متحد نتانیاهو: اگر آمریکا تعلل کند، اسرائیل به ایران حمله می‌کند

وزیر سابق اسرائیل گفت نتانیاهو به تجهیزات هسته‌ای ایران حمله خواهد کرد

نتانیاهو «با ایران هسته‌ای کنار نخواهد آمد»- REUTERS/Ammar Awad

یکی از متحدان دیرین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت به باور او اگر آمریکا به توافق هسته‌ای جدیدی با ایران نرسد و عمل نظامی هم انجام ندهد، نتانیاهو وارد عمل می‌شود و به تجهیزات هسته‌ای ایران حمله نظامی می‌کند.

زاخی هانگبی روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت: «نتانیاهو در چنین شرایطی طبق ارزیابی من دست به عمل می‌زند تا تجهیزات هسته‌‌ای در ایران را نابود کند.»

هانگبی از چهره‌های ارشد حزب راست‌گرای لیکود است که سال‌ها نماینده مجلس بوده و در کابینه‌های مختلف حضور داشته است. او در انتخابات اخیر، در جایگاه چهل‌وششم نامزدهای حزبش قرار گرفت و به‌ همین دلیل، به مجلس راه پیدا نکرد. این سیاستمدار پیش از این هم تهدید کرده بود که اسرائیل برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای به این کشور حمله نظامی خواهد کرد. او در ژانویه ۲۰۲۱ هشدار داده بود که اگر آمریکا به برجام بازگردد اسرائیل می‌تواند به ایران حمله کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هانگبی روز جمعه گفت خطر هسته‌ای ایران «شعله‌ای است که بیش از ۲۵ سال است درون نتانیاهو می‌سوزد». او پیش‌بینی کرد که اگر آمریکا دست به عمل نزند، «اسرائیل برای اولین بار در تاریخ با حکومتی با تسلیحات هسته‌ای روبرو می‌شود» و افزود که نتانیاهو «با ایران هسته‌ای کنار نخواهد آمد».

این وزیر سابق افزود: «ارزیابی من این است که او چاره‌ای جز حمله به تجهیزات هسته‌ای ایران نخواهد داشت. این داستان سال ۱۹۸۱ و بگین است؛ ۲۰۰۷ و اولمرت و حالا هم ۲۰۲۲.» (اشاره او به تصمیم دو نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، مناخیم بگین و اهود اولمرت برای حمله نظامی به رآکتورهای هسته‌ای عراق و سوریه است.)

در پاسخ به این سوال که آیا نتانیاهو شخصا به او در این مورد چیزی گفته است یا نه،‌ هانگبی گفت: «این ارزیابی من بر اساس بیش از ۳۵ سال شناخت از نتانیاهو است. وقتی انتخابی در کار نباشد، کسی باید اوضاع را به دست بگیرد — و آن شخص نتانیاهو است.»