چگونه تیم گمنام یونیون‌برلین صدرنشین بوندس‌لیگا شد؟

این تیم تازه‌وارد با مربی سوئیسی‌اش هفته‌هاست در جدول امتیازها در مسابقات، بالاتر از بایرن‌مونیخ پرستاره ایستاده است

یونیون برلین تا دقیقه ۷۹، بازی را با یک گل باخته بود، ولی دوبار دروازه حریف را باز کرد که گل دوم در دقیقه ۹۷ به‌ثمر رسید-OLIVER BEHRENDT / AFP

بوندس‌لیگا در سال‌های گذشته قلمرو پادشاهی بایرن‌مونیخ بود. مونیخی‌ها در ده فصل گذشته قهرمان این لیگ بوده‌اند، ولی این روزها، یک نام ناآشنا در صدر جدول لیگ آلمان دیده می‌شود؛ یونیون برلین.

برد ۶ بر ۲روز شنبه بایرن مقابل ماینتس فرصتی بود تا این تیم به رتبه نخست صعود کند، ولی این صدرنشینی ۲۴ ساعت بیشتر دوام نداشت. یونیون برلین یکشنبه با وجود شروع دشوار مقابل مونشن‌گلادباخ، به هشتمین برد فصل رسید و صدر جدول را از بایرن پس گرفت.

یونیون برلین تا دقیقه ۷۹، بازی را با یک گل باخته بود، ولی دوبار دروازه حریف را باز کرد که گل دوم در دقیقه ۹۷ به‌ثمر رسید.

روزنامه بریتانیایی گاردین درباره سناریو این بازی نوشت: «دانیل فارکه، سرمربی گلادباخ معتقد است که تیمش ۷۰ یا ۸۰ دقیقه برتر بود و در این مورد اغراق نمی‌کند. این کاری است که یونیون انجام می‌دهد. آن‌ها نیازی به کنترل زمین یا بازی برای دقایق زیادی ندارند؛ این باشگاه نه‌تنها مدیریت خارج از زمین درخشانی دارد که درون زمین هم این‌گونه است. هوش و خونسردی یونیون شاید از روحیه جنگندگی آن‌ها چشمگیرتر باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این برد نمی‌توان از نقش حمایت هواداران یونیون گذشت.

شبکه تلویزیونی «اسکای ‌اسپرت» در وصف فضای ورزشگاه «آلته فورستری» نوشت: «شور همخوانی سرود تو هرگز قدم نخواهی زد در شروع بازی‌های لیورپول در ورزشگاه آنفیلد را در این ورزشگاه می‌توانید در هر دقیقه از بازی احساس کنید. ورزشگاه ۷۵ دقیقه قبل از شروع بازی پر می‌شود و تماشاگران بعد از سوت پایان بازی هم روی سکوها می‌مانند.»

توضیح موفقیت یونیون برلین کار ساده‌ای نیست. آن‌ها باشگاه ثروتمندی نیستند و ستاره‌های زیادی در ترکیب تیم دیده نمی‌شود. یونیون در سال ۲۰۱۹ برای اولین‌بار به بوندس‌لیگا صعود کرد و به‌نظر می‌رسید که هدفش بیشتر بقا باشد، ولی از آن زمان، دوبار توانسته است به لیگ اروپا صعود کند. آن‌ها پنجشنبه‌شب در لیگ اروپا، براگای پرتغال را با یک گل شکست دادند و پنجشنبه این هفته مقابل رویال یونیون بلژیک به‌دنبال صعودند.

معمار این تیم شگفتی‌ساز «اورس فیشر» سوئیسی است. فیشر که سابقه قهرمانی با بازل را دارد، به‌عنوان بازیکن و مربی هرگز زادگاهش را ترک نکرده بود، تا اینکه در سال ۲۰۱۸ هدایت یونیون برلین را پذیرفت.
کریستف بیرمن، فوتبالی‌نویس آلمانی، در تمجید از این مربی می‌گوید: «اورس فیشر یک مربی تراز اول است. مردم او را خیلی نمی‌شناسند، چون در تبلیغ خودش خیلی خوب نیست. در واقع او از این کار اجتناب می‌کند. اگر یورگن کلوپ را یک سرِ طیفِ مربی‌گری بدانیم که در توصیف شرایط و پیداکردن جملات مناسب همیشه موفق است، اورس در سر دیگر طیف قرار دارد و خودش این را می‌داند؛ ولی او باهوش‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد و در ارتباط با بازیکنان در زمین تمرین و رختکن کارش را به‌خوبی انجام می‌دهد.»

بیشتر از فوتبال