برای تماشای ماه‌گرفتگی سه‌شنبه به تجهیزات یا عینک نیازی ندارید

ماه‌گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که ماه از سایه زمین بگذرد

ماه‌گرفتگی کامل روز سه‌شنبه حدود ساعت ۳:۰۲ بامداد به وقت شرق ایالات متحده آغاز می‌شود - Canva

ماه‌گرفتگی کامل روز سه‌شنبه برای ساکنان آسیا، اقیانوس آرام و آمریکای شمالی قابل مشاهده خواهد بود و برخلاف خورشید‌گرفتگی، لازم نیست نگران سلامت چشم باشید؛ ماه‌گرفتگی در طول کل فرایند خسوف، برای مشاهده مستقیم بی‌خطر است.

ماه‌گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که ماه از سایه زمین بگذرد که ماه را تاریک می‌کند و گاهی وقت‌ها آن را به رنگ مایل به سرخ تغییر می‌دهد. تغییر رنگ به این دلیل است که نوری که به سطح ماه می‌رسد، از جو زمین عبور می‌کند.

از آنجا که ببینندگان تنها به نور خورشیدی نگاه می‌کنند که جو زمین پیش‌تر آن را کم‌جان کرده و از ماه بازتاب یافته است، نگاه کردن به آن بی‌خطر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، یک خورشید‌گرفتگی تنها هنگام گرفتگی کامل برای مشاهده با چشم غیرمسلح، بی‌خطر است؛ یعنی در آن چند لحظه که ماه در یک هم‌ترازی کامل، از میان خورشید و زمین عبور می‌کند و جلو کل قرص خورشید برای ناظر زمینی را می‌گیرد.

در یک کسوف، گرفتگی کامل خورشید معمولا فقط چند لحظه از چندین ساعتی است که طول می‌کشد تا ماه جلو [خورشید] حرکت می‌کند و سپس از جلو خورشید کنار می‌رود.

زمانی که [خورشید] در جریان خورشید‌گرفتگی، از حالت کسوف کامل خارج می‌شود یا زمانی که [خورشید] از جایی مشاهده شود که ماه آن را به طور کامل نمی‌پوشاند، با عنوان کسوف جزئی شناخته می‌شود و هرگز نمی‌توان یک خورشیدگرفتگی جزئی را با چشم غیرمسلح مشاهده کرد- هرچند خورشید ممکن است کمی تاریک‌تر از حد معمول به نظر برسد، ولی بیننده همچنان در حال نگاه کردن مستقیم به خورشید است و این می‌تواند به چشمان شما آسیب برساند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، به دلیل نادیده گرفتن توصیه‌های ایمنی و مشاهده مستقیم خورشیدگرفتگی جزئی از کاخ سفید در سال ۲۰۱۷ هدف انتقاد قرار گرفت.

ماه‌گرفتگی کامل روز سه‌شنبه حدود ساعت ۳:۰۲ بامداد به وقت شرق [ایالات متحده] آغاز می‌شود. در اینجا می‌توانید درباره زمان و نحوه مشاهده ماه‌گرفتگی کامل بیشتر بدانید.

© The Independent

بیشتر از علوم