آراس‌وی؛ عفونتی که کودکان بسیاری را به بیمارستان کشانده است

این عفونت تنفسی در کودکان شایع است اما افزایش اخیر تعداد مبتلایان در بیمارستان‌های ایالات متحده به هیچ وجه عادی نیست

آراس‌وی می‌تواند از طریق قطرات پخش‌شده در هوا در اثر سرفه یا عطسه انتشار یابد - Canva

بیمارستان‌های ایالات متحده گزارش داده‌اند با هجوم کودکان مبتلا به ویروس سنسیشیال تنفسی (آراس‌وی) «تحت فشار» قرار گرفته‌اند.

اگرچه اکثر کودکان قبل از ۱۲ سالگی به آراس‌وی مبتلا می‌شوند، به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده(سی‌دی‌سی)، اکثر موارد ابتلا خفیف و شبیه سرماخوردگی عادی‌اند.

با این حال، افزایش جدید [ابتلا به این] ویروس پزشکان را نگران کرده است.

آراس‌وی چیست؟

آراس‌وی عفونتی تنفسی است که عموما کودکان را مبتلا می‌کند؛ در اغلب موارد- اما نه همیشه- زیر ۱۲ سال. امکان ابتلای بزرگسالان به آر‌اس‌وی نیز وجود دارد.

به گزارش سی‌دی‌سی (CDC)، علائم آن عبارت‌اند از آبریزش بینی، کاهش اشتها، سرفه، عطسه، تب و خس‌خس سینه. ظهور این علائم اغلب مرحله‌به‌مرحله‌اند نه همه با هم.

سی‌دی‌سی گزارش می‌دهد که «تقریبا همه کودکان تا دو سالگی‌ به عفونت آراس‌وی مبتلا می‌شوند».

عفونت آراس‌وی می‌تواند به بیماری‌های جدی‌تری از جمله برونشیت و ذات‌الریه منجر شود.

به طور کلی ابتلا به این عفونت به بستری شدن در بیمارستان نیازی ندارد اما نوزادان، افراد مسن و افراد دارای ضعف ایمنی، بیشتر در معرض مواجهه با شدیدترین علائم آن قرار دارند و ممکن است به مراقبت بیشتری نیاز داشته باشند.

آراس‌وی می‌تواند از طریق قطرات پخش‌شده در هوا در اثر سرفه یا عطسه انتشار یابد و با لمس سطح آلوده به ویروس مانند دستگیره در منتقل شود. تماس مستقیم با فرد آلوده نیز می‌تواند به شیوع ویروس منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چرا آراس‌وی در حال افزایش است؟

پزشکانی که با سی‌ان‌ان صحبت کرده‌اند، گفتند در موارد ابتلا به آراس‌وی در کودکان افزایش «بی‌سابقه‌» مشاهده شده که بیمارستان‌هایشان را تحت فشار قرار داده است. سی‌دی‌سی خاطرنشان کرد موارد ابتلا در چندین بخش از کشور [آمریکا] افزایش یافته است.

به گفته سازمان بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، در حال حاضر سه‌چهارم تخت‌های بیمارستان کودکان در سراسر این کشور اشغال شده‌اند. این سازمان دولتی علت دقیق بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها را مشخص نکرد؛ بنابراین معلوم نیست چه تعداد از آن‌ها در نتیجه عفونت‌های آراس‌وی است.

به گزارش سی‌ان‌ان، بیمارستان کودکان کانکتیکات به حدی با افزایش قابل‌توجه در موارد ابتلا مواجه بود که برای بررسی اینکه آیا به فعال کردن گارد ملی برای کمک به گسترش ظرفیت برای مراقبت از کودکان مبتلا نیاز است یا خیر، با فرماندار و سرپرست بهداشت عمومی هماهنگ شد.

متخصصانی که با این نشریه صحبت کرده‌اند، معتقدند افزایش موارد ابتلا به این بیماری ممکن است در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا باشد. استدلال آن‌ها این بود که چون کووید-۱۹ به تعطیلی یک‌ساله‌ای منجر شد که مردم را تا حد زیادی داخل خانه نگه داشت، روند شیوع آراس‌وی مانند معمول نبوده است.

حالا که دانش‌آموزان به کلاس درس بازگشته‌اند، کودکانی که (به شکل معمول) در سنین پایین‌تری به آن مبتلا می‌شدند، اکنون در معرض آن قرار گرفته‌اند و مبتلا می‌شوند.

پیشگیری و واکسن

به گفته سی‌دی‌سی، بهترین راه برای جلوگیری از عفونت این است که والدین به فرزندان خود آموزش دهند هنگام سرفه و عطسه، به جای استفاده از دستشان از دستمال یا آرنجشان استفاده کنند. این سازمان همچنین توصیه کرد سطوحی را که ممکن است کودک‌ لمس کند، به طور مرتب تمیز کنند.

دکتر مالوری دیویس، متخصص پیشگیری از بیماری‌های عفونی در بیمارستان کودکان هلن ده‌ووس واقع در شهر گرند رپیدز ایالت میشیگان، به سی‌ان‌ان گفت که تمیز نگه داشتن دست در جلوگیری از شیوع این ویروس نقش بسیار مهمی دارد.

او می‌گوید: «بهداشت دست مهم‌ترین کاری است که می‌توانیم برای حفظ سلامت خود و دیگران انجام دهیم.»

در حال حاضر، واکسنی برای این ویروس نیست و اکثر مبتلایان در عرض چند روز یا هفته، بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان، بهبود یافتند.

شرکت فایزر در حال حاضر روی تولید واکسن برای این ویروس کار می‌کند و امیدوار است اواخر امسال مجوز مصونیت‌بخشی آن را از اف‌دی‌ای بگیرد.

© The Independent