نتایج یک تحقیق در اسرائیل: از هر سه نفر یک نفر به کووید طولانی‌مدت دچار می‌شود

برخی نتایج این پژوهش را حاصل سوگیری در انتخاب می‌دانند و معتقدند فاقد ارزش‌گذاری است

بر اساس این گزارش حدود ۳۴.۶ درصد از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که به وضعیت اولیه سلامت خود بازنگشتند - JACK GUEZ / AFP

با توجه به تاثیر بسیار زیاد و در حال تحول کووید بر سلامت انسان، مطالعه صندوق سلامت به شیوع علائمی، ازجمله اختلال‌های حافظه و درد عضلانی ناشی از ابتلا به این بیماری اشاره می‌کند.

به گزارش اسرائیل‌تایمز، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در میان بزرگسالانی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، از هر سه نفر، یک نفرشان حتی پس از ماه‌ها از گذشت ابتلایش به کرونا، به سطح سلامتی قبل از عفونت بازنمی‌گردد.

بر اساس این گزارش حدود ۳۴.۶‌ درصد از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که به وضعیت اولیه سلامت خود بازنگشتند. این تحقیق را محققان خدمات مراقبت بهداشتی مکابی، یکی از چهار صندوق سلامت اسرائیل، انجام داده‌اند.

این مطالعه را که دکتر تال پالتون، رئیس تحقیقات و نوآوری مکابی هدایت کرده است، شیوع علائمی ازجمله اختلال‌های حافظه و درد عضلانی را برجسته کرد و در مورد پیامدهای سلامت عمومی کووید طولانی‌مدت هشدار داد. در این بیانیه آمده است که سیاست‌گذاران «باید انتظار داشته باشند که این سندرم بر سلامت عمومی تاثیر زیادی داشته باشد.»

این تحقیق نشان داد که علائم بین افرادی که نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا را حس می‌کردند، در مقایسه با افرادی که بدون نشانه بودند، بسیار شایع‌تر بود. همچنین در بین زنان مبتلا به کووید نسبت به مردان و در میان افرادی که اضافه وزن دارند یا سیگار می‌کشند، شیوع بیشتری داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکابی نظرسنجی‌اش را در سپتامبر ۲۰۲۱، دو ماه قبل از ورود سویه اومیکرون به اسرائیل انجام داد. این به آن معنی است که نتایج تفاوت‌های احتمالی در الگوهای کووید طولانی‌مدت پس از بهبودی از اومیکرون را در مقایسه با سویه‌های قبلی منعکس نمی‌کند.

البته نتایج این پژوهش تنها ۷.۵ درصد از کسانی که از آن‌ها برای شرکت در نظرسنجی دعوت شده است را نشان می‌دهد. با توجه به این موضوع، نویسندگان احتمال سوگیری انتخاب را تصدیق می‌کنند. یعنی ازآنجایی‌که نظرسنجی داوطلبانه بود، افرادی که علائم را تجربه کرده‌اند ممکن است انگیزه بیشتری برای پاسخ دادن نسبت به دیگران داشته باشند.

رونیت کالدرون، اپیدمیولوژیست از دانشگاه عبری که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت که برخلاف محدودیت‌ها، این یک مشارکت ارزشمند در یک موضوع مهم است. او گفت: «من فکر می‌کنم که پزشکان و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی به‌طور مکرر دچار کرونا می‌شوند. بااین‌حال، این سندرم ازنظر بروز، شیوع، علائم و پیش‌آگاهی هنوز به‌خوبی مشخص نشده است.»