زلنسکی در اجلاس کاپ۲۷ : جنگ در اوکراین حدود دو میلیون هکتار جنگل را به باد فنا داد

رئیس‌جمهوری اوکراین هشدار داد: «بدون صلح، هیچ خط‌‌ مشی آب‌وهوایی موثری نمی‌تواند وجود داشته باشد»

رییس‌جمهوری اوکراین روسیه را به ایجاد بحران غذایی شدید در جهان متهم کرد - AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری [اوکراین]، در نشست تغییرات اقلیمی کاپ ۲۷ سازمان ملل متحد اعلام کرد که جنگ ولادیمیر پوتین در اوکراین در کمتر از شش ماه،حدود دو میلیون هکتار جنگل را نابود کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی خطاب به نمایندگان کشورها در مصر، روسیه را به مانع‌تراشی و منحرف کردن تلاش‌های جهانی در مبارزه با فروپاشی آب‌وهوایی متهم کرد و هشدار داد: «اگر زمین رنگ صلح نبیند، نمی‌توان خط‌مشی‌های موثر آب‌وهوایی در پیش گرفت.»

همزمان با دست‌وپنجه نرم کردن رهبران جهان با مسئله مهار انتشار گازهای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی که به گرمایش سیاره‌ ما منجر شده، زلنسکی ‌مدعی شد بحران انرژی که حمله روسیه به آن دامن زده، «ده‌ها کشور را به استفاده از زغال‌سنگ برای تولید انرژی مجبور کرده است تا قیمت حامل‌های انرژی را برای مردمشان کاهش دهند».

رئیس شرکت دی‌تک (DTEK)، بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی در اوکراین، روز سه‌شنبه در این نشست، اعلام کرد که نیمی از ظرفیت‌های خود اوکراین در زمینه انرژی‌های پاک حالا در مناطق تحت اشغال روسیه واقع شده است و هشدار داد مردم این کشور با «یکی از سخت‌ترین زمستان‌ها در تاریخ اوکراین» مواجه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماکسیم تیموشنکو گفت که روسیه در هفته‌های اخیر، هم‌زمان با ضدحملات هرچه خطرناک‌تر اوکراینی‌ها، سرعت روند تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی را افزایش داده و این کشور اشغالی در مجموع، «حدود ۹۰ درصد ظرفیت [تولید انرژی] بادی خود را که در قلمرو تحت‌اشغال واقع شده و نیز ۳۰ درصد ظرفیت‌ [تولید انرژی] خورشیدی خود را از دست داده است».

تصرف نیروگاه اتمی زاپوریژیا- بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا- به دست نیروهای مسکو هم نگرانی جهانیان را در پی داشت و زلنسکی «برای متوقف کردن آنان که با جنگ غیرقانونی و بی‌معنایشان ظرفیت‌های جهانی در اتخاذ اقدام متحدانه برای رسیدن به هدف مشترک را نابود کرده‌اند»، از رهبران جهان درخواست کمک کرد.

زلنسکی پرسید: «اگر در پی حادثه‌ای در زاپوریژیا، ابر رادیواکتیو خدای ناکرده، بخشی از اروپا یا خاورمیانه و شاید شمال آفریقا را بپوشاند، دیگر مثلا میزان گازهای گلخانه‌ای در جو چه اهمیتی دارد؟»

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین روسیه را به ایجاد بحران غذایی شدید در جهان متهم کرد؛ بحرانی که «به آن‌هایی که از مظاهر تغییرات اقلیمی موجود در رنج‌اند، بدترین لطمه را می‌زند».

مسکو هفته قبل به بهانه آنکه به ناوگانش در دریای سیاه حمله پهپادی «تروریستی» انجام گرفت، به مدت کوتاهی، شرکت خود در توافقی را که به کشتی‌های حامل غلات صادراتی اجازه می‌داد از اوکراین- یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهان- خارج شوند، به حالت تعلیق در آورد.

این توافق با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه سامان گرفت و به لطف آن، انتقال ۹ میلیون تن غلات و کاستن از کمبود مواد غذایی در جهان میسر شد. اما این توافق پایان هفته بعد منقضی می‌شود و کرملین در روز سه‌شنبه گفت که هنوز تصمیم نگرفته است که آن را تمدید کند یا نه.

مقام‌های اوکراینی قبلا نیروهای روسیه را به آتش زدن انبوه محصولات زراعی، سیلوها و تجهیزات کشاورزی در منطقه وسیع و حاصل‌خیز خرسون در این کشور و جلوگیری از اقدام اهالی برای خاموش کردن آتش هم متهم کرده بودند.

زلنسکی در سخنانش از سران جهان انتقاد کرد که در مورد فروپاشی آب‌وهوایی فقط حرف می‌زنند و تغییر واقعی ایجاد نمی‌کنند. او گفت: «هنوز بسیاری فقط در مورد تغییرات اقلیمی حرافی می‌کنند یا در پی بازاریابی‌اند...اما از اقدام واقعی خبری نیست.»

«آن‌ها همان‌هایی‌اند که سد راه اجرای اهداف آب‌وهوایی‌ می‌شوند. در خلوت دفاترشان کسانی را که برای نجات دادن حیات بر کره زمین به میدان آمده‌اند، مسخره می‌کنند اما جلو مردم وانمود می‌کنند پشتیبان کارهای حمایت از طبیعت‌اند.»

«آن‌ها همان‌هایی‌اند که جنگی متجاوزانه را آغاز می‌کنند؛ در حالی که کره زمین دیگر تاب شلیک یک گلوله را هم ندارد؛ چون محتاج کنش مشترک جهانی است.»

اوکراین امسال در شرم‌الشیخ، برای نخستین بار در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل میزبان یک نمایشگاه است و اعضای هیئت نمایندگی کی‌یف می‌گویند امیدوارند حضورشان توجه جهانیان را به عواقب تغییرات اقلیمی و محیط‌ زیستی حمله روسیه جلب کند.

سویتلانا گرینچوک، معاون وزیر محیط زیست این کشور، می‌گوید: «نمایش دادن وضعیت اوکراین مهم است» و افزود: «برای بازسازی کشورمان برنامه‌های زیادی داریم. کشورمان سبزتر خواهد شد.»

گزارش تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان