توافق فلسطین و مصر برای استخراج گاز از میدان گازی غزه مارین

میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز شرکا برای توسعه میدان گازی غزه مارین و استخراج گاز از آن، حدود ۱.۴ میلیارد دلار برآورد شده است

دولت فلسطین هفت سال پیش مجوز بهره‌مندی از این میدان گازی را صادر کرد - AFP

پس از این‌که در طول ۲۰ سال گذشته اسرائیل پیوسته مانع استخراج گاز از میدان گازی «غزه مارین» در سواحل نوار غزه می‌شد، اکنون فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند با ورود مصر به‌عنوان شریک در آماده‌سازی و استخراج گاز از میدان گازی مارین که در دریای مدیترانه واقع است، بهره‌برداری کنند.

فلسطینی‌ها امیدوارند ورود مصر به‌عنوان شریک در این میدان گازی، سرآغازی برای بهره‌برداری از میدان گازی مارین و نقطه پایانی به مخالفت اسرائیل برای استخراج گاز از سواحل نوار غزه باشد، به‌ویژه اینکه نیازمندی جهانی به گاز به‌دلیل تداوم جنگ بین روسیه و اوکراین پیوسته در حال افزایش است.

در اوایل اکتبر گذشته، دو شرکت فلسطینی که مجوز توسعه میدان گازی «غزه مارین» را در دست دارند، توافق‌نامه مقدماتی را با شرکت دولتی «هلدینگ گاز طبیعی مصر» (EGAS) برای توسعه و استخراج گاز از این میدان گازی امضا کردند. دولت فلسطین دوشنبه گذشته، (۳۱ اکتبر ۲۰۲۲) این توافق‌نامه را که شامل طرح اولیه فنی و مالی برای توسعه میدان گازی غزه مارین با هدف استخراج گاز، انتقال و پالایش آن در شبه‌جزیره سینا است، تصویب کرد.

دولت فلسطین هفت سال پیش مجوز بهره‌مندی از این میدان گازی را صادر کرد. بر اساس این مجوز، ۲۷ درصد سود به‌دست‌آمده به صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین، ۲۷ درصد به اتحادیه پیمانکاران و ۴۵ درصد به شرکت خارجی استخراج‌کننده تعلق می‌گیرد.

این توافق‌نامه شامل آمادگی شرکت دولتی هلدینگ گاز طبیعی مصر برای خرید گاز تولیدشده به نحوی است که نه‌تنها امکان‌سنجی اقتصادی و تامین گاز شرکت‌های تولید برق فلسطین در کرانه باختری و غزه را تضمین می‌کند، بلکه تامین مالی لازم برای توسعه پروژه را نیز پوشش می‌دهد.

این توافق‌نامه تعهد ائتلاف شرکت‌های توسعه میدان گازی غزه مارین را برای پرداخت درآمدهای مربوط به کشور فلسطین بر اساس موافقت‌نامه مجوز تصریح می‌کند، افزون بر اینکه دولت‌های فلسطین و مصر باید برای تسهیل روند توسعه و هماهنگی جنبه‌های نظارتی و مالیاتی، توافق‌نامه‌ای دوجانبه را امضا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، یک منبع آگاه فلسطینی که در طول نزدیک به دو سال اخیر در مذاکرات جاری با شرکت دولتی هلدینگ گاز طبیعی مصر، شرکت دارد، در گفت‌وگو با ایندیپندنت عربی گفت که توافق نهایی درباره جزئیات توافق‌نامه مقدماتی ظرف چند ماه آینده امضا خواهد شد و پس از اتمام مذاکرات درباره جزئیات نهایی توافق در‌خصوص موضوع‌‌های مهندسی، فنی، مالی و حقوقی، توافق‌نامه مزبور برای تصویب به دولت فلسطین ارائه می‌شود.

همچنین منبع یادشده موافقت شفاهی اسرائیل برای استخراج گاز از میدان گازی غزه مارین را تایید کرد و افزود: «ورود مصر به این پروژه به اعمال فشار بر اسرائیل کمک می‌کند تا با بهره‌برداری از این میدان گازی مخالفت نکند». این منبع آگاه خاطرنشان کرد که اسرائیل از این میدان گازی که در ۳۵ کیلومتری نوار غزه در آب‌های مدیترانه واقع است، هیچ سهمی نداشته و مستحق هیچ‌گونه بازده مالیاتی نخواهد بود.

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز شرکا برای توسعه میدان گازی غزه مارین و استخراج گاز از آن، حدود ۱.۴ میلیارد دلار برآورد شده است. موقعیت چاه گاز طبیعی در عمق ۶۰۰ متری سطح دریای مدیترانه است که ذخایر قابل استحصال آن ۳۲ میلیارد مترمکعب تخمین زده شده است. این در حالی است که ظرفیت تولید سالانه این میدان گازی ۱.۵ میلیارد مترمکعب برای حداکثر مدت ۱۲ سال است.

بااین‌حال، بازده اقتصادی مورد انتظار از این میدان گازی تاکنون مشخص نشده است، زیرا این امر به مسائل متعددی ازجمله مقدار قابل‌استخراج، حجم سرمایه‌گذاری، هزینه استخراج، حمل‌ونقل و قیمت گاز در بازارهای بین‌المللی بستگی دارد.

البته دولت فلسطین درآمدهای خود را از میدان گازی غزه مارین، با هزینه‌های مجوز بهره‌برداری و مالیات بر درآمد با نرخی معادل نرخ‌های بین‌المللی، علاوه بر سود مورد انتظار صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین به‌دست می‌آورد. بر اساس داده‌های صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین، پولی که از زمان تاسیس تاکنون به وزارت دارایی فلسطین انتقال داده شده است، به ۹۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

شرکت بریتیش گاز در سال ۲۰۰۰ پس از انجام یک تحلیل لرزه‌ای و حفر دو چاه اکتشافی، به کشف میدان گازی غزه مارین موفق شد. شرکت رویال داچ شل در سال ۲۰۱۶، بریتیش گاز را خریداری کرد و مالکیت این شرکت در میدان گازی غزه مارین به شرکت شل منتقل شد. سپس در سال ۲۰۱۸، صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین و اتحادیه پیمانکاران سهام آن را خریداری کردند.

 

© IndependentArabia

بیشتر از جهان