ترامپ خطاب به هوادارانش: رای بدهید، آمریکا در حال افول است

هم‌زمان با هشدارهای ترامپ، جو بایدن اظهار نگرانی کرد که دموکراسی در آمریکا در معرض خطر است

انتخابات‌ میان‌دوره‌ای آمریکا روز سه‌شنبه ۸ نوامبر، برگزار خواهد شد - AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا روز شنبه در یک سخنرانی در غرب پنسیلوانیا، خطاب به هزاران نفر از طرفدارانش هشدار داد در صورتی که جمهوری‌خواهان روز سه‌شنبه مشارکت گسترده انتخاباتی نداشته باشند، نابودی آمریکا را پیش‌بینی می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ ایالات متحده را کشوری در حال افول خواند و گفت: «اگر می‌خواهید نابودی کشورمان را متوقف کنید و رویای آمریکایی را نجات دهید، روز سه‌شنبه باید در یک موج مشارکت بزرگ به جمهوری‌خواهان رای دهید.»

هشدار او در شرایطی است که از سوی دیگر، دموکرات‌ها به رهبری جو بایدن و دو رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده هشدار می‌دهند که اگر جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را در دست بگیرند، حقوق سقط جنین، امنیت اجتماعی و حتی خود دموکراسی در آمریکا در خطر است.

با نزدیک شدن به آخرین روزهای انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲، روز شنبه سه نفر از شش رئیس‌جمهور زنده آمریکا، پیام‌های پایانی خودشان را در پنسیلوانیا به هواداران ارائه کردند؛ سخنانی که در سراسر ایالات متحده منعکس شد. رای‌گیری در سراسر آمریکا روز سه‌شنبه به پایان می‌رسد، اما بیش از ۳۹ میلیون نفر در حال حاضر رای داده‌اند.

قرار است بایدن روز یکشنبه در حومه نیویورک به سخنرانی در کارزار انتخاباتی بپردازد، در حالی که ترامپ عازم فلوریدا می‌شود.

رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا و باراک اوباما، از روسای‌ جمهور گذشته ایالات متحده، برای اولین بار از زمان روی کار آمدن جو بایدن، با یکدیگر کمپین انتخاباتی را آغاز کردند. اوباما در سخنرانی خود تاکید کرد: «بیایید در روز سه‌شنبه مطمئن شویم که کشورمان ۵۰ سال عقب نخواهد افتاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار این چهره‌ها، برای جلب مشارکت گسترده مردم به‌ منظور رای دادن به دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای، حتی بیل کلینتون، از روسای جمهوری پیشین آمریکا که در سال‌های اخیر در عرصه سیاست غایب بود نیز مشغول فعالیت شده است.

دموکرات‌ها به‌شدت در مورد اکثریت محدود خود در مجلس نمایندگان و سنا نگران‌اند‌، زیرا رهبری جو بایدن در آمریکا سبب تورم فزاینده، نگرانی‌های مربوط به جرم و جنایت و بدبینی گسترده به جهت‌دهی ایالات متحده شده است. سوابق تاریخی نشان می‌دهد که دموکرات‌ها به‌عنوان حزبی که در قدرت‌اند، در انتخابات میان‌دوره‌ای متحمل زیان‌های زیادی خواهند شد.

سفرها و سخنرانی‌های آخر هفته ترامپ توجه گسترده‌ای را جلب کرده است. او امیدوار است که مشارکت قوی طرفدارانش در روز سه‌شنبه، نتیجه مهمی را ثبت کند.

ترامپ در سخنرانی روز شنبه خود یک‌بار دیگر ادعا کرد که در انتخابات ۲۰۲۰ به دلیل تقلب دموکرات‌ها شکست خورده است. او در همین حال افزود: «به شما قول می‌دهم، در یک دوره زمانی بسیار بسیار بسیار کوتاه، خوشحال خواهید شد؛ اما ابتدا باید یک پیروزی تاریخی برای جمهوری‌خواهان در ۸ نوامبر به دست آوریم.»

او روز جمعه نیز در یک سخنرانی گفت که «به احتمال بسیار بسیار بسیار زیاد» در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا شرکت خواهد کرد.

انتخابات‌ میان‌دوره‌ای آمریکا که روز سه‌شنبه ۸ نوامبر، برگزار خواهد شد، نه فقط بر این کشور که بر جهان تاثیر خواهد گذاشت. پیشروی‌های احتمالی جمهوری‌خواهان در این انتخابات می‌تواند باعث فشار بیشتر بر دولت بایدن در دو موضوع حساس ایران و اوکراین شود. ضمن آن‌که انتظار می‌رود مقام‌های دولت بایدن در موضوع افغانستان نیز مجبور به شرکت در جلسات جدید پرس‌وجو شوند.

افزون بر این‌ها، این امکان وجود دارد که با پیروزی جمهوری‌خواهان، تایید نامزدهای بایدن برای سمت‌های مهم دیپلماتیک بیش ‌از پیش به تاخیر بیفتد. در حال حاضر، ده‌ها نامزد‌، ازجمله سفیران آمریکا در روسیه، عربستان سعودی، برزیل، هند، نیجریه و امارات متحده عربی هنوز به تایید مجلس سنا نرسیده‌اند. دموکرات‌ها البته تلاش خواهند کرد بسیاری از این تاییدیه‌ها را در کنگره جاری که همچنان حدود دو ماه دیگر سر کار است تصویب کنند.

 

بیشتر از جهان