نحوه شکل‌گیری ماه را می‌توان از روی میدان مغناطیسی زمین فهمید

میدان مغناطیسی زمین یا باید به پیش از شکل‌گیری ماه برگردد یا در طی زمان تشکیل ماه به وجود آمده باشد

بیشتر نظریه‌ها در مورد چگونگی شکل‌گیری قمر زمین شامل نوعی برخورد عظیم بین یک سنگ آسمانی و زمین اولیه است - canva

برخی از ویژگی‌های مشخص شناخته شده میدان مغناطیسی زمین می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا خاستگاه زمین و ماه را بهتر درک کنند.

در تجزیه و تحلیل جدیدی که روز چهارشنبه از سوی دانشمندان دانشگاه شیکاگو و دانشگاه لیدز در مجله مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا (PNAS) منتشر شد، محققان استدلال می‌کنند که میدان مغناطیسی زمین یا باید به پیش از شکل‌گیری ماه برگردد یا در طی زمان تشکیل ماه به وجود آمده باشد.

دیوید هیوز، ریاضیدان دانشگاه لیدز و یکی از نویسندگان این مقاله در اظهاراتی گفت: «ایده جدید ما این است که به این نکته اشاره کنیم که درک نظری ما از میدان مغناطیسی زمین امروز می‌تواند در حقیقت چیزی در خصوص شکل‌گیری سامانه زمین-ماه به ما بگوید.». «در نگاه نخست، این موضوع تا حدودی شگفت‌آور به نظر می‌رسد، و نظریه‌های پیشین، این ارتباط احتمالی مهم را تشخیص نداده بودند.»

کار جدید بر دو مشاهده اساسی استوار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست، بیشتر نظریه‌ها در مورد چگونگی شکل‌گیری قمر زمین شامل نوعی برخورد عظیم بین [یک سنگ آسمانی و] زمین اولیه است، که به اندازه کافی توده سنگی مذاب را به بیرون پرتاب کرد تا ماهی که امروزه می‌شناسیم تشکیل شود.

دوم، میدان مغناطیسی زمین توسط دینام داخلی آن ایجاد می‌شود، [یعنی] حرکت چرخشی هسته آهنی جامد سیاره ما، درون یک هسته بیرونی آهن مذاب و سنگ.

پژوهشگران در مقاله خود می‌نویسند: «هرچند، به دلیل چرخش سریع زمین، این دینام دارای خاصیت منحصربه‌فردی است که می‌تواند میدانی قوی را نگه دارد اما نمی تواند میدان ضعیف را تقویت کند.» این به معنای آن است که اگر میدان مغناطیسی زمین غیرفعال یا حتی ضعیف می‌شد، به حالت فعلی خود بازنمی‌گشت، و «از این رو، زمین می‌بایست در یک دوران بسیار اولیه، چه پیش از برخورد [سنگ آسمانی] یا در نتیجه خود برخورد، مغناطیسی شده باشد.»

یافته‌های جدید به‌جای ارائه پاسخی قطعی در مورد خاستگاه ماه، چارچوبی برای سنجش نظریه‌های چگونگی پیدایش منظومه زمین و ماه ارائه می‌کنند.

دکتر هیوز گفت: «هر مدل واقع‌گرایانه از شکل‌گیری سامانه زمین-ماه، باید تکامل میدان مغناطیسی را شامل شود.»

© The Independent

بیشتر از علوم