سرگئی لاوروف: کارزار رسانه‌های غربی تنش‌ها را در خلیج فارس تشدید می‌کند

عربستان سعودی داده‌های اطلاعاتی درباره حمله قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی ایران را با مقام‌های آمریکایی در میان گذاشته است

ایالات متحده آمریکا در صورت لزوم، از پاسخ دادن به حملات احتمالی دریغ نخواهد کردـRUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

به گزارش وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور، روز چهارشنبه به همتای ایرانی‌اش گفت که رسانه‌های غربی کارزاری را آغاز کرده‌اند که می‌تواند تنش‌ها را در خلیج‌فارس تشدید کند.
لاوروف در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، از «مضر بودن کارزار اطلاع‌‌رسانی رسانه‌های غربی» درباره تنش در منطقه سخن گفت. وزیر خارجه روسیه به همتای ایرانی‌اش گفت که چنین اقداماتی می‌تواند به تشدید خطرناک تنش در این منطقه مهم استراتژیک منجر شود. 

واشنگتن روز سه‌شنبه، اول نوامبر (۱۰ آبان)، ضمن ابراز نگرانی از تهدیدهای نامشخص ایران علیه عربستان سعودی، تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا در صورت لزوم، از پاسخ دادن به حملات احتمالی دریغ نخواهد کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما نگران این تهدیدیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با عربستان سعودی تماس مداوم‌ داریم. ما در دفاع از منافع خود و شرکایمان در منطقه تردید نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی پیش‌تر در همین روز، «وال‌استریت‌ ژورنال» به نقل از مقام‌های آمریکایی و سعودی نوشت که عربستان سعودی داده‌های اطلاعاتی را درباره حمله قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی ایران به اهدافی در این کشور، با مقام‌های آمریکایی در میان گذاشته است و سطح هشدار را برای نیروهای نظامی آمریکایی و دیگر کشورها در منطقه خاورمیانه افزایش داده است.

مقام‌های سعودی به وال‌استریت‌ژورنال گفتند که ایران قصد انجام حملاتی قریب‌الوقوع به عربستان سعودی، و نیز اربیل در عراق را دارد تا تمرکز توجهات، از اعتراضات ضدحکومتی مردم در داخل ایران منحرف شود.

پیش‌تر، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعتراض‌های شهروندان ایران را نتیجه فعالیت‌های رسانه‌های فارسی خارج از کشور دانست و برای عربستان سعودی خط ‌و‌نشان کشید و گفت: «به رژیم آل سعود هشدار می‌دهم که مراقب رفتارتان باشید و این رسانه‌ها را کنترل کنید، وگرنه دود آن به چشم خودتان خواهد رفت.»

مقام‌های ایرانی، از نقش تلویزیون «ایران‌اینترنشنال» در اطلاع‌رسانی درباره اعتراض‌ها سراسری در ایران خشمگینند و عربستان سعودی را حامی اصلی این تلویزیون می‌دانند. 

خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، وارد چهل و هفتمین روز خود شده است. خبرگزاری هرانا با به‌روزرسانی آمار کشته‌شدگان اعتراض‌ها مردم، از کشته شدن دست‌کم ۲۸۸ نفر در بیش از یک و ماه و نیم اعتراضات در ایران خبر داده است.