سازمان حقوق بشر ایران آمار کشته‌شدگان خیزش سراسری را ۳۰۴ نفر اعلام کرد

خبرگزاری هرانا نیز بر اساس منابع خود کشته‌شدگان را ۳۱۸ نفر اعلام کرد

سازمان حقوق بشر ایران بر اساس آخرین آمارش در روز ۱۴ آبان اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران به دست‌کم ۳۰۴ نفر، ازجمله ۴۱ کودک، افزایش یافته است. بر اساس این گزارش در پی اعتراض‌های روز شنبه نیروهای سرکوبگر با شلیک مستقیم گلوله‌های جنگی به معترضان در شهرستان خاش دست‌کم ۱۶ نفر از معترضان را به قتل رساندند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این خصوص گفت: «پنجاه روز پس از آغاز اعتراض‌ها و جان باختن بیش از ۳۰۴ نفر، مردم ایران مصمم‌تر از قبل برای یک تغییر بنیادین به خیابان‌ها می‌آیند. حکومت اما پاسخی جز گلوله و خشونت ندارد. جامعه جهانی موظف است از حق تعیین سرنوشت مردم ایران حمایت کرده و با فشار بر جمهوری اسلامی، از بالاتر رفتن تلفات انسانی این تغییر جلوگیری کند.»

کشته‌شدگان تا امروز از ۲۲ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، تهران، کردستان و گیلان بوده‌اند. استان‌هایی که کشته شدن معترضان در آن‌ها گزارش شده‌، به شرح زیر است:

سیستان و بلوچستان ۱۱۸ نفر، مازندران ۳۳ نفر، تهران ۳۰ نفر، کردستان ۲۶ نفر، گیلان ۲۲ نفر، آذربایجان غربی ۲۱ نفر، کرمانشاه ۱۳ نفر، البرز ۹ نفر، خراسان رضوی چهار نفر، اصفهان چهار نفر، زنجان چهار نفر، لرستان دو نفر، مرکزی دو نفر، قزوین دو نفر، کهگیلویه و بویراحمد دو نفر، آذربایجان شرقی دو نفر، اردبیل دو نفر، ایلام دو نفر، خوزستان دو نفر، همدان دو نفر، بوشهر یک نفر و سمنان یک نفر.

طبق اخباری که در رسانه‌های رسمی منتشر شده است، تاکنون برای ده‌ها تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر کیفرخواست «محاربه» و «فساد فی الارض» صادر شده که می‌تواند به صدور حکم اعدام منجر شود. شواهد بسیاری نشان می‌دهد که مقام‌های جمهوری اسلامی قصد دارند از صدور و حتی اجرای مجازات اعدام در آینده، به‌عنوان ابزاری برای سرکوب و ارعاب گسترده مخالفان استفاده کنند.

البته سازمان حقوق بشر ایران آمار کشته‌شدگان را بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده و هنوز موفق به تایید آن‌ها نشده است، بسیار بیشتر از این آمار اعلام می‌کند. بنابراین، آمار واقعی کشته‌شدگان اعتراض‌های جاری بیش از آمار ذکرشده برآورد می‌شود. سازمان حقوق بشر ایران به تحقیقاتش دراین‌باره ادامه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری در ایران را ۳۱۸ نفر اعلام کرده است. این خبرگزاری همچنین تعداد کودکان کشته‌شده در این اعتراض‌ها را ۴۹ نفر اعلام کرده است. بر اساس همین آمار تا به امروز در ۱۳۶ شهر و همچنین ۱۳۴ دانشگاه ایران در جریان این اعتراض‌ها، تجمع اعتراضی برگزار شده است. در طول ۴۹ روز گذشته دست‌کم ۸۵۷ تجمع دانشگاهی و شهری برگزار شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری هه‌نگاو نیز از احراز هویت دانش‌آموز بازداشت‌شده در استان کردستان خبر می‌دهد. این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که دست‌کم ۳۵ شهروند در جریان اعتراض‌های مردمی به قتل حکومتی نسرین قادری، در روز یکشنبه پانزدهم آبان با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر حکومتی در شهر مریوان زخمی شده‌اند.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که تا به امروز ۶۱ شهروند، ازجمله هفت زن و ۱۱ کودک در استان کردستان به‌دست نیروهای سرکوبگر بازداشت شده‌اند. این خبرگزاری همچنین اعلام کرد ۹۳۸ شهروند بازداشت شده‌اند که تاکنون۱۳۰ نفر از زنان و ۷۷ نفر از کودکان را احراز هویت کرده است.

روز جمعه و در حالی که در تهران تجمع‌های حکومتی به نام ۱۳ آبان در مخالفت با اعتراض‌های سراسری برپا بود، معترضان در زاهدان و چند شهر دیگر سیستان و بلوچستان چون خاش، راسک و سراوان هم پس از مراسم نماز جمعه تظاهرات کردند؛ اما اعتراض‌ها در خاش گسترده بود و در ویدیوهای منتشر شده از این شهر تیراندازی از فرمانداری به سمت معترضان و همچنین به زمین افتادن معترضان به وضوح دیده می‌شود.

یک روز بعد از تیراندازی به سوی معترضان در شهر خاش در سیستان و بلوچستان که بنا به گزارش‌ها ۱۶ کشته به جا گذاشته است، یک عضو دفتر مولوی عبدالحمید، امام جمعه شهر زاهدان آن را یک «جنایت بسیار بزرگ» خوانده و شاهزاده رضا پهلوی گفته است که عدالت در مورد «آمران و عاملان» این حادثه اجرا خواهد شد.