کاهش اندک قیمت دلار؛ احتمال پایین بازگشت به کانال ۳۲ هزار تومان

معامله‌گران بازار ارز، پیش‌بینی می‌کنند روز دوشنبه نیز دلار در کانال ۳۵ هزار تومانی معامله شود

بازار ارز روز یکشنبه، ۱۵ آبان (۶ نوامبر)، کاهش اندک قیمت دلار را در قیاس با روز شنبه تجربه کرد و هر دلار آمریکا در کانال ۳۵ هزار تومانی معامله شد. 

روز شنبه، ۱۴ آبان، قیمت دلار سقف ۳۵ هزار تومان را شکست و با ورود به کانال ۳۶ هزار تومانی، تا ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان هم معامله شد. با اینکه جو عمومی، افزایش قیمت دلار را برای امروز، یکشنبه ۱۵ آبان، پیش‌بینی می‌کرد، روز یکشنبه دلار پایین‌تر از ۳۶ هزار تومان معامله شد. 

به گزارش تجارت‌نیوز، معامله‌گران بازار آزاد دلار، قیمت دلار فردا را ۳۵ هزار و ۹۷۰ تومان پیش‌بینی می‌کنند و به نظر می‌رسد که فردا، دوشنبه ۱۶ آبان (۷ نوامبر)، نیز دلار در همین کانال ۳۵ هزار تومانی معامله شود.

علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، هفته گذشته و در بحبوحه افزایش قیمت دلار، برنامه‌های بانک مرکزی را برای کنترل قیمت ارز تشریح کرد. اما برنامه‌های این نهاد تا امروز نتوانسته‌ بود مانع افزایش قیمت ارز شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فردین آقا‌بزرگی، کارشناس بازارهای مالی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، افزایش قیمت دلار را امری طبیعی دانست، زیرا در یک سال گذشته، دولت بازار را با اخباری مانند آزادسازی هفت میلیارد دلار بلوکه‌شده در کره جنوبی و مذاکرات هسته‌ای کنترل می‌کرد. او همچنین با اشاره به تورم ۵۰ درصدی از ابتدای سال جاری خورشیدی تاکنون، گفت قیمت دلار طی این مدت فقط دو درصد رشد داشته است که با ارزش واقعی پول کشور مطابقت ندارد. این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید که بازارساز، مانع رسیدن قیمت دلار به ارزش ذاتی خود است. 

هرچند قیمت دلار روز یکشنبه در کانال ۳۵ هزار تومان معامله شد، اما معامله‌گران بازار معتقدند بازگشت دوباره به کانال ۳۲ هزار تومانی در شرایط فعلی بعید است، مگر اینکه اخبار بسیار مثبتی از مذاکرات هسته‌ای یا تحولات داخلی به بازار مخابره شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، با افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته، تقاضا نیز در بازار ارز روند افزایشی داشت و این رشد تقاضا ناشی از افزایش پیش‌بینی‌های تورمی در جامعه است. 

به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی، نامشخص بودن آینده تجاری ایران در سطح بین‌المللی، افزایش فشار به حکومت ایران به دلیل مشارکت در جنگ اوکراین با فراهم کردن پهپاد برای روسیه، و اعتراضات سراسری در ایران، امیدها را به عادی شدن مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران با جهان، در میان مردم کاهش داده است.

بیشتر از اقتصاد