تهدید به جای پاداش؛ واکنش فدراسیون به قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی

بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی در جریان مسابقات جام بین‌قاره‌ای همراهی‌ خود را با اعتراضات سراسری در ایران به نمایش گذاشتند

در بازی فینال که با برتری دو بر یک ایران مقابل برزیل به پایان رسید، بازیکنان تیم ملی از شادی برای گل امتناع کردند-  فدراسیون فوتبال ایران

تیم ملی فوتبال ساحلی با جام قهرمانی مسابقات بین‌قاره‌ای به تهران برگشت، ولی به جای تشویق و پاداش، با تهدید فدراسیون فوتبال روبه‌رو شد.

بازیکنان این تیم در مراحل مختلف این تورنمنت، به‌خصوص دو بازی نیمه‌نهایی و فینال، حمایت‌ خود را از اعتراضات سراسری در ایران نشان دادند که بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی یافت. رفتار بازیکنان شجاعانه بود و تحسین مردم را در پی داشت؛ همان‌ چیزی که فراموش نخواهد شد.

اما در بیانیه فدراسیون فوتبال آمده است: «بدیهی است، بر اساس مقررات جمهوری اسلامی ایران و منشور اخلاقی المپیک و قوانین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، مبنی بر رعایت اصول حاکم بر ورزش فوتبال و پرهیز از هرگونه رفتارهای سیاسی در میادین ورزشی، با اشخاصی که در این خصوص اخلاق حرفه‌ای و ورزشی را رعایت ننموده‌اند، وفق مقررات رسیدگی خواهد شد.»

تیم ملی فوتبال ساحلی در بازی نیمه‌نهایی با امارات میزبان روبه‌رو شد و بازیکنان در مراسم شروع بازی، از همخوانی با سرود ملی امتناع کردند.

پیش از بازی فینال، تماشاگران ایرانی حاضر در ورزشگاه حین پخش سرود ملی، به نشانه نارضایتی فریاد اعتراض سر دادند. آن‌ها بعد از بازی هم بیرون از ورزشگاه شعار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون فوتبال درباره این حرکت اعتراضی نوشته است: «برخی از بی‌خردان و فرصت‌طلبان قصد داشتند با حضور در اطراف استادیوم محل برگزاری مسابقه، این موفقیت‌ها را کم‌رنگ جلوه دهند و تمرکز تیم ملی را برهم بزنند که خوشبختانه موفق نشدند.»

در بازی فینال که با برتری دو بر یک ایران مقابل برزیل به پایان رسید، بازیکنان تیم ملی از شادی برای گل امتناع کردند. سعید پیرامون، ملی‌پوش چابهاری، پس از زدن گل دوم، به نشانه همراهی با اعتراض زنان به حجاب اجباری، حرکت قیچی کردن موهای سر را شبیه‌سازی کرد.

خانواده‌های بازیکنان و گروهی از خبرنگاران برای استقبال از بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی و مصاحبه با آن‌ها به فرودگاه رفته بودند، ولی به آنان اجازه داده نشد که به بازیکنان نزدیک شوند. در یک ویدیو، یکی از ماموران امنیتی یک خبرنگار را هل می‌دهد و رفتار او با اعتراض بقیه خبرنگاران حاضر در فرودگاه روبه‌رو می‌شود.

در بخش آخر بیانیه فدراسیون، درباره سیاست کمیته فوتبال ساحلی آمده است: «متعهد هستیم مطابق منافع ملی کشورمان طی مسیر نماییم.»

باید دید که آیا این جمله برای شانه خالی کردن مسئولان فدراسیون از عواقب این ماجرا است، یا ممکن است محرومیت‌هایی هم برای بازیکنان در نظر بگیرند.

بیشتر از فوتبال