اخطار پوتین به مکرون: برای پیروزی لازم نیست به یک شهر اصلی حمله هسته‌ای کنیم

هم‌زمان با شکل‌گیری پیش‌بینی‌ها در خصوص برنامه روسیه، دو رئیس جمهور درباره سلاح‌های هسته‌ای گفتگو کردند

مکرون در طول جنگ اوکراین چند بار با پوتین صحبت کرده است - AFP

بر اساس گزارش‌ها، ولادیمیر پوتین به امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت حمله‌های هسته‌ای به هیروشیما و ناکازاکی نشان می‌دهد «برای پایان دادن به جنگ نیازی نیست به شهرهای اصلی حمله کنیم.»

اوکراین و هم‌پیمانان غربی خطر حمله اتمی روسیه در شدیدترین شکل ممکن به خصوص حمله‌ با سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی به قصد ایجاد نابودی در جبهه جنگ را پیش‌بینی کرده بودند.

طبق گزارش‌های رسانه‌های ایالات متحده، سرویس‌های اطلاعاتی واشینگتن نشان داده بودند مقامات ارشد روسیه اخیرا گفتگوهایی در باب زمان و نحوه استفاده احتمالی مسکو از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین داشته‌اند.

اما بسیاری در غرب تردید دارند رئیس جمهور روسیه خطر انتقادهای شدید جهانی را که در پی رد شدن از چنین خط قرمز بزرگی متوجهش خواهد شد بپذیرد.

این هفته بوریس جانسون نخست وزیر سابق بریتانیا گفت باور نمی‌کند پوتین دستور استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی را صادر کند و گفت این اقدام «فورا موجب اخراج روسیه از باشگاه ملل متمدن» می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌پیمانان روسیه به این کشور هشدار داده‌اند دست به چنین حمله‌ای نزند. شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین روز جمعه تهدیدهای هسته‌ای کرملین را محکوم کرد.

مسکو داشتن هرگونه برنامه برای استفاده از زرادخانه عظیم اتمی‌اش را تکذیب کرد- در حالی که پوتین بارها خلاف این را گفته است- و بارها ادعاهای بی‌پشتوانه‌ای مبنی بر این مطرح کرده که اوکراین قصد دارد از «بمب کثیف» رادیواکتیو استفاده کند.

روزنامه میل روز یکشنبه به نقل از منبعی آگاه در دولت فرانسه گزارش داد رئیس جمهور روسیه در تماسی تلفنی با مکرون به هیروشیما اشاره کرد که این باعث «نگرانی آشکار» ریس جمهور فرانسه شد.

این منبع آگاه گفت «این حرف شبیه سرنخی واضح بود از این که پوتین ممکن است یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی را در شرق اوکراین منفجر کند، اما به کیف آسیبی نرساند. به نظر می‌رسید محور سخنانش همین باشد.»

«دو رئیس جمهور بی‌شک در مورد خطر استفاده از جنگ‌افزارهای هسته‌ای صحبت کرده‌اند. پوتین می‌خواهد این پیام را بدهد که همه گزینه‌ها مطابق با مشی هسته‌ای روسیه روی میز قرار دارد.»

تاریخ این مکالمه مشخص نشده است. مکرون در طول جنگ اوکراین چند بار با پوتین صحبت کرده است.

پوتین در ماه سپتامبر واضح‌ترین تهدید خود مبنی بر تمایل به استفاده از تسلیحات هسته‌ای را اعلام کرد و گفت « تمامی وسایل» برای دفاع از خاک روسیه به کار گرفته خواهد شد.

او همچنین گفت ایالات متحده در پایان جنگ جهانی دوم با بمب‌باران هسته‌ای ژاپن سنتی را باب کرده است.

یکی از باز‌ماندگان بمب‌باران هسته‌ای ۶ اوت ۱۹۴۵ هیروشیما هم هفته پیش گفت به نظر وی جهان ممکن است به زودی حمله هسته‌ای دیگری را به خود ببیند.

توشیوکی میماکی ۸۰ ساله به روزنامه گاردین گفت « بزرگ‌ترین نگرانی من فراگستر شدن جنگ اوکراین است.»

« به سخنان اخیر پوتین که فکر می‌کنم اگر از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند تعجب نمی‌کنم. پاسخ ایالات متحده چه خواهد بود؟ ممکن است در آستانه جنگ جهانی دیگری باشیم. فکر نکنم پوتین گوش شنوا داشته باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان