وداع ناگهانی پیکه با بارسلونا و فوتبال

مدافع ۳۵ ساله اسپانیایی که نیمکت‌نشین شده است، اعلام کرد بازی شنبه مقابل آلمریا آخرین حضورش در زمین خواهد بود

پیکه تا سال ۲۰۲۴ با بارسلونا قرارداد دارد و خداحافظی‌اش به معنی کمکی ۵۰میلیون یورویی به باشگاه است‌‌ـ JAVIER SORIANO/ AFP

جرارد پیکه، مدافع ۳۵ ساله بارسلونا، با انتشار یک کلیپ ویدیویی خداحافظی‌اش از فوتبال را اعلام کرد و گفت که بازی شنبه مقابل آلمریا در ورزشگاه نوکمپ، آخرین بازی‌اش برای این تیم خواهد بود.

این ویدیو پر از صحنه‌هایی از دوران کودکی پیکه است و می‌گوید که نمی‌خواست یک بازیکن فوتبال شود، بلکه هدفش بازی با پیراهن بارسا بوده است‌. او در بخش دیگری از این ویدیو درباره خداحافظی‌اش می‌گوید: «وقت آن رسیده که به این مرحله از زندگی‌ام پایان بدهم. همیشه گفته‌ام که بعد از بارسا تیم دیگری در کار نخواهد بود و همین اتفاق هم می‌افتد.»

پیکه فوتبال را از آکادمی بارسلونا در کنار مسی شروع کرد. او بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ عضو منچستریونایتد بود، ولی به بارسا بازگشت و به یکی از بازیکنان کلیدی تیم گواردیولا تبدیل شد؛ نسلی که توانست بهترین دوران تاریخ بارسا را رقم بزند و افتخارهای پرشماری به‌دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیکه همراه بارسا هشت‌بار قهرمان لالیگا، هفت‌بار قهرمان جام حذفی اسپانیا و سه‌بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده و در ۶۱۵ بازی ۵۲ گل برای این تیم زده است. او همچنین همراه تیم ملی اسپانیا جام جهانی ۲۰۱۰ و جام ملت‌های اروپای ۲۰۱۲ را فتح کرد.

پیکه درباره دلایل خداحافظی‌اش توضیحی نداده‌، ولی به نظر می‌رسد که این تصمیم به‌خاطر نیمکت‌نشینی و مشکلات اقتصادی باشگاه بوده است. به گزارش روزنامه بریتانیایی «دیلی میل»، ژاوی که تابستان امسال ژول کونده، آندرئاس کریستنسن و مارکوس آلونسو را به خط دفاع تیمش اضافه کرده است، به پیکه اطلاع داده که دیگر قرار نیست بازیکن اصلی تیم باشد، ولی این مدافع گفته بود که می‌تواند این شرایط را تغییر بدهد و به ترکیب اصلی بازگردد. 

با این حال، پیکه پنجمین مدافع میانی در انتخاب‌های ژاوی بود و در این فصل فقط ۹ بار فرصت بازی پیدا کرد. او نتوانست کیفیت گذشته را تکرار کند و عملکردش در تساوی ۳-۳ مقابل اینتر در لیگ قهرمانان با انتقادهای شدید هواداران روبه‌رو شد. البته پیکه معتقد است که انتقادها فراتر از تصور بود و بخشی از آن با تحریک باشگاه بوده است تا او را وادار به جدایی کند.

به گزارش مارکا، پیکه این ویدیو را بدون اطلاع باشگاه آماده کرده و تنها هفته گذشته خوان لاپورتا را در جریان خداحافظی‌اش قرار داده است. رئیس باشگاه از پیکه خواسته که برای اعلام خداحافظی یک نشست خبری مشترک برگزار کنند، ولی این مدافع با آن مخالفت کرده است.

پیکه تا سال ۲۰۲۴ با بارسلونا قرارداد دارد و خداحافظی‌اش به معنی کمکی ۵۰ میلیون یورویی به باشگاه است. او فصل گذشته برای کمک به عقد قرارداد بازیکنان جدید حاضر شد دستمزدش را کم کند، ولی قرار است باشگاه این رقم را به او بپردازد.

پیکه در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های ورزشی مختلفی داشته است که می‌توان به خرید امتیاز «دیویس کاپ» تنیس و خرید مالکیت باشگاه دسته دومی اف.سی. آندورا اشاره کرد. مدت‌ها است که از پیکه به دلیل علاقه‌اش به مدیریت ورزشی به‌عنوان رئیس آینده باشگاه بارسلونا نام‌ برده می‌شود و رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند که او در انتخابات بعدی در سمت ریاست باشگاه حاضر شود. جمله پیکه در انتهای ویدیوی خداحافظی‌اش هم این را تایید می‌کند: «شما مرا می‌شناسید، دیر یا زود بازمی‌گردم!»

بیشتر از فوتبال