ایران توافق هسته‌ای را هر دو ماه یکبار به چالش خواهد کشید

تصمیم ایران به گازدهی به سانتریفیوژها در تاسیسات اتمی فردو  

CNN - حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در بریتانیا در گفت‌وگویی با کریستین آمان‌پور مجری شبکه سی‌ان‌ن

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، گفته است از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم، هر دو ماه  یکبار با گام‌هایی مشابه دنبال خواهد شد مگر آن که کشورهای اروپایی اقدامات بیشتری برای نجات توافق هسته‌ای با قدرت‌های بین‌المللی (برجام) صورت دهند.

آقای بعیدی نژاد، همچنین، هشدار داد مقامات پرنفوذ ایران در واکنش به آنچه عدم عملکرد اروپا به تعهدات برجام تلقی می‌کنند، و نیز تحریم‌های فلج کننده دستگاه رهبری ترامپ، خواهان خروج از پیمان منع سلاح‌های اتمی هستند.  

سفیر ایران، در گرماگرم بالاگرفتن تنش‌ها در مورد یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت در هنگام ورود این بازرس به تاسیسات اتمی نطنز «آثاری از مواد منفجره نیترات» روی او ردیابی شده و در نتیجه از ورود او به داخل تاسیسات جلوگیری شده بوده است. در این میان، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز ایران را متهم کرده که در صدد «دستیابی سریع به سلاح اتمی» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات تهران، سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان را – که پس از خروج آمریکا، همراه با روسیه و چین به برجام متعهد مانده‌اند - متهم کرده که در ایجاد یک ساختار مالی که به‌رغم تحریم‌های ایالات متحده بتواند تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران را تسهیل کند، شکست خورده‌اند.

اقای بعیدی نژاد گفت ایران از هنگام خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های گسترده، همچنان به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای عمل کرده و اکنون با گام‌هایش، به سایر امضاء کنندگان این توافق «بیدار باش» می‌دهد.

تصمیم ایران به گازدهی به سانتریفیوژها در تاسیسات اتمی فردو (و جمع آوری اورانیوم غنی شده) چهارمین گام در اعمال این سیاست است. 

آقای بعیدی نژاد گفت:«ما نمی‌توانیم (به این تعهدات) به‌طور یکجانبه عمل کنیم. اگر دیگران هشدارها را جدی نگیرند – احتمالا از طریق (کانال مالی) اینستکس – همه ما در شرایط بسیار دشواری قرار خواهیم گرفت. اما امیدواریم با این گام‌ها پیامی محکم، واقعی و جدی در جهت اعمال مفاد توافق هسته‌ای بفرستیم».

اینستکس یک کانال مالی است که توسط سه کشور از امضاء کنندگان برجام، بریتانیا، آلمان و فرانسه ایجاد شده که به شرکت‌های اروپایی امکان دهد با دور زدن تحریم‌های آمریکا به تجارت با ایران ادامه دهند. 

آقای بعیدی نژاد افزود:«ما به شرکای خود (در برجام) به اندازه کافی فرصت دادیم و بعد این سیاست را اتخاذ کردیم. دو ماه دیگر، پس از بررسی شرایط، قطعا پنجمین گام را (در این جهت) بر خواهیم داشت. همانند دیگر گام‌ها، این اقدام نیز حساب شده خواهد بود. بنابراین، تصمیم به عهده آن‌ها خواهد بود و امیدواریم این مسئله حل شود».

«این گام‌ها هر دو ماه یکبار برداشته خواهد شد. این تصمیم در بالاترین سطوح اتخاذ شده است. این نگرانی‌ها را درک می‌کنم که به دنبال گام‌های بیشتری در این جهت، ما گزینه‌های خود را از دست می‌دهیم و اقداماتی خواهیم کرد که به آسانی قابل بازگشت نخواهد بود، و این بر اعمال مفاد برجام تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل است که ما از شرکایمان (در برجام) می‌خواهیم به تعهداتشان عمل و با حل مسئله، برجام را حفظ کنند».

سفیر ایران در اشاره به فشارهای داخلی برای خروج از پیمان منع تسلیحات اتمی (ان پی تی) گفت این پیمان در موعد بررسی سالیانه آن در سال آینده، «در خطر کامل» قرار خواهد گرفت.  

او خاطرنشان کرد که اسرئیل، هند و پاکستان در میان اعضای ان پی تی نیستند و کره شمالی نیز به اقداماتش در جهت ایجاد سلاح اتمی ادامه می‌دهد. آقای بعیدی نژاد گفت:«در برخی محافل و در میان بعضی شخصیت‌ها در ایران این نظریه وجود دارد که در حال حاضر ما از عضویت در ان پی تی هیچ سودی نمی‌بریم. 

«این سیاست دولت نیست. پرزیدنت روحانی و دولت ایران تمام تلاش خودشان را بکار می‌برند که مردم، تمام مردم و شخصیت‌های مهم را متقاعد کنند که خروج ایران از ان پی تی به سود کشور نیست». 

آقای بعیدی نژاد ضمن یادآوری فتوای آیت‌الله خامنه‌ای علیه ایجاد تسلیحات اتمی در کشور، افزود:«اما متاسفانه، به دنبال مسائلی که در مورد برجام پیش آمده، تعداد بیشتری از مردم به صحبت‌هایی که در مورد خروج از ان پی تی می‌شود، توجه می‌کنند. ما تسلیحات اتمی را تخطئه کرده‌ایم، اما آمریکا ما را زیر فشار می‌گذارد و بر سر راه ما برای دسترسی به فناوری صلح جویانه اتمی مانع ایجاد می‌کند. بنابراین، آن‌ها نکته مثبتی در آن نمی‌بینند».

سفیر ایران گفت تا زمانی که دستگاه رهبری ترامپ به سیاست‌های جاریش ادامه می‌دهد، گفتگو با این کشور حاصلی نخواهد داشت. 

آقای بعیدی نژاد گفت:«هیچ علاقه‌ای به گفتگو با آمریکا وجود ندارد. این کشور دارای یک سیاست خصمانه و غیرصادقانه علیه ایران است. آن‌ها خواهان سقوط اقتصاد و جامعه ایران هستند.

«آن‌ها (آمریکا) در مقطعی گفتند می‌خواهند همان سیاستی را در قبال ایران داشته باشند که در مورد کره شمالی دارند. اما این هیچ حاصلی در بر نداشته. سیاست آمریکا ناهماهنگ است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent