جورجیا با شرکت زودهنگام ۲.۵ میلیون نفر در انتخابات رکورد زد

دموکرات‌ها امیدوارند رای‌گیری زودهنگام در رقابت‌های تنگاتنگ برایشان مزیتی داشته باشد

در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، کمی بیش از چهار میلیون جورجیایی زودهنگام  رای دادند - AFP

با فرارسیدن روزهای پایانی رقابت تنگاتنگ بین رافائل وارناک، سناتور دموکرات و نماینده فعلی و هرشل واکر، نامزد جمهوری‌خواه، در ایالت سرنوشت‌ساز جورجیا، بیش از ۲.۵ میلیون رای زودهنگام به صندوق‌ها انداخته شد.

رکورد پیشین بیشترین تعداد رای زودهنگام در انتخابات میان‌دوره‌ای دو میلیون و ۱۰۰ هزار رای بود که از مجموع آرای زودهنگام حضوری و پستی در سال ۲۰۱۸ حاصل شد. طبق اعلام دفتر وزارت خارجه جورجیا ظاهرا در انتخابات امسال آن رکورد ۲۰ درصد جابه‌جا شده است.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، کمی بیش از چهار میلیون جورجیایی زودهنگام  رای دادند.

ان‌بی‌سی نیوز در آمار خود از نتایج آرای زودهنگام اعلام کرد ۴۹ درصد این آرا در ایالت جورجیا متعلق به دموکرات‌ها، ۴۱ درصد متعلق به جمهوری‌خواهان  و ۱۰ درصد مربوط به احزاب دیگر یا [کسانی‌ است که] هیچ وابستگی حزبی ندارند.

حدود ۶۷ درصد رای‌دهندگان زودهنگام بالای ۵۰ سال دارند و از لحاظ جنسیتی ۵۶ درصد زن و ۴۴ درصد مردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رای‌گیری حضوری ۹۱ درصد از آرای اولیه را به خود اختصاص می‌دهد و بقیه رای‌گیری‌های پستی به حساب می‌آید.

حزب دموکرات امیدوار است با داشتن دست‌بالا در آرای زودهنگام ایالت‌های کلیدی، از مرز ۵۰ درصد بگذرد و در رقابت پرتنش جورجیا، پیروز میدان شود.

این ایالت که روزگاری دژ مستحکم جمهوری‌خواهان بود، در سال‌های اخیر به سمت دموکرات‌ها متمایل شد اما نرخ پایین رضایت از عملکرد رئیس‌جمهوری جو بایدن به نگرانی‌ها از کاهش اشتیاق عمومی، به‌رغم رایی که این ایالت همین دو سال پیش به او و سناتور وارناک داد، دامن زده است.

قسمت اعظم کارزار انتخاباتی رقیب وارناک یعنی هرشل واکر، ستاره سابق فوتبال آمریکایی، دستخوش جنجال بوده اما همچنان در نظرسنجی‌ها وضعیت خوبی دارد که نشانگر شدت اختلاف‌های سیاسی بین دو حزب اصلی است.

واکر بر ربط دادن سناتور فعلی به کارنامه رئیس‌جمهوری تمرکز کرده است اما رقیب او تاکید می‌کند اقدام‌های او هزینه‌ها را برای اهالی جورجیا کاهش می‌دهد و کار به روش دوحزبی به نفع این ایالت است.

این سناتور همچنین گفت واکر بعد از اتهام‌هایی مبنی بر آزار شریک زندگی‌ خود و وادار کردن زنان به سقط جنین- که این نامزد  جمهوری‌خواه تکذیب می‌کند- شایستگی نمایندگی کنگره را ندارد.

در مجموع ۷.۸ میلیون نفر در جورجیا برای رای دادن ثبت‌نام کرده‌اند. دموکرات‌ها امیدوارند بتوانند رای‌دهندگان به کارزار انتخاباتی بایدن در سال ۲۰۲۰ را دوباره جذب کنند اما قبول دارند که بخشی از آن آرا به دلیل ضدیت با دونالد ترامپ بودند نه مشخصا به هواداری از جو بایدن.

جف هورویت که دستی در نظرسنجی دارد، به شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفت: «وضعیتی چالشی پدید آمده است. چون همه آرای بایدن در سال ۲۰۲۰ مال خودش نبود و بخشی در ضدیت با ترامپ بود.»

پیش‌بینی‌ها نشانگر آن است که همانند بسیاری از رقابت‌ها در چرخه انتخابات سال ۲۰۲۰، میزان مشارکت تعیین‌کننده نتایج باشد- آیا حزب جمهوری‌خواه قادر خواهد بود رای‌دهندگان روستایی را پای صندوق‌ها بکشاند؛ آیا دموکرات‌ها می‌توانند شور انتخابات در نواحی شهری را تقویت کنند و گرایش حومه‌ها به کدام طرف خواهد بود؟

© The Independent

بیشتر از جهان