهای اصلی در ساماندهی آشوبگران‌» بوده است.

بر اساس ادعای این خبرگزاری، الهام افکاری قصد داشت در یکی از کشورهای همسایه، با نماینده یکی از «کشورهای معاند» دیدار کند و سپس به کشوری دیگر پناهنده شود. تسنیم در پایان، الهام افکاری را به ارتباط با «شبکه‌های معاند و چهره‌های مخالف نظام» متهم کرد.

خبر دستگیری الهام افکاری به اتهام ارتباط با تلویزیون ایران‌اینترنشنال اندکی پس از آن منتشر شد که مقام‌های جمهوری اسلامی در اقدامی هماهنگ، این شبکه و دیگر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور را «رسانه‌های تروریستی» نامیدند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز چهارشنبه بار دیگر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران را به «اقدام‌های تروریستی» متهم کرد و گفت که همکاری با این رسانه‌ها «خط قرمز» جمهوری اسلامی است و «جرم» تلقی می‌شود.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات دولت رئیسی، نیز در گفت‌وگو با سایت علی خامنه‌ای، عربستان سعودی و بریتانیا را تهدید کرد و گفت که جمهوری اسلامی تاکنون در قبال ریاض «صبر راهبردی» در پیش گرفته است اما تضمینی وجود ندارد که این استراتژی ادامه پیدا کند. او مدعی شد که عربستان سعودی حامی مالی اعتراض‌های اخیر در ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطیب در همین مصاحبه، تلویحا بریتانیا را به عملیات تروریستی داخل آن کشور تهدید کرد. مقام‌های جمهوری اسلامی رسانه‌های فارسی‌زبان و تلویزیون ایران‌اینترنشنال را عامل خیزش سراسری ایرانیان می‌دانند و معترضان در ایران را با اتهام ارتباط با این رسانه‌ها بازداشت و محاکمه می‌کنند. رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در بیشتر مواقع تا آنجا پیش‌ می‌روند که حتی قبل از تفهیم اتهام و برگزاری دادگاه، برای بازداشتی‌ها «عناوین مجرمانه» مطرح می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم  در خبر خود مدعی شد که «دروغ‌پراکنی، دعوت به ناامنی، اغتشاش و آشوب، کمک به افزایش ناآرامی‌ها ‌در سطح کشور و دعوت زنان به تجمع و آشوب» از مهم‌ترین اقدام‌های «مجرمانه» الهام افکاری‌اند.

این رسانه وابسته به سپاه پاسداران در حالی این اتهام‌ها را درباره الهام افکاری مطرح کرد که او و دیگر اعضای خانواده افکاری فعالیت پنهانی نداشته‌اند و آشکارا خود را مخالف جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند. الهام افکاری در آخرین پست خود در اینستاگرام، ویدیویی از اعتراض‌های شبانه شهرک اکباتان تهران منتشر کرد که در آن، یکی از نیروهای امنیتی مردم را تهدید می‌کند و می‌گوید: «به‌والله قسم! پاش بیفته سر ناموس و زن و بچه خودمان را هم می‌بریم». او در این پست نوشت: «شما برادرم را کشتید ولی من برای بچه تو هم می‌جنگم. این انقلاب جنگ روشنی با تاریکی است.»

الهام افکاری ۳۱ تیر ۱۴۰۱ نیز به مناسبت روز تولدش، عکس مشترکی با نوید افکاری را منتشر کرد و به یاد سال‌ها «خاطرات مشترک»، خطاب به برادرش نوشت که برای «آزادی ایران و برادر اسیرش وحید» دعا می‌کند.

صبح پنجشنبه، دقایقی پس از اینکه خبر دستگیری الهام افکاری در خبرگزاری تسنیم منتشر شد، حساب‌های کاربری وابسته به حکومت موسوم به «لشکر سایبری» عملیات روانی ارعاب معترضان و تخریب خانواده افکاری را آغاز کردند و با عبارت‌های توهین‌آمیز از دستگیری الهام افکاری خبر دادند. نیروهای امنیتی و رسانه‌های وابسته در حالی قصد فراگیر کردن این خبر را داشتند که بازداشت اعضای خانواده افکاری از جمله الهام تازگی ندارد. روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱، هنگامی‌ که وحید و الهام افکاری به همراه همسر وحید قصد داشتند به مناسبت سالروز اعدام نوید افکاری سر مزار او بروند، وسط راه دستگیر شدند. نیروهای امنیتی در آن روز، مسیرهای منتهی به مزار نوید را هم مسدود کردند تا مردم آنجا تجمع نکنند.

نیروهای امنیتی یک بار هم در خرداد ۱۴۰۰، به سراغ الهام افکاری رفتند و با توقیف موبایلش، اعتراف‌های اجباری نوید افکاری را از حساب اینستاگرام او منتشر کردند. سعید افکاری همان زمان در توییتی نوشت: «گوشی تلفن خواهرم الهام افکاری دست نهاد امنیتی است و اکانت‌هایش از جمله اینستاگرام دست خودش نیست.» سعید دهقان، وکیل خانواده افکاری، هم این اقدام را «سوءاستفاده نیروهای امنیتی» از اینستاگرام الهام افکاری دانست و در توییتی نوشت: «انتشار اعتراف‌های اجباری نوید افکاری با اینستاگرام خواهرش توسط نهادهای امنیتی نشان از عادی‌سازی نقض حریم خصوصی شهروندان توسط این نهادها است.»

نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی، در پی شرکت در اعتراض‌های مرداد ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت شد و دادگاه او را به اتهام قتل یک کارمند حراست به اعدام محکوم کرد. هرچند نوید و برادرانش، وحید و حبیب، بعدها اعلام کردند که تحت شکنجه و به‌اجبار به قتل اعتراف کرده‌اند، جمهوری اسلامی به رغم مخالفت‌های داخلی و خارجی، نوید افکاری را در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ اعدام کرد. وحید نیز به ۲۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. حکم حبیب هم ۲۴ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق بود. وحید و حبیب ماه‌ها در سلول انفرادی تحت شکنجه بودند و حالا که حبیب به صورت مشروط آزاد است، نهادهای امنیتی سراغ دختر این خانواده رفته‌اند.

دستگیری الهام افکاری واکنش شدید کاربران مخالف حکومت را در پی داشت. کاربری در همین‌ زمینه نوشت: «حالا که الهام را دستگیر کردند، یک‌ بار دیگر این حرف نوید ثابت شد که گفته بود این‌ها برای طناب دارشان دنبال گردن می‌گردند.»