زمان، مد و دوام؛ موضوع مراسم مد «مت گالا»

سال گذشته لیدی گاگا و سرنا ویلیامز از داوران مهمان این جشنواره بودند

کاردی‌بی خواننده آمریکائی در مراسم مت‌گالای ۲۰۱۹ در موزه متروپلیتن نیویورک-ANGELA WEISS / AFP

مت گالا که به عنوان یکی از مهم‌ترین مراسم سالانه دنیای پوشاک تلقی می‌شود، هرگز برای به هیجان آوردن علاقه‌مندان دنیای مد کم نمی‌گذارد.

از موضوع‌های وهم‌انگیز گرفته تا نمایشگاه‌، به دقت طراحی شده با حضور بعضی از مشهورترین چهره‌های دنیا، این مراسم همیشه نمایشی دیدنی است.

شش ماه پیش از مت گالای سال آینده که با هدف جمع‌آوری کمک‌های مالی برای موسسه پوشاک موزه هنر متروپلیتن نیویورک برگزار می‌شود، موضوع و داوران آن اعلام شدند.

مت گالا ۲۰۲۰ مصادف است با صد و پنجاهمین سالگرد گشایش این موزه که اولین بار در تاریخ ۱۳ آوریل ۱۸۷۰ درهای خود را به روی علاقه‌مندان گشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته، لیدی گاگا، خواننده، سرنا ویلیامز، تنیس‌باز، هری استایلز، موسیقی‌دان، الساندرو میشل، مدیر هنری گوچی، در کنار آنا وینتور، سردبیر مجله ووگ، از داوران مهمان این جشنواره بودند.

در ادامه، تمام چیزهایی را که درباره مت گالا ۲۰۲۰ نیاز دارید بدانید، از نظر خواهیم گذارند:

چه زمانی است؟

مت گالا هر سال در اولین دوشنبه ماه مه برگزار می‌شود.

بنابراین، مراسم سال آینده در روز دوشنبه ۴ مه ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد.

این نکته که مت گالا در اولین دوشنبه ماه مه رخ می‌دهد، نکته‌ای است که تمام علاقه‌مندان دنیای مد از آن باخبرند.

با این وجود، برخی ممکن است ندانند که این سنت تنها به ۱۵ سال پیش باز می‌گردد.

از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ مراسم مت گالا در اواخر ماه آوریل برگزار شد و پیش از آن نیز در اواخر ماه نوامبر یا دسامبر برگزار شده بود.

تغییر زمان مراسم از زمستان به بهار، بعد از فوت ریچارد مارتین، سرموزه‌دار موسسه پوشاک در ماه نوامبر آن سال رخ داد، چرا که از قرار معلوم «غیرممکن» بود که در آن اندک زمان باقی مانده از سال، نمایشگاه آماده شود.

موضوع آن چیست؟

موضوع مت گالا ۲۰۲۰ و نمایشگاه همزمان با آن در موسسه پوشاک، درباره «زمان: مد و دوام» است.

این نمایشگاه با نگاهی به گذشته، از تاریخ ۷ مه ۲۰۲۰ تا ۷ سپتامبر ۲۰۲۰ به روی عموم باز خواهد شد و نگاهی خواهد داشت به بیش از یک قرن و نیم از مد و لباس‌هایی که از سال ۱۸۷۰ تا به امروز پوشیده شده‌اند.

موزه هنر متروپلیتن نیوریورک در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهار داشت: «نمایشگاه به این موضوع خواهد پرداخت که پوشاک چگونه حال‌وهوایی موقتی ایجاد کرده است که گذشته، حال و آینده ما را با هم در می‌آمیزد.»

مکس هالین، دبیر مراسم مت گالا، گفت، این نمایشگاه «به طبیعت زودگذر مد نگاه خواهد کرد و از یادهایی از گذشته و تصوراتی از آینده رونمایی خواهد کرد تا نشان دهد که این چگونه روند در عین حال، هم خطی رو به جلو، و هم مداری بسته است.»

اندرو بولتون، سرموزه‌دار موسسه پوشاک، گفت که نمایشگاه «از مفهوم دوام و استقامت بهره خواهد جست تا طبیعت موقتی و زودگذر تاریخ مد را بررسی کند.»

در این نمایشگاه، ۱۶۰ قطعه لباس زنانه به نمایش گذاشته خواهد شد که اکثرا متعلق به مجموعه خود موسسه پوشاک است.

به عنوان سنت هر ساله نیز عنوان مراسم سال آینده، الهام‌بخش لباس‌هایی خواهد بود که مهمانان مشهور به تن خواهند کرد تا در مراسم افتتاحیه مت گالا، پیش از گشایش موزه، که مملو از ستاره‌های معروف خواهد بود، شرکت کنند.

موضوع مراسم مت گالا ۲۰۱۹ «اردو: یادداشت‌هایی درباره مد» بود که الهام گرفته از مقاله سال ۱۹۶۴ سوزان سونتاگ، با عنوان «یادداشت‌های درباره اردو» بود.

برای این مراسم، لیدی گاگا لباس خیره‌کننده چهارلایه‌ای طراحی برندن مکسول را به تن کرد، زندایا لباس رقصی رسمی الهام گرفته از سیندرلا را پوشید و هری استایلز، یکی از طرح‌های گوچی را انتخاب کرد؛ شلواری بلند با یک پیراهن چروک نازک مشکی.

مت گالا گه‌گاه با انتخاب موضوع‌های خود، جنجال نیز آفریده است.

موضوع مراسم سال ۲۰۱۸ که «اندام بهشتی: مد و تصورات کاتولیکی» بود، به عنوان اقدامی «کفرآمیز» از جانب منتقدان مورد حمله قرار گرفت.

داوران مهمان چه کسانی هستند؟

به عنوان داور مت گالا، خانم وینتور هر سال با گروهی از داوران مهمان برای این مراسم همراهی می‌شود.

فهرست داوران مهمان سابق شامل چهره‌هایی نظیر سرنا ویلیامز، ریحانا، سارا جسیکا پارکر، جولیا رابرتز، و ادریس البا است.

داوران همراه وینتور در مراسم مت گالا ۲۰۲۰ «درباره زمان: مد و دوام»، اما استون، ستاره فیلم «لالا لند» (La La Land)، لین منوئل میراندا، خالق تئاتر همیلتون، مریل استریپ، سه بار برنده اسکار، و نیکلاس گسکیر، مدیر هنر لویی ویتون، خواهند بود.

منوئل که اکنون نیز در سریال بی‌بی‌سی «مواد تیره او» (His Dark Materials) به ایفای نقش می‌پردازد، در توییتر به شوخی نوشت که برای آن مراسم، لباس «همیلتون زامبی» را به تن خواهد کرد.

گسکیر نیز هیجان خود را برای انتخاب شدنش به عنوان داور مهمان مت گالا، در اینستاگرام اظهار داشت و گفت، «مفتخر است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از زندگی