بیشتر زنان به چند دوست صمیمی نیاز دارند

از هر ۱۰ زن ۹ نفر دوست دارند بیشتر با دوستانشان وقت بگذرانند

 میزان حفظ رابطه در کسانی که دوستی قوی‌تری دارند، ۵۰ درصد بیشتر است- Canva

پژوهشی جدید می‌گوید بیشتر زنان فقط سه دوست صمیمی لازم دارند.

رسانه اجتماعی پینات (Peanut) با بررسی حدود پنج هزار زن دریافت که ۷۶ درصد آن‌ها نسبت به سال گذشته دوستان صمیمی کمتری دارند.

بیشتر از نیمی از آن‌ها (۵۲ درصد) گفتند که سه نفر را «دوست صمیمی» خود می‌دانند؛ در حالی‌ که ۵۳ درصدشان گفتند همین تعداد دوست برایشان کافی‌ است.

۶۵ درصد کسانی که سال گذشته دوستانشان را از دست دادند، گفتند که روابط‌شان به دلیل تعهدات کاری محدود شده است.

حدود یک‌سوم (۳۳ درصد) گفتند که دوستی‌ آنان به دلیل فاصله فیزیکی کمرنگ شده است؛ ۲۷ درصد هم دلیل این موضوع را مسئولیت‌ مراقبت از بچه‌ها می‌دانند؛ در حالی‌ که ۱۷ درصد گفتند وقت گذراندن با خانواده را به معاشرت با دوستان ترجیح می‌دهند.

اکثر قریب ‌به ‌اتفاق این افراد (۹۴ درصد) اذعان کردند که مایل‌اند دوستانشان را بیشتر ببینند.

هفت درصد از زنان هم اعتراف کردند کسی را ندارند که بتوانند به او دوست صمیمی بگویند که نگران‌کننده بود.  

رابین دانبار، استاد روانشناسی تکاملی دانشگاه آکسفورد و بنیان‌گذار عدد دانبار (Dunbar's number)- شمار روابط اجتماعی که فرد قادر به حفظ آن‌ها است- می‌گوید نتایج این نظرسنجی با پژوهش‌های او درباره دوستان صمیمی مرتبط است.

دانبار دریافت بیشتر مردم «حلقه نزدیکان» پنج نفره‌ای دارند که عبارت است از دو تا سه دوست نزدیک و اعضای خانواده.

او گفت این محدودیت به دلیل مراقبتی است که روابط ما به آن نیاز دارد. دانبار به ایندیپندنت گفت: «این پنج نفر ۴۰ درصد کل سرمایه اجتماعی شما را مصرف می‌کنند که به صورت زمان معاشرت یا سرمایه عاطفی سنجیده می‌شود.»

«روزانه به طور میانگین نزدیک به ۳۰ دقیقه از زمان متمرکزمان را به این پنج نفر اختصاص می‌دهیم.»

در سال ۲۰۰۵، مطالعه‌ای استرالیایی که بر اساس اطلاعات بیش از ۳۰۰ هزار نفر انجام شد، نشان داد که میزان حفظ رابطه در کسانی که دوستی قوی‌تری دارند، ۵۰ درصد بیشتر است.

دانبار در مورد فواید حفظ دوستی‌های نزدیک، به شواهدی اشاره کرد که نشان می‌داد روابط دوستانه به طور ویژه‌ای، سلامت روانی و جسمی و امید به زندگی را بهبود می‌دهند.

او گفت: «ما با مطالعه‌ای فراگیر در ده‌ها کشور اروپایی نشان دادیم که اگر کسی پنج رابطه اجتماعی نزدیک داشته باشد، در آینده، خطر ابتلا به علائم افسردگی‌ در او به پایین‌ترین حد می‌رسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«تاثیر این روابط به غیر از دخانیات، از هرچیز دیگری که پزشک عمومی مهربان محله‌ که نگران شما توصیه می‌کند (رژیم غذایی، ورزش، الکل، کیفیت هوای محل سکونت، داروهایی که مصرف می‎‌‌‌کنید)، بیشتر است.

کیت لیور، متخصص دوستی رسانه اجتماعی پینات، به زنانی که می‌کوشند دوستی‌های نزدیکشان را حفظ کنند یا حس می‌کنند در سال گذشته به دلیل تعهدات خانوادگی یا کاری از دوستان خود فاصله گرفته‌اند، توصیه می‌کند برای حفظ ارتباط «گام‌های کوچک» بردارند.

لیور گفت: «خودتان را به ارتباط عادت بدهید. با کم شروع کنید، اما شروع کنید: با واتس‌اپ با یک دوست قدیمی قرار پیاده‌روی در پارک بگذارید یا ساعت ۳ صبح موقع شیردادن به کودک برای کسی یاده [میم] بفرستید، یا مهارت‌های زندگی را با زنان دیگر در اپلیکیشنی مثل پینات به اشتراک بگذارید. همین لحظه‌های کوتاه ارتباط تاثیر بسزایی دارند.»

لیور گفت در گروه‌های دوستی که [افراد] درگیر تحولاتی در زندگی‌اند یا در مراحل متفاوتی از زندگی به سر می‌برند، «مدیریت کردن توقع‌ها» مهم است.

لیور گفت: «نیازی نیست که تمام دیدارها به ناهارهای طولانی، صبحانه‌های گروهی و گفت‌وگوهای عمیق و صمیمانه ختم شود.»

«هرکاری از دستتان برمی‌آید انجام دهید. هر چندبار که می‌توانید متنی شبیه «فکرم پیش توست» یا شایعه‌ای احمقانه در مورد فردی مشهور که فکر می‌کنید دوست دارند، برایشان بفرستید. از آن‌ها بخواهید آهنگ‌های محبوبشان از تیلور سویفت را رتبه‌بندی کنند.»

«یادآوری‌های جزئی که نشان می‌دهد به آن‌ها فکر می‌کنید، برایتان مهم‌اند و دوستی‌ شما ادامه دارد، در حفظ دوستی بسیار مهم است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی